Lift eens mee op social media

Steeds vaker horen we van organisaties dat ze ‘ook wat met Twitter, Facebook en YouTube’ willen. Voor elk nieuw event, product of elke campagne een account aanmaken op alle sociale media, is dat wel nodig?

Het antwoord laat zich natuurlijk al raden: nee, niet altijd. Als je met social media aan de slag gaat en het effectief wilt inzetten als communicatiemiddel, dan kost dat serieus tijd en geld. Immers, relevante volgers aantrekken vraagt om een doordachte strategie. Vervolgens moet je regelmatig content blijven plaatsen om deze groep te behouden.

Let others tell it

Het kan ook anders: maak slim gebruik van bestaande social mediakanalen van de media. Denk aan de Facebook-pagina van LINDA, het twitteraccount van Esquire of het YouTube-kanaal van de Libelle. Net zoals de printedities van deze titels hebben de online varianten content nodig. Dat biedt kansen om via deze social media je verhaal over de bühne te brengen, oftewel piggybacking.
Meeliften op bestaande kanalen brengt je direct in contact met een al aanwezige groep mensen. Je kunt jouw boodschap dus gericht delen zonder al te veel kopzorgen over het krijgen van de juiste groep volgers. Bovendien vertelt een onafhankelijke partij jouw verhaal. De lezer zal het nieuws sneller serieus nemen en eerder iets met de informatie doen.

In het hart van de doelgroep

Een voorbeeld van een geslaagde social piggybacking-aanpak is van de stichting Meld Misdaad Anoniem (M.). In het kader van de campagne ‘Een overvaller moet zitten. Toch?!’ wilde M. jonge meisjes tussen de zestien en twintig jaar ertoe aanzetten om kennis over daders van overvallen via de meldlijn te melden.
Verschillende jongerenmedia zoals CosmoGirl en Girlscene deelden informatie via hun online (social) mediakanalen: nieuwsbrieven, Facebook en Twitter. Jongeren werden er toe aangezet na te denken over misdaad in hun eigen omgeving. Er werd massaal gereageerd. De meldingen bij M. over dit onderwerp stegen in de campagneperiode met veertig procent.

Hoe lift je mee met social media?

Kortom, het gebruik van bestaande social mediakanalen is soms van meer toegevoegde waarde dan zelfstandig accounts opzetten en kan bovendien energie, tijd en geld schelen.
Hierbij een paar tips voordat je aan de slag gaat.

  • Breng de social media in kaart die relevant zijn. Dus kijk op welke online platformen je doelgroep zit.
  • Content moet heel social zijn, dus goed deelbaar via de kanalen. Dit kun je bereiken met simpele, korte teksten die aanzetten tot interactie (stel vragen).
  • Je wil wel raak schieten dus maak de boodschap niet te algemeen. Zorg dat je inspeelt op interesses van de doelgroep en verwoord je boodschap zo dat de ontvanger tot actie wordt aangespoord. In het voorbeeld van M. zijn er posts geplaatst zoals: wat doe jij als je weet dat de vriend van je vriendin een overval heeft gepland? Stilhouden of actie?
  • Het beste is als de beheerder van het medium zelf de posts schrijft op basis van jouw informatie. Op die manier weet je zeker dat de lezers de boodschap niet als commercieel ervaren.
  • Maak ook gebruik van andere online kanalen: bijvoorbeeld digitale nieuwsbrieven en blogs.

Eigenaar van De Wolven, bureau voor communicatie en pr met focus op free publicity, social pr en online communicatie. Expertise: Free publicity, Social pr, (Re)Branding en brandawareness, Communicatie strategie en uitvoering, Mediatraining en pr- workshops, Social media strategy en community management.