Check je website met Google

Je website is een onmisbare link naar de buitenwereld, zeker als je sales online verlopen. Het kan geen kwaad om je site continu te verbeteren. Onze nieuwe expert Ralph Wolbrink legt uit, hoe je daarvoor Google Analytics inzet.

Een onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) toonde laatst aan, dat de productiviteit van bedrijven die zogeheten data driven decision making omarmen, 5 tot 6 procent groeide. Met andere woorden: baseer je belissingen op de juiste data, en je bedrijf draait beter.
Op een website zijn gebruikersdata van bezoekers ruimschoots beschikbaar. Google Analytics maakt die inzichtelijk, dus dat biedt handvaten voor het ontdekken van een heleboel verbeterpunten. In dit artikel wil ik vijf aandachtspunten uitlichten waarmee je je website misschien effectiever kunt maken.
 

Werkt je website wel op iedere computer en browser?

Puur online georiënteerde partijen zullen speciale Q&A-experts inhuren om nieuwe onderdelen van de website te testen. Toch hoeft niet ieder bedrijf dit te doen, aangezien er veel te leren is uit de data in Google Analytics.
De internetbrowser van je bezoeker kan soms een enorm verschil maken voor zijn gebruikerservaring. Soms werken bepaalde elementen op de website niet naar behoren op elk merk browser. Deze hindernis kan er bij ecommercesites zelfs voor zorgen dat het conversiepercentage daalt en je dus omzet laat liggen. Om hier achter te komen ga je in Google Analytics naar:  [Doelgroep], [Technologie] en vervolgens [Browser en besturingssysteem].
Wat je in eerste instantie ziet, is een overzicht van enkele kerngetallen per browser. Misschien zie je hier al een afwijking in het aantal pagina's per bezoek of tijd op de website.




Interessanter wordt het zodra we 'doelen' of e-commerce-cijfers per browser gaan vergelijken. Let hierbij specifiek op afwijkingen in de conversieratio per browser. Zie je dat er een flinke afwijking is, zoals in de bovenstaande afbeelding, klik dan op de desbetreffende browser. De volgende pagina leert ons namelijk of er een specifieke versie van de browser minder goed functioneert. Uiteraard kun je ook nog kijken naar de andere tabbladen zoals de schermresolutie of flash-versie.


Liggen er bomen op de weg?

Op weg naar een online conversie kunnen je potentiële klanten verdwalen of afhaken. Dat pad analyseren en mogelijke kwelpunten ondervangen is daarom erg belangrijk, en vaak een van de snelste manieren om je online omzet te verhogen. Je hebt immers de bezoekers al in je winkel, nu is het zaak zoveel mogelijk mensen te laten afrekenen. Om dit goed op te pakken is het belangrijk dat je de zogenoemde conversiefunnel goed in Google Analytics hebt ingesteld. Is dit het geval, ga dan naar: [Conversies], [Doelen] en vervolgens naar [Trechterweergave].



Probeer in dit overzicht te achterhalen waar de meeste mensen afhaken. Vervolgens kun je hiermee aan de slag, door bijvoorbeeld een A/B test in te zetten, waarbij je twee versies van je website test op hun effectiviteit. Als je het echt goed wilt doen stel je een testplan op met daarin hypotheses en mogelijke verbeterpunten die je wilt doortesten. Met een testpakket als Visual Website Optimizer is het daarna relatief gemakkelijk om de hypothese in de praktijk te testen.

Wat is het eerste wat bezoekers zien?

Bezoekers kunnen je website op verschillende manieren binnenkomen. Ook de pagina waarop men binnenkomt kan verschillen. Omdat dit het eerste is wat deze mensen zien op je website, zijn deze zogeheten landingspagina's van groot belang. Wat we daarom willen doen is analyseren of de intentie waarmee bezoekers aankomen ook strookt met de landingspagina die ze aantreffen. In Google Analytics klik je daarom via [Verkeersbronnen] naar [Bronnen] [Zoeken] en [Organisch]. Dat levert een overzicht van zoekwoorden op waarmee bezoekers via Google (zonder adverteren) op de site zijn beland.
Je moet nu wel een zogeheten secundaire dimensie toevoegen om de bestemmingspagina in te zien. Ga hiervoor naar [Secundaire dimensie], [Verkeersbronnen] en [Bestemmingspagina].
Nu zie je een mooi overzicht met welke zoekwoorden mensen op welke pagina zijn binnengekomen op je website. Belangrijk is nu om mogelijke pijnpunten op te sporen. Dit kun je doen door te kijken naar afwijkende gemiddelde bezoekduur of een hoog bouncepercentage. Als je uitschieters vindt, kijk dan eens goed naar de zoekwoorden waarmee mensen binnen zijn gekomen en of de landingspagina een antwoord geeft op deze vraag.


De mobiele revolutie

Al jaren wordt er geroepen dat mobiel het internet gaat domineren. Maar de laatste tijd lijkt dit dan toch echt werkelijkheid te worden. Op dit moment gebruikt 64%  van de Nederlanders zijn of haar smartphone ten minste eens per week. Het is daarom goed om eens goed te kijken naar hoe mobiele bezoekers zich gedragen op jouw website. Google Analytics maakt dat erg gemakkelijk. Ga bijvoorbeeld naar [Inhoud] en selecteer dan [Site-inhoud] en [Alle pagina's]. Vervolgens kun je in het bovenste menu een vooringesteld segment selecteren:



Zonder assist geen goal

In het voetbal krijgt de spits vaak de credits voor een doelpunt, terwijl deze soms enkel het laatste tikje gaf. Dat kun je eigenlijk letterlijk overnemen voor een online conversie. Vaak krijgt bijvoorbeeld een Google AdWordscampagne de credits voor een conversie, terwijl een verwijzing van een reviewsite een even grote rol heeft gespeeld in het beslissingsproces van de bezoeker. Google Analytics heeft daarom multi-channeltrechters in het leven geroepen. Je vindt dit overzicht via de linker kolom in Google Analytics, via [Conversies], [Multi-channel trechters] en [Ondersteunende conversies].



Bekijk hier eens welke verkeersbronnen goed zijn voor veel assisterende conversies. Wellicht kom je er achter dat een bepaalde bron erg belangrijk is voor jouw doelgroep, hier kun je vervolgens weer meer aandacht schenken.