Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoom: Burgerbakkers Dion Eggen, Justus de Nijs, Vincent van Olphen

Sinds Johannes van Dam Burgermeester ‘een meesterlijke zaak' noemde, lijkt het niet stuk te kunnen met de hamburgerketen. De ondernemers achter het bedrijf - middelbare schoolvrienden Dion Eggen, Justus de Nijs en Vincent van Olphen - maakten al snel een ‘leuke beginnerswinst'. Niet gek in de overvolle horecamarkt van Amsterdam.

Een hamburgerzaak mag je het eigenlijk niet noemen, want bij Burgermeester gaat veel meer over de toonbank dan de traditionele varkensvleesburger. Zoals de Meesterburger, gemaakt van blonde d’Aquitaine rund, gegrilde groenten en dragonmayonaise, of de Eendburger, van geconfijte wilde eend, zuurkool, augurkensalsa en mosterd. Vooralsnog zijn de bijzondere burgers alleen te krijgen in Amsterdam, aan de Elandsgracht, Albert Cuyp en binnenkort vlakbij Artis.

 

In 2006 kwamen Eggen, De Nijs en Van Olphen elkaar na jaren weer tegen. Omdat ze alle drie op een dood spoor in hun carrière zaten, besloten ze samen te gaan ondernemen. Ze waren er snel over uit dat het een horecabedrijf moest worden, en binnen een half uur viel het woord ‘hamburger’. “We dachten daar in eerste instantie aan, omdat we nergens een lekkere hamburger konden eten, behalve thuis, als je zelf de ingrediënten bij elkaar haalt”, licht Van Olphen toe. “Een goede, verse hamburger is niet te koop in de stad, terwijl het een heel gangbaar product is. Ik heb tijdens mijn reis in Nieuw-Zeeland gezien hoe het ook kan, met superlekker lamsvlees, gegrilde aubergine en zelfgemaakte mayo. Een volwaardige maaltijd.”

 

Goede hamburgers zijn de core business van Burgermeester. Dat de heren tot in detail duurzaam ondernemen, is bijzaak. Eggen: “We lopen daar niet mee te koop, vinden het normaal.” Van Olphen vult hem aan: “Je mag denken wat je wilt van ons bedrijf, maar alles klopt. Als je vraagt naar de gebruikte materialen in de zaak, dan krijg je een antwoord waarom we die gekozen hebben. We kijken niet naar hypes, maar wat we zelf goed vinden. Op die manier kunnen we voor honderd procent achter ons product staan.”

 

Aan de producten die gebruikt worden, stelt het trio hoge smaak- en kwaliteitseisen. Biologische voeding is daarbij belangrijk, maar geen vereiste. “Sommige ‘gewone’ koeien worden veel beter behandeld dan biologische koeien”, vertelt Eggen. “Op Texel is bijvoorbeeld geen biologisch keurmerk voor lammeren, dus zijn we daar zelf gaan kijken en met boeren gaan praten.” De vrienden maken alles zelf, tot de ketchup aan toe. “Als een investeerder ons bedrijfsplan ziet, gaat hij waarschijnlijk lachen. We hebben hele dure ingrediënten en maken alles zelf, dus heb je kleine marges”, zegt De Nijs. Van Olphen: “Een investeerder zou als eerste vragen: ‘waarom laat je in godsnaam ingrediënten uit Italië komen die ze ook bij de groothandel hebben?’ Maar wij willen dat niet, want dat is niet hetzelfde.”

 

De recepten voor de burgers hebben de ondernemers zelf bedacht, met dank aan een smaakpanel van vrienden. Zelf eten ze na twee jaar ook nog steeds graag in de eigen zaak. “Minstens drie keer in de week”, knikt De Nijs. Eggen lacht: “We hebben hier in twee jaar tijd wel vierhonderd burgers per persoon gegeten, denk ik.”

Dion Eggen (29), Justus de Nijs (29) en Vincent van Olphen (28)

  

Bedrijf Burgermeester

Opgericht 2007

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ambitie Amsterdam veroveren en dan meer

Verkoop ca. 200 burgers per dag