Waarom je een onbetaalde factuur soms beter toch kunt laten liggen

factuur

Je verlies nemen of achter je geld aangaan? Het is een dilemma waar veel ondernemers mee te maken krijgen als een factuur niet wordt betaald.

“Het komt eraan, ik ben ermee bezig. Echt, het komt eraan. Dat was zo ongeveer de samenvatting van het verhaal dat we elke keer te horen kregen. Wij wachten en wachten en telkens weer de bankrekening checken. Maar tevergeefs, het geld kwam maar niet.”

Arnoud Kuipers is een ondernemer uit Drenthe. Met 123aftersales helpt hij bedrijven meer rendement te halen uit hun bestaande klanten. “Zo monitoren we de klanttevredenheid, helpen we bedrijven betere reviews te krijgen en zijn we gespecialiseerd in e-mailmarketing. Met als voornaamste doel: meer loyale klanten. We zijn vooral actief in de retail en werken voor A-merken als Jumbo en Unilever.”

Financiële moeilijkheden

Maar ook minder bekende namen behoren tot het klantenbestand van 123aftersales. Zo’n twee jaar geleden wordt Kuipers gebeld door een bedrijfje dat hulp nodig heeft bij het aftersales-traject. Het gaat om een relatief klein project waar zo’n 750 euro mee gemoeid is.

“Wij aan de slag en omdat er nogal haast bij was, hebben we flink ons best moeten doen om de deadlines te halen. Maar dat lukte en de klant liet ons na afloop dan ook weten erg tevreden te zijn”, aldus Kuipers.

Niks aan de hand dus, zou je denken. Maar als de betaaltermijn op de factuur is verstreken en Kuipers de telefoon pakt, blijkt er ineens het nodige aan de hand. De opdrachtgever verkeert in financiële moeilijkheden en vertelt in dat gesprek dat hij de factuur niet kan betalen.

“Wij hebben ons vervolgens heel constructief opgesteld en meteen betaalafspraken op tafel gelegd. Elke maand 50 euro, geen wereldschokkend bedrag natuurlijk. Geen reactie. Weer een paar keer gebeld en gemaild, maar hij bleef vaag en de boot afhouden. Na een paar maanden besloten we een incassobureau in te schakelen.”

De rechtbank

Maar ook die vangt bot. Steeds weer komt de ondernemer met hetzelfde verhaal. Hij is ermee bezig en het geld komt eraan. Weer een paar maanden verder besluit Kuipers daarom een dagvaarding de deur uit te doen, in de hoop zijn factuur alsnog te kunnen innen. Kosten? Ruim 200 euro.

“Die investering vonden we de moeite waard. Het ging om ‘slechts’ 700 euro, maar wij vonden dat deze meneer hier niet mee weg mocht komen. Dat voelt als onrecht. Je kun gewoon niet verkroppen dat je voor iemand aan het werk bent geweest die vervolgens zegt: maar ik betaal je dus niet.”

Uiteindelijk doet de rechter uitspraak en wordt Kuipers op alle fronten in het gelijk gesteld. De opdrachtgever moet het bedrag op de factuur gewoon betalen. “Wij blij uiteraard, want nu zouden we eindelijk tot bindende betaalafspraken kunnen komen. Die ballon ging alleen niet op.”

“Ineens bleek dat er nóg een schuldeiser was die een nog veel hoger bedrag had geëist. En hij had ook nog eens voorrang. Het einde van het liedje was dat wij dan uiteindelijk elke maand een afbetaling van 12 cent zouden ontvangen. Dat was het moment dat we besloten: laat maar. We hebben geen zin om hier nog meer energie in te steken.”   

Hallo, ik hoor u niet

Met deze zaak nog in vers in het achterhoofd is Kuipers iets voorzichtiger geworden. Zo werkt 123aftersales tegenwoordig vaker met aanbetalingen, zeker als het gaat om nieuwe klanten. Op die manier hoopt hij wanbetalers buiten de deur te houden.

“Later hebben we nog zoiets meegemaakt. We hadden een opdracht gedaan voor een eenmanszaak. Toen de factuur niet betaald werd, bleek dat de eigenaar in kwestie zijn bedrijfje inmiddels had uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel.”

“Het incassobureau dat we inschakelden heeft hem nog diverse keren gebeld, maar steeds gebruikte hij dezelfde smoes. Slechte verbinding en hij hoorde zogenaamd niemand aan de andere kant van de lijn. Even hebben we overwogen om opnieuw een dagvaarding de deur uit te doen, maar dat hebben we laten zitten. We hadden gewoon geen zin in wéér een teleurstelling.”

Ondernemersrisico

Het is een dilemma waar ondernemers vaker mee te maken hebben. Hoeveel tijd, geld en energie stop ik in een niet-betaalde factuur? Dergelijke dilemma’s kun je deels voorkomen door een credit check te doen. Daarmee ontdek je niet alleen hoe het ervoor staat met de betaalmoraal en de kredietwaardigheid van het bedrijf, maar ook met wie je precies zakendoet.

“Met het overgrote merendeel van onze klanten hebben we een uitstekende verstandshouding. Zij waarderen onze diensten en zien hun investering lonen. Dat er wel eens eentje tussen zit die niet wil betalen, is voor ons nu een kwestie van ondernemersrisico. Ik heb geen zin om er opnieuw hoofdpijn van te krijgen.”

Lees ook:

John van Schagen schreef twee boeken over ondernemen en werkt als journalist voor BNR Nieuwsradio, Sprout en andere media. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met journalisten en bloggers.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!