Yelp maakt eindelijk winst; Blokker zou Coolblue moeten overnemen

7 need to knows donderdag

Ondernemersnieuws van vandaag: Recensiesite Yelp maakt eindelijk winst; het Duitse Payfriendz is op weg naar 100.000 gebruikers en winkelier Blokker zou eigenlijk een webwinkel zoals Coolblue moeten overnemen.

1. Eindelijk winst voor Yelp

Yelp maakt eindelijk winst. Voor het eerst sinds de beursgang tweeënhalf jaar geleden schreef de recensie- en vergelijkingssite zwarte cijfers in de afgelopen drie maanden: 2,7 miljoen dollar vergeleken met 878.000 dollar verlies een jaar eerder. Yelp heeft nu 68 miljoen unieke gebruikers en zij plaatsten 44 procent méér recensies en de omzet steeg 61%. Wel blijven er zorgen over de aanwas van nieuwe bedrijven die gebruikers recenseren. Die blijft een beetje hangen, vinden industrie-experts.

2. Blokker moet webwinkel overnemen

Old-school retailer Blokker heeft veel last van opkomende webwinkels zoals Coolblue en moet daarom radicalere keuzes maken, zegt een anonieme bron die het concern van binnenuit kent tegen het FD. Blokker zou een plek op het internet moeten veroveren via acquisities, vindt deze kenner. ‘Waar blijft nou die aankoop van Coolblue of Wehkamp?’, roept hij de Blokker-top op.

3. Payfriendz op weg naar de 100.000

Krijg jij nog geld van me omdat ik toen dat etentje heb betaald? Voor dat soort kleine verrekeningen hebben Volker Breuer und Andreas Rührig de app Payfriendz ontwikkeld. De app werkt zonder dat er bankgegevens hoeven te worden ingevuld. Verdienen doen de oprichters aan wisselkoersverschillen en aan een vergoeding voor de virtuele creditcard die bij de app hoort. De Duitsers verwachten tegen het einde van het jaar zo'n 100.000 gebruikers in Duitsland en Groot-Brittannië. Intussen neemt de cocnurrentie sterk toe. Lendstar, Steep en Cringle bieden een vergelijkbare dienst en PayPal vraagt niet langer een vergoeding voor het overboekingen binnen de eigen app.

4. Snapchat zou al 10 miljard dollar waard zijn

Snapchat, de app waarmee je foto’s kunt versturen die na enkele seconden weer verdwijnen, is in gesprek met geldschieters voor een volgende financieringsronde, meldt Bloomberg op basis van bronnen. Deze nieuwe ronde zou Snapchat waarderen op zo’n 10 miljard dollar. Een van de partijen waarmee gesproken wordt, is volgens Bloomberg webretailer en investeerder Alibaba. Onlangs haalden ook vakantiehuizen-deelplatform Airbnb en fotodeelsite DropBox geld op uitgaande van een waardering van 10 miljard dollar. Taxi-rebel Uber zou op basis van zijn jongste financieringsrondje van 1,2 miljard dollar afgelopen juni zelfs 17 miljard dollar waard zijn.

5. Tinder pint zich vast op drie verdienmethodes

Tinder, de app waarmee je potentiële dates kunt liken of afwijzen, heeft drie mogelijkheden  bepaald om zijn verdienmodel op te baseren: abonnees, advertenties of freemium, een combinatie van vrije toegang en betaling voor aanvullende diensten.  Barry Diller van InterActiveCorp, dat Tinder in zijn eerste fase ondersteunt, zegt tegen Bloomberg dat het nodig is om de eindeloze mogelijkheden terug te brengen tot een shortlist, omdat nu het moment is aangebroken om geld te gaan verdienen. Tinder heeft nog nooit omzet gemaakt, maar intussen zijn er wel concurrenten opgestaan zoals Hot or Not en Coffee and Bagel. Tinder is zo simpel is dat juist dat het succes dreigt te keren, omdat het zo makkelijk te kopiëren is. Welk van de drie verdienmethodes Tinder zelf liket, zullen we snel weten.

6. Helpling veegt het hele land bij elkaar

Geen zin om zelf te poetsen? Dat hoeft ook niet. Laat zwabber en dweil hanteren door mensen die wel willen. Die vind je via Helpling, een startup die vraag en aanbod voor schoonmaakwerk bij elkaar brengt. In juni begon het bedrijf in Nederland, en nu al is het in 50 steden actief, laat het bedrijf weten aan Nuzakelijk,nl. Het doel is om uiteindelijk dekking te krijgen in heel Nederland. Helpling is ontwikkeld onder de vleugels van de Duitse incubator Rocket Internet, die ook aan de wieg van internetwinkel Zalando stond. In maart dit jaar is Helpling begonnen in Duitsland en ging daarna naar Oostenrijk, Zweden en Frankrijk en dus ook naar Nederland. Eerder liet het bedrijf weten dat het voor dit jaar in Nederland streeft naar 10.000 boekingen.

7. En dan dit: Wetenschappelijk bewijs om een goede eerste indruk te maken

De volgende keer dat je een pitch moet doen, eerst even epileren. Want je kunt maar één keer een eerste indruk maken en uitkomsten van een onderzoek aan de universiteit van York in Engeland kunnen je helpen om dat meteen goed te doen. Onderzocht werd welke elementen in het gezicht onze hersenen prikkelen en op welke manier. Uit een proef met het bekijken van 1.000 gezichten gedurende enkele milliseconden bleek dat personen die hun mond iets open handen of lachten werden ervaren als toegankelijk. Ook bleek dat personen met grote ogen en smalle, gebogen wenkbrauwen als jeugdig en aantrekkelijk werden ervaren. 

Tot zover de Sprout update van donderdag 31 juli. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of FacebookNieuws inhalen? Lees de update van woensdag

Join Sprout!

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!