Brend Kouwenhoven: ‘Auto’s? Dat leeft hier gewoon niet’

Brend Kouwenhoven Travis

Eigenzinnig en vrij van fratsen. Zo laat Sprout Startup van het Jaar winnaar Travis the Translator zich het beste omschrijven. Ook in het mobiliteitsbeleid is het bedrijf eigenzinnig; primair wordt voor het openbaar vervoer gekozen en wie met de auto wil komen, mag dat zelf betalen.

Het Rotterdamse bedrijf Travis the Translator maakt een apparaatje dat 80 talen spreekt en dus een ideale vertaalmachine is voor vakantiegangers en internationale ondernemers. Maar ook steeds meer truckers, taxichauffeurs en advocaten ontdekken de gadget.

“Niemand geeft graag zijn telefoon uit handen”, verklaart mededirecteur Brend Kouwenhoven het succes van Travis. Hij maakt dan ook geen app, maar een handzaam apparaat. “Met onze translator doe je dat wel. Je spreekt een zin in jouw taal en geeft hem aan de ander. Die hoort in zijn of haar taal wat jij zegt en kan direct antwoorden. Zo ontstaat een werkelijk gesprek tussen twee personen en dat is onze toegevoegde waarde.”

Startup van het jaar

De heldere keuzes leggen Travis geen windeieren. De nog jonge onderneming doet het erg goed op de Aziatische markt, maar ook in Europa en Amerika kiezen steeds meer professionals voor Travis als hun tolk op zak.

Kouwenhoven: “We zitten nu nog veel in de consumentenmarkt, maar steeds meer beroepsgroepen ontdekken ons. Het feit dat Travis the Translator online werkt en heel snel zelfstandig talen, dialecten en vaktermen bijleert, speelt een grote rol.” Niet voor niets werd Travis onlangs nog uitgeroepen tot Sprout Startup van het Jaar.

Trein het snelst

De crowdfundingsactie van Travis kreeg een spectaculaire boost nadat de gadget op CNN werd aangehaald als toonbeeld van innovatie. Daarna ging het hard, vertelt Kouwenhoven.

“We hebben inmiddels 18 mensen in dienst, waarvan 3 in China. We hebben een kantoor in het Groothandelsgebouw, pal naast Rotterdam Centraal en dat verklaart ook onze uitgesproken voorkeur voor reizen met openbaar vervoer. De lijnen tussen Rotterdam en bijvoorbeeld Schiphol zijn met de trein het snelst.”

Doodnormaal

Wie op zoek gaat naar motieven als kostenbesparing of duurzaamheid achter deze keuze komt bedrogen uit. Sterker; er valt een stilte in het gesprek als je Kouwenhoven ernaar vraagt.

“Weet je, auto’s en dat soort dingen leven bij ons niet als het gaat om vervoer. We zijn een groep jonge mensen uit landen van over de hele wereld. Het is voor ons doodnormaal om de trein of fiets te pakken als dat de meest efficiënte methode van vervoer is. Iedereen is bekend met het OV. De meesten van ons hebben, geloof ik,  niet eens een auto. Het gaat ook om bezit: wie wil er nu nog zo’n ding hebben?”

Administratie

Wat voor Kouwenhoven wel een zakelijk argument is om voor de NS-Business Card te kiezen, is de administratie. Lachend: “Gewéldig! Ik krijg de maandelijkse factuur, check het en stuur hem door naar het boekhoudprogramma. Ik ben in 1 minuut klaar en kan me verder richten op de groei van Travis.”

Hij vertelt van een werknemer die toch graag met de auto wilde reizen. “Ik heb gezegd dat hij daar vrij in was, maar dat ik geen parkeerplek voor hem ging regelen of de kosten zou betalen. Hij woonde notabene vlakbij een station en had makkelijk met het OV kunnen reizen. Nee, die werkt hier niet meer. Hij paste niet in het team.”

Keuze

Het is overigens niet zo dat Kouwenhoven helemaal niets om auto’s geeft. “Ik ben zelf best een autofreak. Ik heb thuis een echt mooie BMW staan, maar ik fiets naar mijn werk en neem de trein naar klanten of Schiphol.”

“Mijn vrouw gebruikt de auto vaker, maar soms pak ik hem als dat handiger is. Bijvoorbeeld omdat een adres met openbaar vervoer niet makkelijk te bereiken is. We hadden vroeger allebei een auto thuis, maar dat is er nu een geworden. Misschien is dat beter voor het milieu, maar dat neem ik niet mee in mijn afweging. Ik wil dat gedoe met die dingen gewoon niet meer.”

Lees ook:

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!