‘Ons reisgedrag past bij wat wij verkopen: onafhankelijkheid’

Een accountantsorganisatie die het helemaal anders doet. Zo omschrijft ENDYMION Amsterdam zichzelf. Dat vertaalt zich niet alleen in het soort klanten, maar ook in het reisgedrag van de partners. 'Op de fiets heb je meer interactie met de wereld om je heen.'

Een halfgod in de Griekse mythologie – daar is ondernemer Endymion Struijs naar vernoemd. En zo heet ook de accountantsorganisatie die Struijs heeft opgericht. “De naam klinkt lastig. Maar als mensen hem kennen, vergeten ze hem nooit meer.”  

Bij het bedrijf werken 16 mensen, onder wie tien registeraccountants annex partners. Een nichepartij, zo noemt Struijs zijn kantoor. “Wij horen niet bij de big four, die zich richten op grote ondernemingen. We bedienen niet het mkb, waartoe veel familiebedrijven horen.” De klantenkring van ENDYMION Amsterdam bestaat vooral uit jonge bedrijven: startups, fintechbedrijven, investeerders.

“Ons kantoor is een antwoord op de onrust in de accountantsbranche in 2014.” De sector werd toen al een aantal jaar geplaagd door schandalen over fraude en belangenverstrengeling. “Wij willen anders zijn. Hedendaags. Onafhankelijk. Dat betekent ook: hoe minder bezit, hoe beter.”   

Metafoor

Die hang naar onafhankelijkheid is een van de redenen dat de registeraccountants niet in leaseauto’s rijden. Dienstauto’s passen volgens Struijs meer bij de ‘traditionele’ accountantskantoren aan de Amsterdamse Zuidas. Bovendien vindt hij zoiets niet meer van deze tijd. “Het geeft geen goede boodschap af aan de klant als je zou komen voorrijden in een dikke auto. Van dat imago willen wij juist af.”

ENDYMION Amsterdam kiest voor de fiets en het openbaar vervoer. “Het is een metafoor van wat wij verkopen: onafhankelijkheid. Wij zitten in hartje centrum, in de Beurs van Berlage. Daar hebben we bewust voor gekozen. Het is bijna niet te doen om met de auto hier te komen. Alle tien partners hebben een NS-Business Card om naar kantoor te reizen.”

Met deze mobiliteitskaart heeft iedere partner zelf de keuzevrijheid om met het openbaar vervoer, een deelauto of OV-fiets te reizen. Zo kunnen ze elke dag opnieuw kiezen welke reis het meest geschikt is voor die dag.  

Meer interactie

“Verder hebben we VanMoof-fietsen staan, waarmee we makkelijk onze klanten in de stad bezoeken. Op de fiets heb je meer interactie met de wereld om je heen, en je leert de stad goed kennen.”

Dit geldt volgens Struijs ook voor reizen met de metro, of met de tram. “Je communiceert  makkelijker met de omgeving. In een auto ben je toch meer afgesloten.” Reis je grotere afstanden, dan vindt hij de trein ideaal. “Je kunt er je e-mails lezen en je zaken afhandelen. Alles wat je daarvoor nodig hebt is een Ipad of je smartphone. Dat biedt tijdswinst.”

Bovendien biedt een NS-Business Card overzicht van alle reiskosten. “Je kunt precies zien hoeveel kilometers je hebt gereisd – daar kan nooit discussie over ontstaan. Dat werkt kostenefficiënt. En het ov pakken is goed voor het milieu. Maar dat is eerlijk gezegd een bijvangst.”

Uber

Het kleine accountantskantoor is zeer gehecht aan de standplaats in Amsterdam. “Op deze plek word je het minst beïnvloed. Hier spelen regionale belangen minder. Bovendien zitten we letterlijk dichtbij de stakeholders van onze cliënten, zoals de Autoriteit Financiële Markten AFM en De Nederlandsche Bank.”

“Het overgrote deel van onze klanten is eveneens te vinden in Amsterdam, of in andere metropolen zoals Rotterdam. Daar is de infrastructuur heel goed geregeld. Onze opdrachtgevers zijn vrijwel allemaal goed te bereiken met het ov. Een bedrijf in the middle of nowhere, of een heel traditioneel familiebedrijf in de regio: die zul je niet gauw vinden in onze klantenkring. In de regio gaat het misschien meer van ‘wij kennen die, we regelen dat via via’. Geen van onze klanten werkt op die manier.”
 
Tot slot. Klaagt geen enkele registeraccountant over het feit dat ze zakelijk met het ov  moeten reizen? “Nee, zij zijn allemaal partner en dragen deze ideeën. En zo rigide zijn we niet. Afhankelijk van de behoeften maken we ook wel eens gebruik van een Uber.”

Lees ook: