Gerhard te Velde (MijnStudent) over de eerste disfunctionerende werknemer die hij ontsloeg

werknemer ontslaan

Juridisch gesteggel over een disfunctionerende werknemer wil Gerhard te Velde van MijnStudent nooit meer. 'Het voelt alsof ze jouw leven als ondernemer zuur proberen te maken.' Om dergelijke narigheid te voorkomen gaat hij maandelijks in gesprek met zijn medewerkers.

Als oprichter en eigenaar van facilitair uitzendbureau MijnStudent heeft Gerhard te Velde van twee kanten te maken met (dreigend) ontslag; enerzijds van uitzendkrachten die via MijnStudent voor opdrachtgevers werken en anderzijds van zijn vaste kantoorteam. “Aan beide kanten willen we continu in gesprek zijn met werknemers. Op die manier voorkom je een hoop narigheid.” Dat is een harde les die Te Velde in zijn begintijd geleerd heeft.

Tijdelijk personeel

In juni 2008 zien de drie Utrechtste studenten Gerhard te Velde, Jochem Oldenbroek en Joren Harmanny een gat in de markt: het inhuren van een student voor een klusje. Inmiddels is het bedrijf MijnStudent uitgegroeid van heitje voor een karweitje naar serieuze dienstverlener, want het facilitair uitzendbureau is goed voor zo’n kleine twintig vaste werknemers en een bestand van ruim 500 studenten, starters en young professionals die worden ingezet op facilitaire functies. Te Velde: “Binnenkort maken we onze nieuwe bedrijfsnaam bekend, want we doen inmiddels veel meer dan alleen studenten inzetten.”

Het eerste ontslag

In zijn tien jaar ondernemerschap heeft Te Velde personeel zien komen en gaan, maar de eerste keer dat hij een vaste werknemer moest ontslaan herinnert hij zich nog goed. “Het was een medewerker met een jaarcontract, maar ongeveer halverwege dat jaar veranderde zijn gedrag. Eigenlijk ging het alle perken te buiten”, zegt Te Velde. “Ik heb wel een aantal gesprekken met hem gevoerd, maar zijn instelling bleef onacceptabel.”

Dossier opbouwen

Het blijven voeren van gesprekken met de disfunctionerende werknemer is iets wat de eigenaar van MijnStudent wel deed, een personeelsdossier opbouwen niet. Terwijl een goed doortimmerd dossier niet kan ontbreken om middels ontslag afscheid van elkaar te kunnen nemen. Daarnaast is het belangrijk meerdere formele waarschuwingen te geven.

Te Velde: “Ik heb de zaak iets teveel op zijn beloop gelaten. Achteraf gezien had ik directer moeten communiceren. Als ik bijvoorbeeld zei dat ‘ik niet helemaal tevreden was’, kon deze persoon dat opvatten als ‘het gaat best wel goed’. Voor sommige mensen geldt dat je niet duidelijk genoeg kunt communiceren.”

Emoties

Toen de gemoederen met de disfunctionerende medewerker zo verhit raakten, was voor Te Velde de maat vol. Het was op dat moment dat hij het belang van een jurist ervoer. “Op een gegeven gaan emoties ook een rol spelen”, legt Te Velde uit.

“Het voelt alsof ze jouw leven als ondernemer zuur proberen te maken, dan kan het gevaar ontstaan dat je het te persoonlijk maakt en ze ‘terug wilt pakken’. Maar voor een correcte juridische afhandeling is dat niet wenselijk. Dat was echt de meerwaarde van de jurist; hij hield telkens het einddoel in zicht.”

Vrijgesteld van werk

Dat einddoel was om de arbeidsovereenkomst te beëindigen, zodat Te Velde weer zonder ruis kon ondernemen. Zijn jurist adviseert hem om - wegens het ontbreken van een personeelsdossier - de werknemer vrij te stellen van werk. Het voordeel voor de werkgever is dat een dergelijk beding getuigt als een vorm van ‘goed werkgeverschap’ en dat de loondoorbetaling gedurende de periode waarin de werknemer is vrijgesteld van werk gezien kan worden als (deel van) de ontslagvergoeding.

Te Velde: “Het liefst blijf je als ondernemer zo ver mogelijk van het juridisch gesteggel met werknemers. Maar je wilt gewoon geen fouten maken. Daarom zie ik mijn jurist als een soort verzekering om juridische blunders te voorkomen.”

Maandelijkse gesprekken

Om een toekomstige ontslagprocedure te voorkomen gaat Te Velde tegenwoordig iedere maand in gesprek met zijn huidige medewerkers. Of ze nog plezier beleven in hun werk, of ze tegen bepaalde zaken aanlopen en nadrukkelijk wat verbeterd moet worden. Maar ook met werknemers die nieuw in dienst treden bij MijnStudent is de ondernemer vanaf het eerste moment glashelder. “Werknemers gaan op een dag weer weg, dus daar zijn we heel open in”, zegt Te Velde.

“‘Vind je het niet meer leuk hier? Doe jezelf een plezier en ga verder!’ Ik zie het veel bij ondernemers: ze zijn goed in werknemers binnenhalen, maar afscheid nemen is een heel ander verhaal. Daarom hanteer ik een motto: bij MijnStudent komt je niet alleen binnen met bubbels, je vertrekt ook weer met bubbels.”

Lees ook:

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!