Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo draait Rudolf Vergeer (bijna) in zijn eentje een miljoenenomzet

Ook als (bijna) zelfstandige ondernemer kun je ruim twee miljoen euro omzet per jaar draaien, bewijst Rudolf Vergeer. "Als iets regelmatig gebeurt, dan moet iemand anders het doen."

Foto: Iconika

Rudolf Vergeer werkt vanuit huis, maar dat zou je op basis van de omvang van zijn bedrijf niet zeggen. Vorig jaar boekte hij met zijn import- en exportbedrijf voor de bloemensector Ideas 4 seasons een omzet van 1,8 miljoen euro. Dit jaar groeit zijn bedrijf waarschijnlijk weer 10 tot 20 procent.

Vergeers bedrijf is een groothandel voor de groothandel. Het levert zo’n beetje alles wat een bloemenwinkels nodig hebben, behalve de bloemen zelf – van magneetjes en gekleurd water tot led-verlichting en kartonnen vazen. De ondernemer vult er dit jaar zo’n 70 containers uit China mee.

Crisis

De ondernemer kreeg dit praktisch in zijn eentje voor elkaar door vanaf het begin zo efficiënt mogelijk te werken. Hoewel 2008 misschien niet de beste tijd was om een bedrijf te starten, bleek juist de crisis de basis voor Vergeers uiteindelijk succesvolle lean&mean-model.

“Ik had een aantal producten gevonden en mijn eigen afzetmarkt gecreëerd. Maar wat je nodig hebt zijn verkoopagenten die met jouw product langs de klanten gaan en op commissiebasis orders schrijven. Daarvoor had ik alleen een te kleine productbasis. Maar door de crisis viel hun omzetbasis weg en gingen ze op zoek naar alternatieven om hun marge op te krikken.”

Tijdens zijn reizen in het kielzog van handelsagenten ontdekte Vergeer zijn eigen niche: een groothandel voor bloemisten. “Andere import–export-bedrijven richten zich alleen op de retail”, zegt Vergeer. “Dat komt doordat er veel groothandels failliet gaan en de omzet slinkt door het afnemen van kleine ondernemers in Europa. Door je doelgroep scherp af te bakenen, pas je je assortiment precies op groothandels aan. Dan blijkt een product in een ander land ook interessant te zijn.”

Vergeer besefte al snel dat heel efficiënt werken en overhead elimineren de enige manier was om te overleven. “Collega-bedrijven hebben verkopers met leaseauto’s en showrooms. Ik doe dat op een andere manier, waardoor ik veel scherpere prijzen kan leveren.” Vergeer duikt daardoor 10 tot 15 procent onder de in de branche gebruikelijke prijzen.

“Sommige klanten zeiden: ik geloof niet dat je het in je eentje redt, met zo’n volume.” Maar zijn bedrijf begon wel degelijk te groeien, tegen de stroom in.

Zo maakt Vergeer zijn bedrijf zo efficiënt mogelijk:

Uitbesteden

De ondernemer startte zijn bedrijf terwijl er thuis vier kleine kinderen rondrenden. “Mijn vrouw ging fulltime studeren, dus ik was een beetje aan huis gekluisterd. Dan ga je creatief nadenken, hoe los je het op? Aangezien mijn handelsagenten al op pad gingen en voor orders zorgden, bedacht ik: ik hoef alleen nog maar in te kopen en uit te leveren.”

Zijn uitgangspunt: hoe meer je uitbesteedt, des te meer tijd je hebt voor klanten en verkoop. Oftewel: “Als iets regelmatig gebeurt, dan moet iemand anders het doen. Dat moet je consequent blijven doen.”

Vergeer leerde bijna alles uit te besteden: van de logistiek, warehousing, inkoop en verkoop tot DTP’ers, fotografie en ICT. Met het oog op snelheid past hij zijn softwarepakket bijvoorbeeld telkens precies aan zijn eisen aan. Daardoor bleek bijvoorbeeld een btw-aangifte met 2 drukken op een knop te kunnen.

Om producten te presenteren had Vergeer een catalogus nodig. “Dat nam zo veel werk in beslag dat ik dacht: dit moet ik ook uitbesteden, anders loop ik vast. Dat gaf weer een stukje lucht.”

Ook de afhandeling van zijn facturen blijft hij perfectioneren. “Door dat optimaal te automatiseren word je heel snel.”

Om zijn klanten te laten zien hoe hij delegeert en werkt maakte Vergeer deze organogram:

Assistentie

In 2015 groeide Vergeer met 15 procent en merkte hij dat hij te vaak achter zijn computer zat om orders te verwerken. Zijn oplossing: een ‘virtuele’ assistent, een freelancer die op afstand zijn backoffice regelt. Thuiswerken beviel Vergeer goed, dus waarom zou die assistent ook niet vanuit huis kunnen werken?

Daardoor werkt Vergeer nog steeds zonder – vast – personeel: als het in de zomer rustig is, hoeft hij zijn assistent ook niet te betalen. Vorig jaar, terwijl zijn bedrijf met 50 procent groeide, was het tijd voor personal assistant. Die regelt hand en spandiensten, tot en met het regelen van de kerstpakketten.

Vergeer beheert op afstand een magazijn met 700 pallets. Voor het aanpassen en verpakken van producten huurt de ondernemer sociale werkplaatsen in.

Zonder bank

Vergeer is als ondernemer niet alleen praktisch personeelloos, hij is ook ‘bewust zonder bank’. De groei van zijn bedrijf komt volledig uit historische winsten. “Daardoor ben je zelfstandiger en flexibeler. Ik hoef geen bank te raadplegen of ik een nieuwe collectie kan opnemen, of dat ik te veel of weinig voorraden heb. Banken leggen voor ondernemers best wel veel beperkingen op.”

Efficiënt werken betekent volgens Vergeer niet dat je elke minuut hebt volgepland. “Je moet zorgen dat je bandbreedte tot 80 % gaat, zodat je met die 20 procent dingen kan opvangen. Dan kan een klant langskomen voor een grote order, en heb je de andere zaken op orde.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Is er een grens aan de efficiëntie van Vergeer? “Die verleg ik constant. Maar het moet wel leuk blijven en niet ten koste gaan van mijn gezin en vrije tijd. Ik kan ik 6 à 7 weken op vakanties – anders had ik net zo goed in loondienst kunnen blijven werken.”

Dit artikel is eerder geplaatst op 8 februari 2017.