‘Als ik zie dat iemand niet goed op zijn plek zit, maak ik dat snel bespreekbaar’

Chocstar

Ga je voor het eerst personeel aannemen? Dan komt er heel wat op je af. Van arbeidscontracten opstellen tot vakantiedagen bijhouden en kiezen voor de juiste pensioenregeling. ‘Als je daar teveel tijd aan kwijt bent, dan kunnen die zaken erg afleiden van je core-business.’

Even een Firecracker proeven. Of toch liever een Rainbow Chocolate. Wanneer Annefrid Imenkamp haar producten laat zien, loopt het water bij de meeste mensen al in de mond.

Zeven jaar geleden startte ze met Chocstar, dat op maat gemaakte chocoladecadeaus verkoopt. Van repen tot harten, eieren, letters en cijfers. Klanten kunnen online het juiste ontwerp en hun favoriete ingrediënten kiezen, de bestelling afronden en zichzelf of iemand anders trakteren op een chocoladetraktatie die (voor 13.00 uur besteld) de volgende dag al wordt bezorgd.

Acht mensen in dienst

Het eerste jaar opereerde Imenkamp nog solo. Ze gebruikte die tijd om het proces van chocolade maken te leren en een webshop neer te zetten. Inmiddels heeft Chocstar acht mensen in dienst.

Tegen het einde van het jaar, wanneer het aantal bestellingen piekt, komen daar nog zeker vier extra inpakkers bij. Het aannemen van mensen en het regelen van alle formaliteiten daaromheen is iets wat Imenkamp deels heeft uitbesteed aan een payroll-bedrijf. En dat is niet zonder reden.

Opschalen van Chocstar

“Ik ben creatief ingesteld en bedenk graag nieuwe concepten. Maar bij het runnen van een bedrijf komen veel meer dingen kijken, heb ik gemerkt. Zo moet je bijvoorbeeld personeel aannemen en er komen allerlei overheadkosten bij. Met het opschalen van Chocstar heb ik, zeker de eerste jaren, dan ook best wel moeite gehad. Mensen gaan voor je aan het werk, maar komen in de loop van de tijd met vragen over hun contract, over pensioenen of hoe het zit met doorbetaling bij ziekte”, zegt Imenkamp.

“Laatst nog had iemand looninformatie nodig voor een alimentatie-regeling. Dat zijn zaken waar ik mijzelf geen specialist in kan noemen. Als je daar dan teveel tijd aan kwijt bent, dan kunnen die zaken erg afleiden van je core-business. In ons geval dus chocolade maken.”

E-commerce

Het aannemen van de juiste mensen blijft sowieso een uitdaging voor Imenkamp. Niet dat er geen reacties komen op de vacatures die ze plaatst, integendeel zelfs. Heel wat mensen voelen de romantiek van het product en zien zo’n baan als Oempa Loempa in het Chocolade Lab dan ook wel zitten. Niet beseffende dat chocolade maken ook gewoon keihard werken is. Zeker wanneer de feestdagen naderen en de productie met gemiddeld 300 procent plust.

“We zijn een e-commerce bedrijf dat een hele keten bedient. Van productie tot verzending. Bij Chocstar werken is niet per se moeilijk, maar er komt wel heel veel op je af. Niet iedereen trekt dat, heb ik gemerkt. Met als gevolg dat ik de afgelopen jaren al wel voortijdig van een aantal mensen afscheid heb moeten nemen”, aldus Imenkamp.      

Bespreekbaar maken

Dat is tot dusver overigens steeds in goede harmonie gebeurd, zo benadrukt ze. Iets dat vooral een kwestie is van tijdig signaleren en met elkaar het gesprek aangaan. “Ik heb daar inmiddels wel een radar voor ontwikkeld. Als ik zie dat iemand toch niet zo goed op zijn plek zit, dan maak ik dat maar snel bespreekbaar. Samen zoeken we dan naar een goede oplossing. Zo’n situatie laten sudderen is meestal vragen om problemen.”

Tot moddergooien of juridisch gedoe bij de ontbinding van arbeidscontracten is het mede daarom nooit gekomen. Imenkamp hoopt het in ieder geval ook nooit mee te maken.

Lees ook:

John van Schagen schreef twee boeken over ondernemen en werkt als journalist voor BNR Nieuwsradio, Sprout en andere media. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met journalisten en bloggers.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!