Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo hackt Moyee Coffee zijn distributie en sales

Sprout Challenger Moyee Coffee heeft, net als alle startups in tastbare producten, een uitdaging: hoe krijg je je spullen bij je klant, zonder op je marges in te teren? Moyee wil de deeleconomie inzetten om zijn distributiemodel te hacken. En koffieboeren in Ethiopië een hogere opbrengst te bieden.

moyee coffee

Vrijdag 26 juni is het feest bij Moyee Coffee in B.Amsterdam. De startup in eerlijke koffie heeft zijn eerste first roast uit Kaffa, Ethiopië naar Nederland gehaald. Dat beschouwt het als een mijlpaal: als eerste koffie-importeur ter wereld laat Moyee bonen branden in het land van herkomst. Dat levert de ondernemers daar een hogere opbrengst op dan de export van rauwe bonen.

Fairtrade 2.0

En dat is de essentie van Moyee’s bestaan: de opbrengsten van (lekkere) koffie eerlijker verdelen. Eerlijker dan met het vertrouwde Fairtrade- of Utz Kapeh-systeem gebeurt. FairChain, heeft Moyee zijn Fairtrade 2.0 gedoopt. En het is klaar om de wereld ermee te veroveren.

Detailhandelsmarge

Alleen: hoe werf je zo snel en efficiënt mogelijk klanten? De Moyee Coffee ligt inmiddels bij Marqt-supermarkten in het schap. Goed voor de zichtbaarheid onder Randstedelijk publiek dat verantwoord winkelt, maar zodra Marqt een pak verkoopt, gaat de bekende detailhandelsmarge van 35 tot 40 procent van de opbrengst af. Terwijl dat geld wat de koffie-importeur betreft beter naar de boeren in Ehtiopië kan gaan. Online verkoop op de bestaande manier is ook niet gezond voor je marges: pakketvervoerders rekenen voor dat pondpak koffie euro’s per bestelling.

Alternatief distributiemodel

Moyee besloot daarom op zoek te gaan naar een alternatief distributie- en salesmodel. Daarvoor zet Sjors Boelaars, verantwoordelijk voor de B2C marketing en sales, in op de deeleconomie en (online) technologie. “Als kapitaalverstrekking steeds meer via crowdfunding verloopt, gereedschap via Peerby te leen is en je een auto of kamer via Snappcar en Airbnb huurt, moet er toch iets te verzinnen zijn voor koffie?”

Hackathon

Daarom organiseert Moyee vrijdag naast zijn koffiefeestje ook een hackathon – een uit de programmeurswereld geleende brainstormsessie waarin slimme modellen worden uitgedokterd en liefst meteen in de steigers gezet – rond distributie en sales. “We hebben een man of veertig bij elkaar gekregen. Concept developers, creatieven, mensen van onder meer Ahold, PostNL, Peerby en TNT.” Dat is nogal wat denkkracht uit de retail, logistiek en de nieuwe wereld van de shared economy. Een paar ideeën heeft Boelaars zelf al.

Peer-to-peerdistributie

“We willen gaan hacken vanuit drie lijnen: peer-to-peerdistributie, daar komt de kennis en ervaring van Peerby bij van pas.” Dat zou er zo uit kunnen gaan zien: als iemand van een tennisvereniging de koffie inkoopt en doorlevert aan de leden, spaart Moyee 13 procent bezorgkosten uit en kan de tennisser meteen als sales-agent optreden.

Dat lijkt op Tupperware en multilevelmarketing, salestechnieken die niet altijd een even goede pers haalden. “Als ik de ultieme piramide kan maken van mijn sales, ben ik daar niet vies van,” lacht Boelaars. “Als een salestechniek bewezen heeft te werken, moet je die niet uit de weg gaan omdat die wel eens is misbruikt.” Want dat is een les voor social enterprises: “Ze kunnen veel grotere stappen zetten als ze meedoen met het spel zoals het buiten wordt gespeeld. Dat wil helemaal niet zeggen dat je daarmee het morele fundament onder je business vandaan haalt.”

Instant satisfaction

De afgelopen jaren grepen voor verkopers naar het subscription model voor een overzichtelijke en terugkerende omzet. Dat abonnement op van alles en nog wat heeft zijn nadelen, zegt Boelaars. “Je krijgt je producten op een moment dat je ze nog niet nodig hebt, of je komt juist zonder te zitten.” Daarom zou een bestelknop voor koffie een uitkomst zijn.

“We spelen daarmee in op instant satisfaction, het onmiddellijk leveren van wat je nodig hebt, zoals dat bekend is van bijvoorbeeld Uber Rush. Dat zou best wel eens voor hogere verkopen kunnen zorgen.” Met de leverancier van de technologie achter een deelknop en, belangrijker nog, de vervoerder die behoeften onmiddellijk bevredigt is Moyee al in gesprek. Die laatste is overigens TringTring, de startup die etenswaren op bestelling door Amsterdam fietst.

Last mile

Een derde gedachte die de hackers vrijdag mogen uitwerken, is die van de befaamde ‘last mile’: hoe krijg je de koffie vanuit distributiecentra als die tennisvereniging goedkoper naar de klant? Boelaars ziet mogelijkheden in samenwerking met Foodlogica. Dat rijdt met elektrische bakfietsen voor een vaste prijs van 15 euro binnen een straal van 5 kilometer. “Onze pakketkosten liggen rond de 5 euro. Als de fietsen drie stops maken, zijn ze concurrerend.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Albert Heijn en TNT

“Deze drie ideeën willen we verder uitwerken en wie weet, komen ze tijdens de hackathon wel bij elkaar in één groot masterplan.” Boelaars is er overigens niet op uit om alleen met startups en deeleconomie zijn koffieverkoop aan te jagen. Aan samenwerking met bestaande businesspartijen denkt Moyee ook: zou TNT geen speciale tarieven willen hanteren voor ‘purpose-bedrijven’? En kan Albert Heijn niet een paar vierkante meters van zijn winkels ter beschikking stellen aan Moyee en andere social enterprises? Andere corporates zouden hun receptie kunnen lenen als distributiepunt voor de koffie die hun medewerkers bestellen.

Enfin, genoeg om vrijdag over te brainstormen, bij een bak verse koffie. “De hackathon is vol, maar voor het feest erna hebben we nog plaatsen.”