Zo check je of je merk 'vrij' is

merk, brand, marketing, reclame

Eén van de belangrijkste dingen die je moet doen wanneer je een merk kiest en gaat registreren is kijken of je merk ‘vrij’ is. Sprout-expert Melissa Moncada Castillo vertelt hoe je dat doet.

Waar checken?

Daar waar jij actief zal zijn (lees: waar jij je producten en diensten zal aanbieden), daar zal je moeten gaan registreren en daar zal je ook moeten gaan kijken of er al iets in het register staat dat bezwaarlijk is. Wil je bijvoorbeeld in Nederland je producten verkopen? Dan zal je waarschijnlijk voor een Benelux-merk gaan kiezen en dus ook moeten kijken of er een eerder bezwaarlijk merk is met geldigheid in de Benelux. Dat betekent dus een check in het Benelux register.

Snelle check?

Veel mensen denken ten onrechte dat deze check een kwestie van een druk op de knop is. Zoals bij, bijvoorbeeld, domeinnamen. Maar helaas werkt dat niet zo in het merkenrecht. Waarom? Omdat de wet niet alleen zegt dat identieke merken een probleem kunnen zijn, maar ook merken er die erg op lijken, als die andere merken voor producten of diensten zijn geregistreerd die te soortgelijk zijn aan wat jij gaat doen. Dat betekent dat je op zoveel mogelijke varianten die op jouw merk lijken zal moeten zoeken.

Ook varianten checken

Je kunt helaas dus niet (zoals bij een domeinnaam) het merk in het register intoetsen en dan meteen het antwoord zien. Je zult alle mogelijke varianten moeten verzinnen en daarop moeten checken. Tref je resultaten aan? Dan zul je moeten kijken per resultaat voor welke waren en/of diensten die resultaten zijn ingediend en moeten beoordelen of wat jij gaat doen teveel lijkt op dat van het andere merk. Op basis daarvan moet je dan een beslissing nemen of het gevonden merk bezwaarlijk is of niet.

Waarom ook varianten checken?

Natuurlijk moet je ook op varianten checken omdat de wet zegt dat ook overeenstemmende merken een probleem kunnen zijn. Maar waarom is dat eigenlijk? Stel dat jij het merk Koka Kola wilt registreren voor frisdrank, denk je dat het bekende frisdrank concern hier geen problemen mee zal hebben? Waarschijnlijk wel natuurlijk, en dat terwijl het bekende merk er niet exact staat. Andersom zou jij waarschijnlijk ook een probleem hebben tegen een merk dat net anders geschreven dan dat van jou en dat voor soortgelijke producten is geregistreerd.

Shortlist

Het is dus verstandig om eerst een shortlist te maken met namen die voldoende onderscheidend zijn (over deze eisen schreef ik eerder deze blog) en deze namen vervolgens te gaan checken in het register naar keuze. Aan de hand van de resultaten die daaruit komen kun je dan je definitieve keuze maken voor het merk dat je gaat registreren.

Melissa Moncada Castillo is merkengemachtigde en jurist gespecialiseerd in bedrijfsrecht en intellectueel eigendomsrecht. Ze heeft jarenlange ervaring opgedaan bij de rechtspraak, het bedrijfsleven, het onderwijs, verschillende advocatenkantoren en bij een internationale organisatie. Haar doel is het intellectueel eigendomsrecht bekender maken onder ondernemers. Ondernemers vergeten dit rechtsgebied namelijk vaak, terwijl dit één van de belangrijkste zaken is die je als ondernemer zou moeten regelen. Binnen haar bedrijf Lawbeille geeft zij ondernemers praktisch en no-nonsense juridisch advies in normale taal.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!