Zo vond Snappcar Europcar als investeerder

victor van tol snappcar europcar investering autobinck founders

Victor van Tol heeft een flinke B-ronde afgesloten voor Snappcar: 10 miljoen euro heeft zijn autodeelbedrijf opgehaald bij investeerders, met Europcar als nieuwe aandeelhouder. Van Tol legt uit waarom een Franse beursgenoteerde autoverhuurder goed past bij Snappcar.

Zonder flauw te willen doen: met corporates schakelt het niet altijd even vlotjes. En een corporate met een hoofdkantoor in Parijs? Ouh la la, wat haalt Victor van Tol zich op de hals?

Europcar krijgt 20 procent

Even hét nieuws van dinsdag: het Franse autoverhuurbedrijf Europcar neemt een belang van 20 procent in Snappcar, in een ronde waarmee het in totaal 10 miljoen euro heeft opgehaald. De bestaande aandeelhouders Autobinck en het Deense Founders stortten ook bij (en wel iets meer dan noodzakelijk om verwatering tegen te gaan, aldus desgevraagd Van Tol).

Door de deal heeft Snappcar nu drie groepen aandeelhouders met een flink belang: naast oprichters Van Tol en Pascal Ontijd (die vorig jaar vertrok om te gaan paardrijden in Patagonië) is er ook nog de crowd, die na 2 grote crowdfundingcampagnes een flink belang vertegenwoordigt. Maar geen van de groepen heeft een meerderheid.

Het verse geld kan Snappcar goed gebruiken om door te groeien. Zo'n 5,5 jaar na de start is het de nummer 2 van Europa, na het Franse Drivy, dat 51 miljoen aan kapitaal heeft opgehaald. Met 250.000 gebruikers in Nederland, Duitsland, en via overnames ook in Zweden en Denemarken, die samen 30.000 auto's delen, is Snappcar ook aardig op weg. En de geldmeter staat met de deal van deze week erbij op 17 miljoen.

Hoe kwam je uit bij Europcar?

"Na afgelopen zomer zijn we op pad gegaan langs enerzijds venture capitalbedrijven en anderzijds strategische partners die ons ook relevante expertise kunnen bieden. We hebben ons breed georiënteerd en zijn bij een hele hoop partijen geweest in die maanden, en er waren zeker ook vc's in binnen- en buitenland geïnteresseerd, maar uiteindelijk besloten we echt te gaan voor een strategische partner. Investeerders beloven snel dat ze van alles en nog wat meebrengen naast geld, maar in de praktijk valt dat soms tegen. Daarbij: met name angelsaksische investeerders spelen een tamelijk agressief spel, terwijl een partij zochten waarmee het klikt, die geografisch aansluit en complementair is."

Maar hoe beland je dan in Parijs?

"We zijn de afgelopen maanden natuurlijk ook bij de top langsgeweest (ik kan de Thalys wel zo'n beetje uittekenen van binnen), maar we doen vooral zaken met de venturetak van Europcar. En laat die nou geleid worden door een Nederlandse dame, die ook nog een bekende van ons was: Sheila Struyck. Voorheen werkte ze onder meer bij The New Motion, dus we hadden haar zo te pakken."

Dat praat een stuk makkelijker waarschijnlijk

"Eigenlijk wel: het is goed om iemand te hebben die af en toe de tolk kan zijn tussen ons als Nederlandse startup en de top van Europcar. Dat werkt denk ik als de kruipolie, waarbij we natuurlijk wel hebben moeten laten zien wat voor vlees de Fransen in de kuip hebben: de top moet je toch ook in de ogen hebben kunnen kijken."

Waarom wil Europcar met jullie samenwerken?

"Ze snappen heel goed dat het tradionele verhuurmodel onder druk staat. Ze verdienen nu nog aardig geld mee, maar het is goed om vroegtijdig nieuwe businessmodellen en ontwikkelingen te verkennen. Leasemaatschappijen doen dat ook: aanpalende mobiliteitsinitatieven ontdekken, uitvinden hoe een model werkt, hoe het complementair kan zijn. Ze snuffelen al in dat soort markten om waarschijnlijk wat werkt, in hun eigen businessmodel te verwerken. Waarmee ik niet wil zeggen dat wij uit zijn op een exit."

Want Europcar brengt jullie meer dan geld?

"Ze hebben technologie om auto's op afstand te openen en sluiten, ze beschikken over een vloot van 214.000 auto's in Europa, soms op plekken waar wij wel vraag hebben, maar niet altijd aanbod. Op Schiphol bijvoorbeeld. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om de deelauto's uit te breiden met huurwagens: we blijven een peer to peerplatform. Maar als er gaten in het aanbod zijn waardoor onze gebruikers misgrijpen, is het wellicht een mogelijkheid om die tijdelijk in te vullen met een auto van Europcar."

Wat klopt er van het bureaucratische imago dat Franse corporates hebben?

"Tja, de stereotypen over de cultuurverschillen over en weer kloppen toch wel redelijk: zij vinden ons direct en pushy, wij vinden Fransen vaag en chaotisch. Het tempo ligt er sowieso anders, en dat we met een aandeelhouder in een ander land samenwerken helpt daarbij niet. In zo'n laatste fase van de onderhandelingen staat er druk op de ketel, dan komen die verschillen echt vergroot naar boven. Dat maakt het extra boeiend, zullen we maar zeggen. En inderdaad, de rekening van onze M&A-adviseurs liep verder op. Daar zou je een mooie deelauto van kunnen kopen!"

En nu gaat het gas er weer op?

"Zeker. Zo'n investeringsronde kost enorm veel tijd, waarin de voet eerder op de rem is gezet. We hebben een lijstje van 10 stedelijke gebieden waar we willen beginnen, zelf of via acquisities, een aantal daarvan liefst dit jaar nog. En eerlijk gezegd staat Parijs daar niet op: de concurrentie is juist in Frankrijk al stevig."

En de crowd, heeft die nog zeggenschap in deze deal?

"We houden ze goed op de hoogte, maar ze houden certificaten van aandelen zonder stemrecht. Alleen als wij het te bont maken kunnen ze naar de rechter, maar ze kunnen erop vertrouwen dat wat wij doen goed is voor het bedrijf en daardoor voor de waarde van hun aandelen. Ik moet het eens aan mijn CFO vragen, maar de waarde daarvan is een keer of 3, 4 over de kop gegaan sinds ze zijn ingestapt. Ik denk dat wij, misschien wel wereldwijd, het enige via aandelen gecrowdfunde bedrijf zijn dat zoveel kapitaal aantrekt en zoveel rendement heeft geboden op de investering door de crowd."

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.