Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sneller lezen dankzij een professioneel spiekbriefje

Dit stukje telt zo’n 450 woorden, dus de kans is groot datu er rond de tweeënhalve minuut zoet mee bent. Want gemiddeld lezen wij tussen de 100 en 250 woorden per minuut. Daarvan blijft 55 procent aan informatie hangen.

Die gegevens heb ik niet van mezelf, maar van René Hogenes, die workshops ‘snellezen en mindmappen’ geeft. Zelf kan hij een goeie 800 woorden per minuut tot zich nemen. “Of dat nog wel leuk is? Nee. Ik mag ook geen enkele boekwinkel meer in, haha.”
De workshop die ik namens Management Team bijwoonde was er een speciaal voor juristen ­ en dat gaf mij op het onderdeel ‘vakliteratuur’ de mogelijkheid te excelleren. Gevraagd was om naar het Amersfoortse Golden Tulip Berghotel af te reizen met ‘een leesboek van ongeveer 250 pagina’s’ en een even dik ‘vakgerelateerd boek’. Bij het pretlezen, in mijn geval in de makkelijk geschreven biografie van Patrick Kluivert, kon ik me nog niet
zo onderscheiden: de niet bepaald chronologisch opgetekende passages waarin de hoofdrolspeler zijn oud-voorzitter ervan langs geeft en zijn toekomstige vrouw ontmoet, las ik met een gemiddelde van 288 woorden per minuut. De advocaten om me heen scoorden een aantal dat meer in overeenstemming was met hun uurtarief. Qua vakliteratuur moesten zij zich echter de tanden stukbijten op
loodzware leeskost, waar ik als tijdschriftenjongen het
lekker licht en luchtige ‘Rotondevrouwen, padvindermannen’ van bladendokter Rob van Vuure kon savoureren, à… 144 woorden per minuut!
Dat moest dus beter.
En dat werd het ook.
Door toepassing van simpele trucjes ­ met een pen langs de woorden glijden, geen enkel woord meer teruglezen ­ wist ik de snelheid in deze discipline op te voeren naar een duizelingwekkende 504 woorden per minuut! Al met al leverde het een heel geconcentreerde manier van lezen op, die om die reden ook nog eens tot een hogere begripscore leidde.
Om de aldus opgezogen informatie op de juiste manier weg te zetten, is het fenomeen ‘mindmappen’ in het leven geroepen. Volgens Hogenes is een mindmap gewoon ‘een professioneel spiekbriefje’. Waarna hij de tweeëntwintig advocaten en bovengetekende liet zien hoe je zo’n mindmap maakt. “Een grafisch en creatief alternatief voor onze traditionele manier van aantekeningen maken,” aldus Hogenes, die de mindmap keer op keer voortekende. Denk daarbij voor het gemak aan een platgeslagen zon waar wat ijskasten omheen zweven, die via ijzerdraad met diezelfde zon zijn verbonden. Door die grafische vorm wordt een appel gedaan op onze rechterhersenhelft, die extra blij is met het gebruik van louter hoofdletters. Hogenes: “Want woorden in hoofdletters blijken door onze hersenen te worden gezien als plaatjes, niet als tekst. Zodoende worden ze makkelijker in ons geheugen opgenomen.”


EN DAT IS ER EENTJE OM TE ONTHOUDEN!

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.