ZEEF haalt kapitaal op voor sociale links

ZEEF

De Nederlandse startup ZEEF heeft een investering van 400.000 euro binnen, waarvoor oprichter Klaas Joosten onder anderen een oude bekende wist te strikken: Maarten Beucker Andreae. Met het geld wil Joosten met zijn sociale linkpagina's Google beconcurreren.

De deal is voor Joosten onderdeel van een investeringsronde van in totaal 1 miljoen euro, waarmee het totale investeringsbedrag in ZEEF kan oplopen tot 1,7 miljoen euro. Beucker Andreae, die vorig jaar 2dehands.be aan eBay verkocht, treedt bij ZEEF aan als strategisch adviseur en heeft toegezegd mee te doen in toekomstige financieringsrondes.

Widgets

Op ZEEF.com maken gebruikers (de 'crowd') lijstjes met relevante links over een bepaald onderwerp, vergelijkbaar met wat Startpagina al jaren doet. Links naar webshops en producten leveren de plaatser (en ZEEF) geld op wanneer een bezoeker erop klikt. Wat voor ZEEF echter het verschil moet gaan maken zijn de widgets met linkjes die websitebeheerders op hun site kunnen zetten. Daarmee gaat ZEEF rechtstreeks de concurrentie aan met Google Adsense.

Affiliate marketing

Oprichter Joosten stapte al in 1999 in affiliate marketing met M4N (dat hij in 2011 verkocht aan Zanox). Hij werkte in die vroege jaren van het internet vanuit ´het eerste echte startup-pand van Amsterdam´ in de Wibautstraat. Behalve sites als Booking.com, Hotelspecials.nl en Belegger.nl bivakkeerde daar rond die tijd de kersverse ZEEF-investeerder Maarten Beucker Andreae, destijds actief met Tweedehands.nl. Beucker runt - als medeoprichter - inmiddels vier andere bedrijven (TTY, Searcle, EU1 en ADGOJI).

Beucker Joosten
Maarten Beucker Andreae en Klaas Joosten

Curatie verslaat Google adsense

Volgens Joost heeft het cureren (filteren en verzamelen) van linkjes enorme potentie. 'Maar waar niemand nog goed in is, is curatie versus inkomsten - hoe rijm je dat met elkaar?' In een goed model staat de hoogste betaler volgens Joosten lang niet altijd bovenaan alle lijstjes; het draait wat hem betreft om degene die de meeste waarde creëert voor de bezoeker. Joosten gelooft dan ook heilig in de meerwaarde die menselijke selectie biedt boven de algoritmes van Google.

Startpagina

Startpagina liet de afgelopen jaren een hoop kansen liggen, vindt Joosten, door weinig te investeren in techniek en gebruiksvriendelijkheid. Daardoor hebben veel mensen volgens Joosten een negatieve associatie met Startpagina en zijn klonen. ‘Die sites zijn zo slecht, daar zou ik zelf ook geen mensen naartoe sturen’.

De kwaliteit van de lijstjes op ZEEF is volgens Joosten hoger omdat er per onderwerp concurrentie plaatsvindt; iedereen die het onderwerp zelf beter denkt te kunnen cureren kan zelf een nieuwe pagina maken over dat onderwerp. Een groot verschil met Startpagina is verder de internationale focus van ZEEF.

Wereldwijd op het gas

Het nieuwe groeigeld is dan ook bedoeld om de techniek achter de site door te ontwikkelen en internationaal te testen. 'Daarna hebben we nog een flinke investering nodig om wereldwijd op het gaspedaal te drukken.´ Om het concept internationaal op de kaart te zetten zijn nog zeker twee jaar nodig, denkt Joosten.

De grote uitdaging voor Joosten en zijn team wordt om de opkomende concurrentie als Rebelmouse voor te blijven. Ook moet ZEEF een goede methode vinden om mensen die het systeem proberen te manipuleren buiten de deur te houden. 'We halen soms ongelofelijk hoge conversies, en dan krijg je mensen die dit willen gaan manipuleren.'

Redacteur Sprout.nl. Email: maarten@sprout.nl