Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo kies je als crowdfunder het juiste doelbedrag

Een van de lastigste dingen bij crowdfunding is het kiezen van een doelbedrag. We helpen je op weg met een voorpublicatie uit Het Grote Crowdfunding Boek van crowdfundexperts Simon Douw en Gijsbert Koren.

Dit is een voorpublicatie uit Het Grote Crowdfunding Boek

De media belichten met regelmaat enorme crowdfundingsuccessen. Crowdfundingcampagnes die miljoenen ophalen zijn inmiddels aan de orde van de dag. Tegelijkertijd is crowdfunding geen easy money: hoge doelbedragen zijn maar voor een klein deel van de projecten weggelegd. Het bepalen van het doelbedrag laat je spelen met de balans tussen hoeveel financiering je nodig hebt, en de crowdfunding potentie van jouw project en netwerk. Maar hoe kom je tot een een realistisch doelbedrag?

No cure no pay en stretched goals

Crowdfunding is een spel met harde regels. De meeste crowdfundingplatforms hanteren het no cure no pay-principe: wanneer je het doelbedrag niet behaalt krijgen alle investeerders hun inleg terug.

Je kunt daar beter een lager doelbedrag kiezen en dat bedrag ophalen, dan al het opgehaalde geld kwijt zijn. Ook is het bij veel platforms mogelijk om een stretched goal in te voeren. Wanneer je het eerste doelbedrag binnen de vastgestelde tijd haalt, mag je de overige tijd gebruiken om een tweede, hoger doelbedrag te behalen.

Het team van designer Massoud Hassani pakte dit slim aan tijdens de campagne voor hun Mine Kafon Drone: een drone die snel en veilig landmijnen onschadelijk maakt. Door een sterk plan voor de campagne liep de teller snel vol; waardoor het team binnen een week zijn doelbedrag van 70.000 dollar behaalde. Door middel van een stretched goal wist Hassani nog eens 40.000 dollar extra binnen te halen.

Wees bij het bepalen van het eerste doelbedrag daarom liever bescheiden. Wanneer de campagne goed loopt kun je van de gelegenheid gebruik maken door een stretched goal in te voeren en alsnog een hoger bedrag binnen te halen. Let op: het behalen van een stretched goal vereist een goede communicatie om succesvol te zijn.

Zo bepaal je het doelbedrag

Er zijn verschillende manieren om het doelbedrag te bepalen. Wil je uitkomen op een zo nauwkeurig en realistisch mogelijk doelbedrag? Dan moet je niet enkel kijken naar wat je wilt ophalen, maar ook naar wat je kunt ophalen. Bepaal aan de hand van onderstaande stappen jouw doelbedrag.

1. Bepaal het doelbedrag aan de hand van kosten

Het doelbedrag is nauw verbonden met de kosten van het project. Met het opgehaalde geld moet je immers het project kunnen verwezenlijken. Bekijk daarom eerst hoeveel financiering je precies nodig hebt. Wees naar de crowd altijd transparant over de besteding van het doelbedrag. Ook hier geldt: hoe concreter, hoe beter. Wanneer jij duidelijk kunt aangeven waar het geld voor gaat worden gebruikt, verhoogt dit het vertrouwen in het project.

Peerby maakte dit voor de crowd heel inzichtelijk door vanaf de lancering van de campagne op de campagnepagina middels een duidelijke infographic te laten zien wat er met elke opgehaalde 25.000 euro zou gebeuren. Peerby liet op deze infographic ook zien wat ze met het geld zouden doen wanneer ze meer dan hun doelbedrag zouden ophalen.

Wanneer de campagne zeer goed loopt en je meer ophaalt dan het doelbedrag, moet je ook aan de crowd kunnen verantwoorden wat er met het opgehaalde geld gaat gebeuren. Door vanaf het begin af aan transparant te zijn, voorkwamen zij onduidelijkheid bij het publiek toen zij 2 miljoen euro ophaalden.

2. Bepaal het doelbedrag aan de hand van de community

Veel projecteigenaren bepalen het doelbedrag vaak enkel aan de hand van de kosten. Hierbij kijk je echter alleen naar wat je wil ophalen en niet naar wat je kunt ophalen. Op deze manier zouden we kunnen stellen dat het doelbedrag van Peerby eigenlijk te laag was; de capaciteit van de community was groter dan verwacht.

Om in te schatten wat een realistisch doelbedrag is, is dus ook belangrijk dat je een inschatting maakt van wat je kunt ophalen. Maak een overzicht van jouw community en maak een ruwe inschatting van wat iedereen zal investeren. Die inschatting kun je het beste doen door uit elke community categorie enkele mensen te polsen.

Actie: Vertel verschillende soorten mensen uit jouw community over je crowdfunding plan en vraag hen om eerlijke feedback. Vraag hen vervolgens of ze mee zouden doen (vrijblijvend!) en voor hoeveel dan, zodat jij je crowdfunding plan kunt toetsen.

3. Bepaal het doelbedrag aan de hand van gemiddelden

Bekijk wat vergelijkbare campagnes zoal ophalen. Let hierbij op hetzelfde crowdfundingmodel en een zelfde soort project. Wijkt jouw doelbedrag erg veel af? Stel het doelbedrag dan richting het gemiddelde bij.

4. Vergelijken

Leg de financieringsvraag en de schattingen naast elkaar? Zit er een groot verschil tussen de kosten (wat je wilt ophalen) en de inschattingen van de capaciteit (wat je kunt ophalen) dan moet je jouw doelbedrag aanpassen. Het kan dat je tot de conclusie komt dat het project te groot is om te crowdfunden. Menig projecteigenaar is na deze realisatie teruggekeerd naar het vakje Project, om het project aan te scherpen.

5. Dubbelcheck

Als je duidelijk hebt hoeveel je via crowdfunding zou willen en kunnen ophalen, check dan ook in je netwerk wat zij een realistisch doelbedrag vinden. Soms is het voor de crowd namelijk moeilijk om de reële kosten van je project in te schatten en dat is wel belangrijk: investeerders zijn namelijk meer geneigd om bij te dragen aan projecten met een doelbedrag dat hen realistisch lijkt dan aan projecten met een doelbedrag dat erg hoog of juist erg laag gevonden wordt (Mollick, 2014).

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Merk je dat jouw crowd het doelbedrag hoog of laag vindt? Pas het dan aan als dat kan, of zorg dat je campagnepagina prominent en helder verklaart waar het doelbedrag vandaan komt.


Het Grote Crowdfunding Boek van Simon Douw en Gijsbert Koren is – naar eigen zeggen – de ultieme gids voor crowdfunding. Met tools, stappenplannen en lessen uit meer dan 50 succesvolle crowdfundingcampagnes. Het boek ligt vanaf januari in de winkels. Het boek is vanaf vandaag te reserveren, met 5 euro voorintekenkorting. Bovendien maak je kans op 1 van de 5 gratis crowdfunding coaching-sessies t.w.v 650 euro.