Mijn ondernemersblunders: onmisbaar zijn en niet delegeren

Sprout-expert en ondernemerscoach Martijn van der Tuin richtte vanaf 2006 een aantal bedrijven op, liet ze groeien en verkocht ze. In aanloop naar het Sprout Failure Event van vrijdag 21 augustus schrijft hij de komende drie weken over zijn ondernemersblunders.

Laat ik maar met de deur in huis vallen. De grootste blunders zijn vaak de pijnlijkste lessen. Na 8 jaar ondernemerschap, 3 bedrijven (waarvan er een aantal jaarlijks met 75 procent omzet groeiden), handenvol personeel en 7 verhuizingen, maakte ik de balans op.

Denken dat je onmisbaar bent

“Ik vind het belangrijk dat ik van alles op de hoogte ben”, zei ik tegen mijn medewerkers. ‘’Maar dan ook alles. Je mag me altijd bellen met vragen, voor adviezen of tips. Of ik nu in vergadering zit, thuis ben of op vakantie. Je mag me altijd bellen.”

Toen ik net begon met mijn bedrijf Fietskoerier de Versnelling in 2006, deed ik bijna alles zelf. Ik deed de verkoop, het fietsen, de administratie, de inkoop en het fietsonderhoud. Zelfs de koffie. Het was een mooie, spannende tijd die ik voor geen goud had willen missen. Maar al snel maakte ik de stap naar medewerkers.

Ik vond delegeren eng

Ik zou nu een aantal van mijn werkzaamheden moeten kunnen delegeren en minder bereikbaar moeten zijn, maar dat deed ik de eerste maanden niet. Ik vond het eng en deed nog steeds hetgeen ik altijd deed. In vond dat iedereen mij altijd kon bellen of dingen aan me kon vragen. Tot op een dag, dat ik dezelfde vraag van drie verschillende medewerkers in twee dagen kreeg. Ik besloot ter plekke, dat ik verantwoordelijkheden moest gaan delegeren en een systeem van handboeken en procedures moest gaan inrichten.

Eerst waren er nog veel onduidelijkheden voor de medewerkers en kreeg ik vaak vragen. Mijn antwoorden verwerkten we dan in een handboek of procedure, zodat de vraag niet terugkwam. Dit kun jij ook: je tijd benutten voor zaken die belangrijk zijn. Zo hoef jij je niet te bemoeien met zaken die je medewerkers zelf kunnen oplossen.

Oplossing: uitbesteden!

Na verloop van tijd besteedde ik steeds meer uit. Zo deed een medewerker die bedrijfseconomie studeerde, mijn administratie…  Eigenlijk komt het er op neer dat je moet streven dat je misbaar gaat worden in je bedrijfsvoering. Ik besloot dat mijn bedrijf grotendeels zonder mij moest blijven draaien en maakte een misbaarheidsplan…

Tip: maak een misbaarheidsplan

Welke werkzaamheden moeten er dagelijks, wekelijks, maandelijks en jaarlijks verricht worden om de tent draaiende te houden? Deze vragen helpen je verder om meer inzicht te krijgen in je eigen misbaarheidsplan

- Wat moet er gebeuren per dag, week, maand en jaar?
- Hoeveel tijd kosten deze werkzaamheden om uit te voeren?
- Welke werkzaamheden doe jij op dit moment?
- Waarom doe jij deze werkzaamheden zelf? (omdat het moet, zo is het altijd al gegaan, waar bemoei jij je mee?!)
- Zijn deze werkzaamheden ook echt noodzakelijk of zijn ze ook te elimineren?
- Zijn er werkzaamheden die je kunt en misschien ook wel moet delegeren?
- Wat houdt je tegen om deze werkzaamheden te delegeren? Is het een geldkwestie? Een ik–ben-dit-nu-eenmaal-begonnen-en-ik-zal-het-afmaken-kwestie? Of vind je delegeren net zo eng als ik?
- Wat ga ik nu écht bij een ander neerleggen?
- Wat heeft delegeren me opgeleverd en hoe doe ik dat nu?

Het delegeren van werkzaamheden en zelfs misbaar zijn, heeft mij veel rust en ruimte gebracht. Nu kan ik mij focussen op mijn belangrijkste taken. Bovendien vonden mijn medewerkers het leuk dat zij meer naast hun fietswerkzaamheden gingen doen. Ik zag dat ze zich verder betrokken gingen voelen bij mijn bedrijf en hun ontwikkeling schoot omhoog.

Toen ik eind 2010 dit bedrijf verkocht bleven een aantal medewerkers bij mij werken. Daarnaast heb ik een flexibele schil van professionals opgebouwd, die werkzaamheden van me overnemen.

Op deze manier blijf ik in mijn kracht en kan mijn netwerk ook aan de slag voor mij, met werkzaamheden waar ze goed in zijn.

Nu jij nog… Succes!

P.S. Ik schreef een (gratis) e-book, waar ik dieper in ga op de blunders, vragen stel en technieken gebruik die ervoor zorgen dat jij deze blunder niet hoeft te maken.

Martijn van der Tuin richtte de afgelopen jaren diverse bedrijven op, liet deze groeien en verkocht er een aantal. Hij heeft kortom een passie voor ondernemen en helpt nu ambitieuze ondernemers met coachingsgesprekken, trainingen, workshops, nieuwsbrieven, e-books en social media. Download ook zijn gratis e-book 'Mijn 7 grootste ondernemersblunders en wat jij hiervan kunt leren! en ontvang gratis zijn succesvol ondernemen tips.