Zo profiteert het Amerikaanse GoFundMe van de chaos rondom Dream or Donate

Het Amerikaanse GoFundMe wil ook in Nederland het belangrijkste donatieplatform worden. Een nieuw pr-offensief valt geheel toevallig samen met het debacle rondom Dream or Donate, zegt GoFundMe-ceo Rob Solomon tegen Sprout.

Eind augustus gaat donatiewebsite Dream or Donate plotseling op zwart, talloze gedupeerden zitten ineens met de handen in het haar. Nog geen maand na die totale chaos krijgt Sprout een bericht van het Nederlandse pr-bureau van GoFundMe, met verwijzing naar “de nodige aandacht” voor donatieplatforms. 

GoFundMe wil zich profileren als de veilige, betrouwbare keuze voor online donaties. Het bedrijf uit Silicon Valley kan zich daarbij beroepen op een indrukwekkende track record: zo’n 60 miljoen mensen uit tientallen landen doneerden tot nu toe bij elkaar 6 miljard dollar aan mensen die bijvoorbeeld hun ziekenhuisrekening niet kunnen betalen. In Nederland werd meer dan 85.000 euro opgehaald voor de nabestaanden van de aanslag in een tram in Utrecht.

Het Amerikaanse platform introduceerde onlangs iDeal als betaalmethode, wat volgens ceo Rob Solomon (foto boven) een verdrievoudiging van het aantal donaties in Nederland over de afgelopen 3 maanden verklaart. Een link met Dream or Donate wijst hij desgevraagd van de hand.

Investeerders

Mensen uit de brand helpen met donaties is niet alleen sociaal, het is ook een wereldwijde markt waar jaarlijks miljarden in omgaan (alleen al in de VS wordt meer dan 400 miljard dollar aan goede doelen geschonken). Meerdere vooraanstaande investeerders in Silicon Valley, waaronder Accel, Greylock en Technology Crossover Ventures, zagen die kans ook en stapten in 2015 in bij GoFundMe, destijds tegen een waardering van 500 miljoen dollar. 

Net zoals deze geldschieters eerder investeerden in Facebook en Spotify, zijn zij ook in de donatiewereld op jacht naar een bedrijf dat category leading kan worden, oftewel de grootste in zijn soort. 

Met Dream or Donate op apegapen, lijkt GoFundMe een opportuun moment te hebben gekozen voor een pr-offensief. Toch is het is echt toeval, meent Solom. “We voelen mee met organisatoren (van campagnes, red.) en donateurs die niet wisten wat er met hun geld gebeurde. Dat zou nooit gebeuren met GoFundMe. We doen veel moeite om dit te voorkomen, en bieden de garantie dat je geld terechtkomt bij het project waar je aan doneert.”

AI

GoFundMe doet in de kern drie dingen om vertrouwen te winnen. Ten eerste, zegt Solomon, onderschept de dienst met behulp van kunstmatige intelligentie en machine learning signalen die wijzen op mogelijk misbruik – iedereen kan tenslotte een campagne openen op het platform. 

Daarnaast nam het bedrijf (honderd medewerkers) experts aan uit de financiële sector en het leger, die getraind zijn in het herkennen van verdachte transacties. Solomon: “En we hebben een enorme groep donateurs, 65 miljoen tot nu toe. Zodra deze mensen iets verdachts zien, melden ze dat.” Wanneer je iets op grote schaal wil doen, zegt de Amerikaan, moet je wel het vertrouwen hebben.

Tegelijk moet alle frictie – om nog maar een belangrijke Silicon Valley-term te noemen – weggenomen worden, wil GoFundMe net als Spotify en Facebook een ‘categorie-leider’ worden. Een campagne starten is dus een fluitje van een cent, net zoals het delen ervan. Met de introductie van iDeal wordt het geven van geld ook in Nederland zo laagdrempelig mogelijk. 

Take action-knop

Inmiddels is GoFundMe uitgegroeid tot de “take action-knop” van het internet, zegt Solomon, die ceo werd toen oprichters Andrew en Andy Ballester en Brad Damphousse werden uitgekocht door investeerders. “Wanneer mensen een campagne zien, worden ze herinnerd aan het feit dat GoFundMe er is om mensen te helpen. Na een brand of orkaan weten mensen nu dat ze een manier hebben om actie te ondernemen. Zo wordt GoFundme een ‘actie’ die mensen doen, zoals je op Google zoekt of een taxi boekt via Uber.”

Solomon, die eerder topfuncties vervulde bij Yahoo en GroupOn, zette snel na zijn aantreden een opvallende koerwijziging in, door de verplichte commissie van 5 procent per donatie af te schaffen. Donateurs konden voortaan zelf bepalen hoeveel ze over hadden voor het platform. “Je kunt je het gesprek in de board room met onze investeerders wel voorstellen toen ik dit plan opperde”, zegt Solomon. Maar uiteindelijk zorgde die aanpak voor een “spectaculaire” groei, zegt Solomon, zonder specifieke groeicijfers te delen.

Impact

“We gaan puur voor sociale impact. We verkopen geen advertenties, producten of ‘gemak’, zoals dat je met een druk op de knop een pizza thuis krijgt. Mensen vragen vaak hoe je een for profit-bedrijf kan zijn in de wereld van donaties. Het antwoord is dat je de beste techneuten moet aannemen om wereldwijd te groeien. In de ngo- en non-profit-sector is er wat dat betreft nog niet veel innovatie.”

Om campagnes te financieren zal GoFundMe nooit geld van institutionele investeerders aannemen, zegt Solomon desgevraagd. “Bij ons zal het altijd draaien om cause based funding. We willen niet richting een gangbaar crowdfundingmodel, met quid pro quo (voor wat, hoort wat, red.). We willen ons richten op het bouwen van de giving layer van het internet, voor iedereen die geld wil ophalen voor een goed doel, van individuen tot de grootste goede doelen zoals Unicef.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl