Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo groot wordt Thuisbezorgd na de overname van Delivery Hero in Duitsland

Na een jarenlange, tientallen miljoenen euro’s kostende strijd om het marktleiderschap in Duitsland neemt Jitse Groen met Takeaway de Duitse tak van zijn aartsrivaal Delivery Hero over. Voor 930 miljoen euro verdubbelt Thuisbezorgd het aantal orders bij de oosterburen. 

Jitse Groen maakte Thuisbezorgd groot in Nederland, maar “in Duitsland is veel meer geld te verdienen”, zei Jitse Groen toen Sprout hem in 2015 bezocht in zijn thuisbasis Enschede. Toen Thuisbezorgd in 2007 de sprong naar de oosterburen maakte, dacht Groen ‘we doen Duitsland even erbij’. “Vergeet het maar: als je daar wil investeren, doe dan maar rustig 100 keer het bedrag dat je denkt nodig te hebben.” 

Het werd een miljoenen euro’s kostende exercitie, waarbij Thuisbezorgd – via het in 2014 overgenomen Lieferando.de – ook flinke bedragen neerlegde voor tv-reclames. Die bikkelharde strijd werd gevoerd in een winner takes all-markt, met Delivery Hero als aartsrivaal. Zoals er maar een dominant sociaal netwerk kan zijn in een land, zo belangrijk is het om in de platformeconomie de eerste te zijn waar klanten aan denken wanneer ze met een hongerige maag naar de telefoon grijpen voor een bezorgmaaltijd. 

Mijlpaal

Met de overname van de Duitse tak van Delivery Hero vrijdag dropt Thuisbezorgd het grootste nieuws uit de geschiedenis van het bedrijf dat Groen in 1999 oprichtte in zijn studentenkamer. De overname ter waarde van 930 miljoen euro (waarvan 508 miljoen in cash, de rest in aandelen die samen goed zijn voor een belang van 18 procent) is de grootste mijlpaal sinds Groen zijn bedrijf in 2016 naar de beurs bracht.

Voor 930 miljoen euro koopt Thuisbezorgd de bestelplatforms Lieferheld en Pizza.de en bezorgdienst Foodora. De overname zorgt er volgens Groen voor dat zijn bedrijf op een “significant grotere schaal” kan werken, wat essentieel is om een platform voor het bestellen eten winstgevend te krijgen. Thuisbezorgd boekte in de eerste helft van 2018 een brutoverlies van 6 miljoen euro op een omzet van 110 miljoen, onder meer dankzij enorme marketingkosten. In heel 2017 kwamen die uit op 116 miljoen euro.

Orders

Inclusief Delivery Hero schiet het aantal orders in Duitsland over de eerste negen maanden van dit jaar van 23 naar 47 miljoen stuks. De Duitse omzet van Delivery Hero bedroeg in de eerste drie kwartalen van dit jaar 76 miljoen euro (op een orderwaarde van 462 miljoen euro). Thuisbezorgd verwerkte in die periode met 23 miljoen stuks precies evenveel orders, goed voor een omzet van 60 miljoen euro (orderwaarde 471 miljoen).  Thuisbezorgd krijgt er “enkele duizenden” restaurants bij.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Thuisbezorgd ziet grote groeikansen de Duitse markt, waar nog relatief veel klanten te vinden zijn die hun maaltijd niet online bestellen. Of de beloofde synergievoordelen van 60 miljoen, die Thuisbezorgd in 2020 voorziet, werkelijkheid worden valt nog te bezien, al kan vooral de kostbare marketingkraan nu eindelijk een beetje dichtgedraaid worden. 

Analist Jos Versteeg noemt de overname tegenover RTL Z “prachtig, maar heel duur.” Wat de prijs in ieder geval niet gedrukt heeft, is dat Groen al bijna een jaar geleden aangaf dat hij een fusie met Delivery Hero overwoog. Om af te kunnen rekenen, heeft Groen een brugfinanciering afgesloten bij een trits banken, die binnen een jaar moet worden terugbetaald. De banken, waaronder ING, ABN Amro, Merrill Lynch, zorgen tzt dat de schuld wordt omgezet in aandelen. 

Lees ook: Zo innoveert Jitse Groen met Thuisbezorgd

Lees ook: Waarom Jitse Groen Takeaway naar de beurs brengt