Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werd Eyeworks (Reinout Oerlemans) groot

Wie had gedacht dat soapster Reinout Oerlemans zich tot zo'n succesvolle ondernemer zou ontpoppen? Inmiddels laat hij met zijn innovatieve tv-formats en films zijn grote concurrent Endemol achter zich. Sleutel van Eyeworks' groeistrategie: gedreven en aggressief in de aanval gaan. 

Hoe kwam de oprichting tot stand?

Reinout Oerlemans begon zijn carrière in 1990 als bekende televisiester, in de rol van Arnie in Goede Tijden Slechte Tijden. Later werd hij presentator van talkshows en programma’s als Idols en Wedden Dat. Tv- en theatherproducent Joop van den Ende was de man die hem ontdekte en hem in zijn loopbaan op weg hielp. Oerlemans kon zich als creatieve ondernemer ontplooien binnen Endemol, het productiebedrijf dat Van den Ende samen met John de Mol groot heeft gemaakt. 

In 1999 maakte de hyperambiteuze Oerlemans een uitzonderlijke deal met zijn baas. Hij ontwikkelde onder de vlag van Endemol tv-formats, maar bedong dat hij de rechten mocht behouden. Zolang groot succes uitbleef, werkte deze constructie prima. Toen stuitte Oerlemans, die zijn inspiratie vooral uit tijdschriften haalde, op een goudmijn: De Nationale IQ Test. In essentie een bestaande test, maar Oerlemans maakte er een avondvullend programma van. In de studio deden groepen‘domme blondjes’, ‘huisvrouwen’ en ‘academici’ mee. Via internet en telefoon sleepte hij de kijker er met de haren bij. Het jonge BNN zond de quiz in Nederland uit. Internationaal succes hing in de lucht.  

Er onstond vervolgens een conflict met John de Mol, die na het vertrek van Joop van den Ende in 2000 de dominante factor in het concern was. De Mol ging zonder ruggespraak met Oerlemans met het concept de boer op in het buitenland. De voormalige soapster was zo furieus en dat hij in 2001 zijn eigen bedrijf begon: Eyeworks. 

Hoe veranderde Eyeworks de markt?

Als ondernemer maakte hij razendsnel naam. Zo snel, dat de opkomst van Oerlemans’ onderneming werd gezien als ‘on-Nederlands’. De kracht van Eyeworks was en is dat de productiemaatschappij zich vanaf het begin sterk heeft af weten te zetten van de marktleider. ‘Beat Endemol’ was het devies waar Oerlemans zijn medewerkers mee opzweepte. Door snel met nieuwe formats te komen en zich als onafhankelijke nieuwe speler in de markt neer te zetten wist hij de aandacht te trekken van tv-zenders. Afnemers als, zoals De Holland Media Groep, van de RTL zenders, zagen in Eyeworks een kans om onder de knellende volumecontracten van Endemol uit te komen. Daar speelde de ondernemer op in.

“Andere producenten bieden gewoon hun programma’s aan, maar Reinout zegt tegen een omroep: jij hebt op zondagavond om negen uur een probleem en dat ga ik voor je oplossen”, legde programmaker Bert van der Veer in een eerder interview met Sprout uit. Ook strateeg en formatonwikkelaar Ruud de Langen sprak in een interview met Sprout over Oerlemans verkoopgave. Hij ging ooit met hem op verkoopbezoek. “Hij weet mensen, ook bij de omroepen, mee te slepen in zijn eigen enthousiasme.” Hij wist ook zijn imago als jonge hond in markt slim uit te spelen.

Die aggressieve en gedreven benadering vertaalde Oerlemans ook naar zijn internationale strategie. In 2006 weet hij zijn leermeester Joop van den Ende zover te krijgen om geld in hem te steken. Investeringsmaatschappij Van den Ende & Deitmers heeft een belang van 30 procent in het bedrijf. Met een goed gevuld oorlogskas nam Oerlemans het ene na het andere productiehuis over in het buitenland om zo zijn internationale afzetkanaal te vergroten. 

Hoe staat Eyeworks er nu voor?

Wat Eyeworks in 2012 qua cijfers heeft gedaan, is nog niet bekend. 2011 was in ieder geval het beste jaar van het bedrijf ooit. De omzet steeg met 9 procent naar 237 miljoen euro, de netto-winst kwam uit op 12,7 miljoen euro. Ter vergelijking: in 2005 was de omzet 110 miljoen euro.

Het bedrijf heeft echter ook een dip meegemaakt. Toen er in 2009 een economische recessie optrad, liep de omzet terug en bleek Eyeworks, als gevolg van een miskoop in Engeland, te hoog aan de wind te zeilen. Oerlemans, in 2008 naar Los Angeles vertrokken om de VS-tak uit te bouwen, moest hals over kop terugkeren om het bedrijf te reorganiseren. In 2011 schakelden Oerlemans en Van den Ende & Deitmers de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs in om te kijken of Eyeworks zou kunnen worden overgenomen. Uiteindelijk werd daar vanaf gezien en besloten ze zelfstandig te blijven. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dat de onderneming weer beter lijkt te presteren, is te danken aan nieuwe successen. Oerlemans is zich de afgelopen jaren meer gaan richten op het maken van films. Zo verfilmde hij Kluuns bestseller ‘Er komt een vrouw bij de dokter’ en voelde de zakenman haarfijn aan dat er ook kaskrakers schuilden in ‘domme humor’-series als New Kids Turbo en Oh Oh Cherso. Vorig jaar kwam de producent in het nieuws door een realilty-serie in het VUmc, die na een aflevering van het scherm werd gehaald. Het ziekenhuis zou niet elke gefilmde patiënt van tevoren om toestemming hebben gevraagd. Ook in zijn tv-formats blijft hij dus aggressief en gedreven.

De artikel is mede-gebaseerd op een in 2006 verschenen portret over Reinout Oerlemans.