Deze ondernemer gebruikte Twitter om haar factuur betaald te krijgen

bye bye burnout onbetaalde factuur

Een wanbetaler aan de schandpaal nagelen. Weinig ondernemers die het durven. Mascha Mooy deed het wel en… kreeg zo een week later toch het geld op haar rekening gestort.

Problemen met onbetaalde facturen heeft ze nauwelijks. Ja, er was die ene keer waarop de betaaltermijn werd overschreden, maar dat kon worden opgelost met één telefoontje. De factuur bleek terecht te zijn gekomen in de spambox. Tien minuten later al stond het geld op haar rekening.

Zelden problemen dus, totdat een grote opdrachtgever begin van dit jaar niet thuis geeft. “We belden en bleven mailtjes sturen. Zonder resultaat. Als een soort van laatste reddingsboei heb ik er toen maar een tweet uitgedaan.” Maar daarover zometeen meer.

Preventieve hulp

Mooy is eigenaar van Bye Bye Burnout, een bedrijf dat ze vijf jaar geleden is gestart. “Een aantal jaren daarvoor had ik zelf een burn-out, toen het fenomeen an sich nog veel minder bekend was dan nu. Waar het mij destijds aan ontbrak was de juiste hulp.

Toen ik er weer bovenop was gekrabbeld, besloot ik me te laten omscholen en zelf een platform te starten. Inmiddels werken we met twintig consultants, daar komen er dit jaar naar verwachting nog zo’n tien bij.”

Haar opdrachtgevers zijn MKB-bedrijven en corporates die hun ziekteverzuim willen terugbrengen. Mooy biedt preventieve en curatieve hulp en begeleiding aan mensen die er weer bovenop willen komen of een burn-out willen voorkomen.  

Factuur onvindbaar

“In de meeste gevallen factureren we de helft vooraf en de helft nadat een traject is afgerond. Soms doen we dat ook tussentijds. Daarnaast komt het wel eens voor dat een opdrachtgever graag in maandelijkse termijnen wil betalen. Ook daar staan we open voor, mits daar goede afspraken over worden gemaakt natuurlijk”, aldus Mooy.

In het begin van dit jaar gaat het zoals gezegd mis. Een grote zorginstelling waarvoor ze eind vorig jaar een workshop heeft verzorgd laat de betaaltermijn verstrijken. Er volgt een herinnering, maar opnieuw blijft het stil.

“Ik bellen natuurlijk, maar mijn contactpersoon bleek telkens niet aanwezig. Aan terugbelverzoeken werd geen gehoor gegeven en mailtjes bleven onbeantwoord. Toen ik na de zoveelste keer weer eens iemand van de financiële administratie aan de lijn had, zei die vrouw dat er van de opdracht helemaal geen informatie te vinden was. ‘Andere mensen van de organisatie reageren doorgaans sneller op Twitter dan via de mail’, voegde ze daar tussen neus en lippen aan toe.”

Alternatieven  
In dit geval werkte Twitter effectief om de rekening betaald te krijgen. Maar erg chique is deze methode uiteraard niet, zoals Mooy ook zelf aangeeft. Naast dat het je klanten kan kosten, kan het ook potentiële klanten afschrikken. Slimmer is het daarom te zoeken naar efficiënte respectvolle alternatieven om de rekening voldaan te krijgen, zoals in het artikel ‘7 tips om sneller betaald te krijgen’ beschreven.

Een tweet eruit

Mooy twijfelt aanvankelijk nog even. Want heel chique is het natuurlijk niet, beseft ze. Maar ze heeft weinig trek in juridisch getouwtrek en op 12 maart van dit jaar doet ze het uiteindelijk dan toch. En plein public vraagt ze zich op Twitter af waarom de zorginstelling de facturen van eind december 2017 nog steeds niet heeft overgemaakt.

Nog geen minuut later volgt al een reactie, met de vraag of Mooy in een private message verder wil communiceren. “Dat hebben we toen ook gedaan. Mijn contactpersoon bleek al langere tijd afwezig en de factuur was als gevolg daarvan door de organisatie gaan zwerven. Ik had bovendien geen opdrachtnummer ontvangen en die was wel nodig voor de juiste verwerking”, aldus Mooy.

Stramien van de organisatie

Ze krijgt excuses aangeboden. En er is de belofte om alles binnen drie dagen op te lossen. “Toen dat niet gebeurde, heb ik wederom een herinnering de deur uit gedaan. Niet veel later kreeg ik een mailtje terug met een print screen in de bijlage waarop te zien was dat het bedrag zojuist was overgemaakt”, vertelt Mooy.

“Wat ik hiervan geleerd heb? Zorg ervoor dat je factuur altijd aan alle voorwaarden voldoet van de opdrachtgever. Zo is het voor grotere organisaties heel gebruikelijk om met opdrachtnummers te werken. Vraag daar om als je die niet meteen krijgt. Factureer dus precies volgens het stramien van de organisatie, want dan is de kans dat het geld op tijd op je rekening staat een heel stuk groter.”

Lees ook:

John van Schagen schreef twee boeken over ondernemen en werkt als journalist voor BNR Nieuwsradio, Sprout en andere media. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met journalisten en bloggers.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!