Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werd easyJet groot

Er zijn Grieken die hun boekhouding wél dik op orde hebben. Stelios Haji-Ioannou is zo iemand. Deze Griek is het brein achter de lowbudget-luchtvaartmaatschappij easyJet.


Tik maar eens op Google: Griekse entrepreneur. Stelios is het enige zoekresultaat dat u krijgt voorgeschoteld. Als de Grieken, en vooral diens ambtenaren, dan toch aan een bloedverwant willen vragen hoe je koelbloedig met geld omgaat, zouden ze dus uit moeten komen bij de grootaandeelhouder van het beursgenoteerde Easyjet. Jammer voor de armlastige Grieken, Loannou heeft lange tijd geleden al zijn koffers gepakt om in Groot-Brittannië aan de slag te gaan. Officieel is de in Engeland tot sir omgedoopte Stelios nu overigens inwoner van Monaco. Maar ja, we weten allemaal waarom hij dat gedaan heeft.

Een rijke scheepsrederijfamilie

Toegeven: de man kreeg wel de nodige hulp. De in Athene geboren Haji-Ioannou is de telg van een rijke scheepsrederijfamilie. Die betrekt hem al van jongs af aan bij het bedrijf, Troodos-Shipping. Als een van de olietankers zinkt, komt Stelios in het beklaagdenbankje. De rechter spreekt hem uiteindelijk vrij van de aansprakelijkheid aan 50.000 ton in zee opgegane olie, de dood van vijf employees en omkoping van getuigen. Zijn vader geeft hem hierna 30 miljoen pond om een eigen rederij te beginnen. Vanaf dat moment toont hij zijn eerste koopmanskunsten. Het bedrijf Stelmar Shipping gaat in 2001 de New York Stock Exhange op en in 2005 verkoopt hij de onderneming aan de OSG Groep. Opbrengsten? Een slordige 1,3 miljard dollar. Kijk, dat noemen we renderen.

Het begin van easyJet

Intussen heeft Stelios met zijn vergaarde kapitaal alweer een nieuw bedrijf opgestart: de easyGroup. Hij is dan nog maar 28 jaar. De rederszoon kiest daarbij niet voor een scheepsfirma als vlaggenschip van zijn nieuwe onderneming, maar voor een luchtvloot. Het is het begin van easyJet. Het bedrijf boekt snel veel succes. In het eerste jaar vervoert easyJet nog maar 30.000 passagiers, maar dat aantal loopt snel op tot maar liefst 45 miljoen in 2009. De vloot bestaat inmiddels uit meer dan 175 Airbussen en Boeings. EasyJet vliegt op 256 routes naar 119 luchthavens in 31 landen op 3 continenten. Dat er winst wordt gemaakt, bleek recent nog uit de halfjaarcijfers: een stijging van 70 procent. 

Hoe veranderde zijn product de markt?

EasyJet ontketende een prijzenoorlog en liet aan zijn concurrenten zien dat vliegen veel goedkoper kan. Het bedrijf bespaart kosten door passagiers voor de maaltijden te laten betalen, door niet te werken met reisagenten en door meer dan 90 procent van de tickets te verkopen via internet. Ook bestaat er maar één klasse aan boord, waardoor er geen extra producten zoals kranten of verschillende cateringproducten nodig zijn. Verder worden de omdraaitijden zo kort mogelijk gehouden, door streng op te treden tegen laatkomers en cabinepersoneel het schoonmaakwerk na de vlucht te laten doen, waardoor easyJet één heen- en terugvlucht méér kan maken dan traditionele luchtvaartmaatschappijen. Waar Ryan Air vooral de kleinere vliegvelden aandoet, mikt easyJet bewust op de grote luchthavens. Het wil daarmee een goed alternatief zijn voor de zakenreiziger.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Goedkoop basistarief

Verder verdient easyJet door naast een goedkoop basistarief voor allerlei andere services, zoals het meenemen van ruimbagage en versnaperingen aan boord, extra geld te vragen. EasyJet haalt bijna een kwart van zijn inkomsten aan andere zaken dan vliegtickets. Daar horen ook inkomsten uit de huur van auto’s en accommodaties bij, die via de dochterwebsites van de easyGroup worden geboekt. Traditionele luchtvaartmaatschappijen gaan mee met de gezette trend. Volgens een onderzoek van consultancyfirma IdeaWorks in opdracht van reserveringsbedrijf Amadeus verdienden maatschappijen wereldwijd vorig jaar 18,4 miljard euro aan bijkomende verdiensten. Dat komt neer op een kleine 4 procent van de totale omzet. Onlangs kondigde ook Transavia dat het voortaan zijn reizigers 14 tot 19 euro gaat rekenen voor het meenemen van koffers in het ruim. Bij KLM zijn ze eveneens overstag.

Hoe staat het er nu voor?

Nadat de passagier door de crisis even de knip dichthield voor easyJet, boekt het bedrijf inmiddels weer forse winst. Stelios voegt intussen steeds meer dochters toe aan zijn easyGroup. Naast easyCar, easyCruise, easyBus en easyHotel is de maatschappij actief in de mobiele telefonie, vastgoed, personal finance en de horloge-, muziek-, bioscoop- en pizzabranche. Dit overigens met wisselend succes.

Lees ook: