Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zaypay.com

Adriaan Mol (23) Zaypay.com, Mollie.nl Werknemers: 5 Jaaromzet Mollie.nl: 6 miljoen www.zaypay.com

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als Sprout contact zoekt, reageert Mol ondernemend: “Altijd leuk, een interview. Of heeft de Sproutwebsite micropayments nodig?” Dat ondernemersbloed zit in de familie, bewezen eerder al neef en Lost Boys-oprichter Michiel en oom Jan, die Volmac verkocht en nu in Spyker zit. Adriaan wilde op zijn negende al uitvinder worden, maar het duurde tot zijn twintigste tot hij de Molliesoftware schreef en het bedrijf opzette met geld, dat hij verdiende met webdesignopdrachtjes. Mollie doet micropayments en, als grootste business, smsverkeer. Mol verkoopt als een groothandel grote aantallen sms-jes aan zakelijke klanten. Bijvoorbeeld een bank die alle klanten een sms wil sturen. Die handel groeit nog steeds. Maar de micropayments zitten tegen het plafond met maandelijks 200.000 transacties van gemiddeld 1,10 euro. Dus gaat Mol half november de grens over met het internationale micropayment systeem Zaypay.com. “Het is een verbeterde versie van Mollie.nl, dat blijft bestaan in Nederland en België. We bieden oplossingen voor websites om kleine betalingen te doen per sms of een 0900-nummer. We gaan niet boven een euro of drie. Voor hogere bedragen zijn een boel concurrenten. Wij zijn meer voor online gaming en ringtones,” verheldert de uitvinder.

Mol zit niet op kantoor in Zuidoost, maar in zijn dubbel woonhuis in Amsterdam-West. Gestresst? “Nee. Ik zit hier voor rust en focus. Het laatste jaar kon ik me minder creatief ontplooien. Management en andere gevolgen van de groeistuipen vullen je dag en belemmeren je creativiteit.” Hij wil zo weinig mogelijk personeel, want het businessmodel van Mollie en Zaypay is automatisering: “99 procent van de klanten hebben we nooit gesproken. Als we klanten spreken, is ons systeem blijkbaar niet goed geweest. Ze moeten het allemaal zelf kunnen doen en dat is wat onze klanten, technische clubs, aanspreekt. We doen turn key projecten. De klant kan zeggen: ik wil één euro afrekenen en verder niks doen. Onze klanten vinden het fijn om meteen te kunnen beginnen,” weet Mol. Zaypay en Mollie zijn intermediair tussen klant en leverancier als KPN en BT, mensen die een infrastructuur beheren of betaalmogelijkheden bieden. Bijvoorbeeld Triple Deal. Dat faciliteert de betalingen voor Marktplaats, maar kan niet de kleine bedragen doen. “Dat doen wij voor ze,” verheldert Mol. “We verdienen door de kaasschaafmethode op de betalingen. Met lage percentages vanaf 2 procent kunnen we keihard de markt in. Zaypay heeft twee concurrenten, maar die vragen 40 procent marge en leveren een verouderd, consumentonvriendelijk systeem. We beginnen goedkoop en als je meer volume hebt kan je marge omhoog van 4 naar 20 procent.” Mol weet zeker dat Zaypay geen verlies gaat leiden, want het systeem heeft zich al bewezen, de kosten zijn laag en hij financiert het zelf. Hij verwacht ook dat er veel nieuwe businessmodellen komen nu ook nano-payments mogelijk zijn. Dat zijn betalingen van 1 eurocent voor het lezen van een blog. Dat alles maakt optimistisch: “We gaan het eerste jaar winst maken. Doel is om over twee jaar Zaypay te verkopen en een nieuw internetbedrijf te beginnen”.