In 5 stappen naar een eersteklas businessplan

Veel ondernemers hebben grote moeite om een up to date en actiegericht ondernemersplan te schrijven. Sprout-expert en ondernemerscoach Martijn van der Tuin helpt je in 5 stappen op weg!

Veel ondernemers zien het nut niet van een ondernemersplan. Vaak moeten ze er een schrijven om een financiering los te krijgen of omdat men start vanuit een uitkering. Als de financiering rond is gaat 99 procent van de plannen vervolgens onder in de la. Zonde! Een goed ondernemersplan is het fundament van je organisatie, geeft je richting en focus.

Zo'n plan bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Marketingplan

In het marketingplan geef je antwoord op de volgende vragen: Welk probleem zie je? En op welke manieren ga je deze oplossen? Welke kansen zie jij? En hoe ga jij ze verzilveren? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? Welke externe ontwikkelingen spelen er? Waar liggen de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van je idee? Wie zijn je concurrenten? Wat doen ze goed en wat doen ze minder goed?

Als je je marketingplan goed hebt uitgewerkt en hebt gepraat met eindgebruikers of potentiële kopers van je product of dienst dan kun je deze kennis gebruiken voor je acquisitieplan.

Veel ondernemers haken hier af, omdat de droom nu wel heel concreet gaat worden. Dat kan best eng zijn. Stel je voor dat je ideeën niet zo revolutionair zijn dan je in eerste instantie had bedacht? 

2. De ondernemer 

Doorzetten nu, want we gaan naar de belangrijkste persoon in je onderneming: jij! Beschrijf hier waarom je denkt dat jij de ‘vent in de tent’ bent die jouw onderneming tot een succes gaat maken. Je beschrijft waar je talenten liggen en waar juist niet. Hoe ga jij zorgen dat jij je talenten en sterke eigenschappen ook optimaal gaat benutten en uitbouwen binnen je bedrijf? Ben jij een opbouwende, oppassende of een overnemende ondernemer? Kun jij super verkopen, maar ben je waardeloos met cijfertjes? Zoek daar dan een oplossing want je bent echt niet de enige!

3. Acquisitieplan

Persoonlijk vind ik het acquisitieplan (= verkoopplan) schrijven, een van de leukste klussen. Hierin beschrijf je welk verdienmodel je gaat gebruiken. Wil je je klanten eenmalig helpen of ga jij je product in een abonnementsvorm aanbieden? Welke kanalen ga jij gebruiken om te verkopen en waarom kies je juist voor die kanalen?

Als jij je marketingplan goed hebt uitgewerkt, is verkopen een makkie. Jij hebt namelijk al onderzoek gedaan, je weet of er behoefte is aan de je product, je hebt gesproken met mensen die behoefte hebben aan jouw product of dienst. Natuurlijk heb je ze ook gevraagd of ze bereid zijn er geld voor te betalen en hoeveel dat dan minimaal of maximaal zou kunnen zijn. Je weet ook hoeveel mensen in jouw omgeving interesse hebben in je product. Heb je dit nog niet gedaan, ga dan weer aan de slag met je marketingplan en werk het alsnog verder uit. Dit kost nu misschien iets meer tijd maar je zult zien dat daardoor je acquisitie straks een stuk makkelijker gaat!

4. Financieel plan 

Je weet nu hoeveel kopers er zijn en welk tarief je ze wilt gaan berekenen. Nu gaan we kijken wat er voor nodig is. Welke investeringen moet je doen om je product klaar te hebben en om het te kunnen leveren? Moet je hier ook producten of diensten voor inkopen? Heb je een kantoor nodig of een flexplek? Wat zijn de investeringen van je laptop, je mobiel en een website die goed vindbaar is? Maak een overzicht van je kosten voor een jaar en verhoog dit bedrag met 25 procent om onvoorziene kosten te dekken.

Veel starters maken de keuze om veel zaken eerst zelf te doen, totdat er genoeg wordt omgezet om zaken uit te besteden. Ik heb dit ook gedaan in de beginfase van mijn ondernemerschap. Zorg er dan wel voor dat je niet te lang blijft hangen in de ik doe het zelf wel-fase. Dit belemmert vaak je groeimogelijkheden, omdat het ten koste gaat van je energie en tijd. 

5. Het Actieplan

Veel plannen die ik de afgelopen jaren heb gelezen bestaan uit bovenstaande vier onderwerpen. Een actieplan wordt echter niet zo vaak geschreven. Veel ondernemers zijn er simpelweg niet mee bezig en banken vragen er niet om. En laten we eerlijk zijn; een actieplan maken en acties uitvoeren zijn best wel eng. Maar juist veel van die acties zitten in je hoofd en houden je bezig, waardoor je niet vrij kunt denken en onrustig bent. Dit plan zorgt ervoor dat je je niet laat (af) leiden door de waan van de dag. In een actieplan zet jij de verschillende werkzaamheden uiteen. Wanneer je ze gaat doen, wat het eindresultaat moet zijn en hoe ze meetbaar en realistisch zijn.

Ik sluit me op!

Een keer per maand sluit ik mijzelf een dag op zonder mobiel en internet en neem ik mijn ondernemersplan en mijn deelplannen uitgebreid door. Ik analyseer de omzet, kijk naar de markt, kijk naar de sales-tunnel, de gewerkte uren en de (nieuwe) projecten waar ik mee bezig ben. Mijn ondernemersplan is een basis waar ik elke maand op verder bouw! Een aantal acties en knelpunten bespreek ik met mijn coach ( ja, ik ook ;-)) en hierdoor maak ik niet dezelfde fouten die hij ooit gemaakt heeft.

Ik sluit af met een inspirerende quote, voor iedereen die bezig is met het realiseren en updaten van zijn droomonderneming, van Dinand Woesthoff: 'Je moet met je ogen open dromen.’

Succes!

Zie ook deze checklist: Zo schrijf je een raak businessplan

Martijn van der Tuin richtte de afgelopen jaren diverse bedrijven op, liet deze groeien en verkocht er een aantal. Hij heeft kortom een passie voor ondernemen en helpt nu ambitieuze ondernemers met coachingsgesprekken, trainingen, workshops, nieuwsbrieven, e-books en social media. Download ook zijn gratis e-book 'Mijn 7 grootste ondernemersblunders en wat jij hiervan kunt leren! en ontvang gratis zijn succesvol ondernemen tips.