Zo herenigt Pet QR vermiste huisdieren met hun baasje

Startup van de week Pet QR maakt weggelopen honden en katten vindbaar dankzij de combinatie van een QR-penning en een online profiel. Om de dienst breakeven te krijgen is de jacht geopend op honderd nieuwe gebruikers per dag.

Wat is Pet QR?

Een slimme penning waarmee baasjes van vermiste honden en katten kunnen worden achterhaald. Na het scannen van een QR-code om de hals van een verdwaald huisdier komt de vinder terecht bij een online profiel van de eigenaar van het huisdier. Die stelt zelf in hoe er vervolgens contact met hem of haar kan worden opgenomen. De melder krijgt het verzoek om zijn gps-locatie te delen, die Pet QR vervolgens per sms deelt met de eigenaar. Dat werkt wat Pet QR betreft een stuk beter dan de chip die alleen met speciale apparatuur kan worden uitgelezen. 

De markt lijkt er klaar voor: in Nederland lopen jaarlijks bijna 80.000 huisdieren weg. Daarnaast is het fenomeen van QR-codes nu zo’n beetje ingeburgerd, zien Pet QR-oprichters Rian Ouwendijk en Nick Mink. Omdat zo’n beetje elke smartphonecamera tegenwoordig QR-codes kan scannen, heeft de dienst geen app nodig, wat de drempel behoorlijk verlaagt. 

Dankzij de QR-link met de penning en kun je op een online profiel in theorie onbeperkt informatie delen, zegt Ouwendijk. Maar met privacywet AVG in het achterhoofd ligt de bal wat het delen van informatie betreft ‘volledig bij de gebruiker’. ‘Je deelt wat je wil delen, en wij laten je iedere keer weten wanneer mensen de penning scannen en informatie opvragen.’  

Wie zitten erachter? 

Rian Ouwendijk (27) en Nick Mink (25) runnen al jaren samen een internetbedrijf. Als kind maakte Ouwendijk regelmatig mee met zijn hond Rocky spoorloos verdween. Die stress en bezorgdheid kan een stuk minder als een huisdier sneller wordt getraceerd met behulp van een QR-penning, bedacht hij na een reis door Thailand, waar QR-codes nog veel meer ingeburgerd zijn. 

Twee maanden geleden hakten Ouwendijk en Mink de knoop door en beslisten er ‘volle bak’ voor te gaan, met behulp van een seed-investering van een angel die ook partner is in hun internetbedrijf. Naast de twee oprichters bestaat de startup nu uit twee programmeurs en een marketeer.

Wie zitten erop te wachten?

Iedere bezitter van een hond of kat. In Nederland gaat het om niet minder dan vier miljoen huishoudens. Wereldwijd valt zelfs ongeveer de helft van alle mensen onder de doelgroep. Die aantallen geven Ouwendijk als ondernemer naar eigen zeggen ‘een enorme drive’. ‘Vooral mensen die hebben ervaren hoe vervelend het is om je huisdier kwijt te raken zullen sneller geneigd zijn om onze dienst af te nemen.’

Hoever is Pet QR?

Het platform ging zes weken geleden live, zowel voor de verkoop van penningen als de technologie voor het koppelen van vermiste huisdieren aan hun baasjes. ‘We maken veel websites voor anderen, maar dat je eigen platform live gaat, dat geeft toch wel een extra kick’, zegt Ouwendijk. ‘Het is magisch om te zien dat je een sms’je krijgt dat iemand je hond heeft gevonden.’

Na een eerste groepje familie en vrienden schaalde de startup in de eerste zes weken op naar zo’n 250 betalende gebruikers (eenderde daarvan heeft twee of meer huisdieren-met-penning). ‘We hebben het geluk dat we al geld verdienen met het maken van websites, en dat we de ruimte hebben om de opbrengsten daaruit te investeren in de marketing en doorontwikkeling van Pet QR.’

Wat is het businessmodel? 

De kosten bedragen 11,95 euro per penning, inclusief een jaar lang gebruik van het online profiel. Na dat eerste jaar kost de dienst 0,99 euro per maand. Om breakeven te kunnen draaien moet het aantal nieuwe aanmeldingen worden opgeschroefd naar een tempo van 100 nieuwe penningen per dag. ‘We hebben er vertrouwen in dat dat gaat lukken’, zegt Ouwendijk. ‘Er zijn al veel mensen die dit hebben meegemaakt.’

‘Ondertussen blijven we innoveren en praten met onze gebruikers, zodat we waarde blijven toevoegen. Zoals met herinneringen voor vlooienbeurten of de dierenarts, en een tool om vermissingsposters te maken. Voor koopjesjagers denken we aan aanbiedingen en leuke deals voor je hond of kat.’

Nog geld nodig?

Met behulp van eigen inbreng en de eerste seed-ronde kan de startup voorlopig vooruit. Om de groei te versnellen wordt er nu vooral gezocht naar affiliates, oftewel mensen - en dieren - die Pet QR bijvoorbeeld op Instagram onder de aandacht brengen in ruil voor een commissie. ‘Zo was ik laatst een uur aan het DM’en met een hond’, zegt Ouwendijk over die marketingaanpak. 

‘Zodra we naar het buitenland gaan, kunnen we nog wel wat hulp gebruiken. We zouden het mooi vinden om investeerders te ontmoeten die ervaring hebben met het uitrollen van een product naar het buitenland.’

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl