Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoom: Diepgraver Gideon Hein

Gideon Hein (43)

Bedrijf Deep BV

Opgericht 1999

Ambitie een sterkere positie veroveren in Europa

Omzet 5 miljoen euro

Echt sexy klinkt het niet: ‘een internationaal opererend ingenieursbureau, gespecialiseerd in hydrografie en geofysica’. Maar als je de verhalen van directeur Gideon Hein hoort, lijken de werkzaamheden van Deep op de avonturen van Indiana Jones. Zo ging hij eens op zoek naar een ‘verdwenen’ rivier tussen Argentinië en Paraguay, en was het spannend of de Baltische Staten nog gas en olie zouden hebben na het uitvoeren van een boeiproject.

 

Hein is nuchter over zijn werk: “We brengen de waterbodem in kaart, zo simpel is het”, zegt hij. “Het typische van water is dat je niet ziet wat er onder zit. Wij kunnen alles zichtbaar en meetbaar maken.” Zo wordt Deep ingezet voor het controleren van vaarroutes, de plaatsbepaling van windmolens en het in kaart brengen van wrakken. Het is leuk om steeds te ontdekken hoe de wereld er onder water uitziet, vindt Hein. “Als je het IJ zou leegpompen, krijg je een bizar landschap te zien. Dan komt er een zwarte kloof te liggen met her en der valleien, heel bijzonder.”

 

Deep is marktleider in Nederland, maar stuurt ook regelmatig ploegen naar Ecuador, Liberia of Ghana. “Het maakt eigenlijk niet uit waar je ons werk doet, als je maar een goede mix hebt van locaties. Als je drie jaar continu op de Wadden zit, is dat vreselijk saai. Maar als je net een tijdje offshore bent geweest, is het wad erg mooi.”

 

Zeker tachtig procent van de tijd zijn de werknemers van Deep met meetapparatuur op het water te vinden; alleen dataverwerking gebeurt op kantoor. In Nederland komen opdrachten van de overheid, offshore-industrie en aannemerij. In het buitenland werkt Deep vooral in de kielzog van grote Nederlandse bedrijven als Smit en Mammoet. Toen Smit bijvoorbeeld het vrachtschip Tricolor borg, werd Deep erbij geroepen om duizenden Volvo’s en Saabs te zoeken die op de bodem waren beland. Hein: “Duikers zagen er geen hand voor ogen, dus hebben wij de auto’s in kaart gebracht en de berging begeleid. Dat was een mooi project, ook wel spannend. Als je aangeeft: daar ligt er één, gaat er een enorme kraan naar beneden die blind een hap neemt. Dan moet je hopen dat hij inderdaad een auto in zijn bak heeft.”

 

Zelf zit Hein niet meer op het water; hij gaat hoogstens een weekje mee met een ploeg ‘om te schipperen’. Hij lacht: “Vreselijk, ik ben een klassiek voorbeeld van iemand die een vak heeft gekozen vanuit een passie, en dan zo succesvol wordt met zijn bedrijf dat hij alleen nog dingen doet die niet de bedoeling waren.” Uitdagingen zoekt de directeur nu in ondernemerskansen. Zo nam hij een aantal bedrijven over – niet allemaal met even veel succes – en is hij bezig met de ontwikkeling van een nieuw kantoorpand.

 

Groot worden is geen doel op zich voor Hein. Je bent succesvol als je personeel met plezier werkt en klanten tevreden zijn, vindt hij. “Ik heb nooit teveel gewild, ben een ontzettende zesplus-man. Als je iets opstart en negens en tienen verwacht, wordt je teleurgesteld, want dat lukt gewoon niet. Wij hoeven niet per se het beste apparaat als we ook goede resultaten krijgen met een minder goede versie. We doen wat zinvol is, de show laten we weg.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Het meest gelukkig wordt Hein van kleine dingen. “We worden ‘s avonds laat weleens gebeld om een auto te zoeken die in de Amstel terecht is gekomen. Dan heeft de brandweer de hele dag gezocht en mogen wij een poging doen. Daar gaan we van glimmen. Het is net als op de kermis, als je dat horloge eruit graait.”