Op zoek naar kapitaal: zo benader je investeerders (10 tips)

Hoe kun je potentiële investeerders het beste benaderen? Sprout-expert Steven Vrendenbarg geeft in deze vijfde aflevering van 'Op zoek naar kapitaal' tips voor een goede voorbereiding, waarmee de kans dat je de door jouw gewenste investering ophaalt groter wordt.

Wist je dat Sprout je van A tot Z helpt bij investeringen? Bekijk onze nieuwe Funding Toolkit.

1. Onderbouw je business case 

Zorg ervoor dat je eerst iets op eigen kracht hebt gepresteerd. Investeerders zitten niet te wachten op 'ondernemers' met alleen een idee. Je moet kunnen aantonen wat je met inzet en bescheiden middelen voor elkaar hebt gekregen. Je moet traction aan kunnen tonen: jouw idee is de oplossing voor een bestaand probleem. Dit bewijs je met verkopen, respons van je afzetmarkt en met marktonderzoek. Dit is je business case. Voor veel starters betekent dit dat je je spaargeld hebt ingezet (bootstrapping) en dat je bij familie en vrienden financiering hebt aangetrokken om jouw business case te kunnen onderbouwen.

2. Wees professioneel

Bereid je goed voor op het traject en stel je in de communicatie met investeerders kundig op. Werk je propositie zorgvuldig uit en zorg voor een solide financiële onderbouwing van je onderneming en financieringsvraag.

3. Weet wat je financieringsvraag is

De financieringsvraag volgt uit een solide financiële prognose van je onderneming. Uit de prognose volgt wanneer je financiering nodig hebt. Bepaal op basis daarvan je strategie. Idealiter heb je voldoende tijd om je in eerste instantie te richten op investeerders die goed passen bij jouw onderneming.

4. Stel een one-pager, ondernemingsplan en eventueel een geheimhoudingsverklaring op

Voordat je contact zoekt met investeerders moet je een one-pager opstellen. Hierin staan de hoofdlijnen van de investeringspropositie. Investeerders die interesse tonen vraag je een geheimhoudingsverklaring te tekenen. Wees hierin flexibel, want een geheimhoudingsverklaring wordt steeds vaker gezien als een teken dat je elkaar niet vertrouwt, terwijl dat vertrouwen tussen ondernemer en investeerder juist zo belangrijk is. Investeerders die je vertrouwt, ontvangen vervolgens het ondernemingsplan en verdere informatie.

Wist je dat.. Sprout een complete Funding Toolkit heeft gemaakt? Hierin vind je alles wat je nodig hebt om met jouw bedrijf (groei)geld op te halen.
 

Zie ook:
Aflevering 1: Hoe bepaal je je financieringsbehoefte?
Aflevering 2: Bootstrap je startup
Aflevering 3: Eigen vermogen of vreemd vermogen?
Aflevering 4: Welke financier past bij jou?

5. Bepaal jouw ideale investeerder

Stel een lijst op met potentiële investeerders. Deze lijst stel je samen door vast te stellen welke investeerders actief zijn. Deze investeerders vind je bijvoorbeeld in onze uitgebreide investeerders database. Bij voorkeur staan er investeerders op die actief zijn of zijn geweest in de branche waarin jij actief bent. Zij zijn jouw ideale investeerders. Zij zijn degenen die affiniteit hebben met jouw onderneming en hebben waardevolle kennis en een waardevol netwerk. Benader vervolgens eerst deze ideale investeerders.

6. Onderzoek op welke manier je bent verbonden

Hoe kom je in contact met jouw ideale investeerder? Voor een participatiemaatschappij zal dat niet zo lastig zijn. Via de website en een telefoontje heb je de contactgegevens van de juiste persoon. Voor informele, particuliere investeerders is het minder gemakkelijk. Maak gebruik van je netwerk, LinkedIn en Google. Echter, voordat je de investeerder benadert is het van belang dat je onderzoekt of iemand je kan introduceren. Iemand die de investeerder kent. Bijvoorbeeld een gemeenschappelijk (LinkedIn) contact die jij respecteert en de investeerder – voor zover jij kunt inschatten – ook. Vraag hem of haar jou te introduceren. Een 'warme' introductie is zeer waardevol.

7. Maak een planning

Om te voorkomen dat je verzeild raakt in een langdurige zoektocht naar jouw ideale investeerder, is het verstandig om een planning op te stellen. Weet wanneer je je niet langer alleen kan richten op je ideale investeerder. Benader op tijd een volgende groep – in jouw optiek mogelijk minder ideale – investeerders.

8. Spreek veel potentiële investeerders

In de zoektocht naar een investering is het zaak om veel investeerders te spreken. In de meeste gevallen loop je weg zonder financiering, maar wel met waardevolle feedback. Het zijn doorgaans gratis consults waaruit je goed kan opmaken waar de sterke en zwakke punten van je onderneming liggen. De adviezen kun je gebruiken om je onderneming(splan) te verbeteren én om in volgende gesprekken met investeerders in jouw voordeel toe te passen.

9. Onthoud: jij hebt hen iets te bieden

Wees bewust van je houding richting potentiële investeerders: je bent professioneel, je weet waar je het over hebt, je bent bescheiden maar vergeet niet dat jij iets te bieden hebt. Jij biedt de investeerder de kans om te participeren in een ambitieuze jonge onderneming. Stel dan ook vragen zodat je weet waar de investeerder naar op zoek is en of het een match is met jou en jouw onderneming.

10. Leg alles zorgvuldig vast

Als je eenmaal financiering weet aan te trekken is het zaak dat je alles helder en goed vastlegt. Dit voorkomt narigheid achteraf. Laat je tijdig adviseren op punten waar jijzelf geen of weinig ervaring in hebt. Houdt er rekening mee dat investeerders dagelijks met dit bijltje hakken en hun ervaring in eigen voordeel inzetten. In die zin ben je kwetsbaar, juist in de opstartfase.

Veel succes!

Wist je dat Sprout je van A tot Z helpt bij investeringen? Bekijk onze nieuwe Funding Toolkit.