Shift happens, dus kom in actie

We lezen in de media bijna altijd alleen succesverhalen over ondernemers. Maar ook ogenschijnlijk succesvolle bedrijven hebben ook wel eens aan de rand van de afgrond gestaan. Laat de moed niet zakken als het jou even tegenzit, schrijft Sprout-expert Erik in 't Groen.

Quizvraag: Welk van de volgende merken hoort niet in het rijtje thuis: Starbucks, LEGO, Nokia, Harley-Davidson of Rolex?

Wanneer we deze vraag aan ondernemers stellen, dan antwoordt 95 procent van hen: Nokia. Als we vragen waarom, zeggen ze: ‘Zij kwamen recentelijk in de problemen! De andere bedrijven zijn zeer succesvol.’ Dit klopt, maar het is natuurlijk een strikvraag. Het echte goede antwoord is: Rolex!

Dat is namelijk het enige bedrijf dat de afgelopen vijftig jaar niet voor zijn voortbestaan heeft moeten vechten. Is een iconisch bedrijf als Harley-Davidson dan bijna failliet geweest? Jazeker! En LEGO dan, dat fantastische kinderspeelgoed waar generaties – inclusief jijzelf – mee zijn opgegroeid? Yep, ook zij. En Starbucks ook? Hoe kan dat, met al die fantastische koffie van soms bijna vijf euro?

Shift happens

Het antwoord op bovenstaande vragen is dat we nu eenmaal in een turbulente wereld leven, een omgeving waarin succes niet alleen bepaald wordt door je eigen competenties maar ook door de manier waarop je omgaat met invloedrijke externe krachten. De enige zekerheid die je hebt is: shit happens. Wetenschappelijker verantwoord geformuleerd: shift happens.

Van de ene op de andere dag kunnen concurrenten gaten in je verdienmodel schieten en een bedreiging voor het voortbestaan van je onderneming vormen. En hoewel dit een fenomeen van alle tijden is, lijkt het de afgelopen jaren meer dan ooit van invloed, niet in de laatste plaats door de groeiende invloed van digitalisering en revolutionaire technologieën.

Lingerie, bussen en cd’s

Stel jezelf eens de vraag wat lingerie, bussen en cd’s met elkaar te maken hebben. Ze staan voor de faillissementen van reisorganisatie OAD, lingeriemerk Marlies Dekkers en Free Record Shop. De rode draad? Niet lang geleden waren dit de boegbeelden van hun branche en kon niemand zich voorstellen dat ze ooit failliet zouden gaan.

De eigenaren stonden op een voetstuk en werden beschouwd als ‘echte ondernemers’, een voorbeeld voor collega-ondernemers. Na hun faillissement beschouwden velen hen ineens als schlemielen. From hero to zero, zou een Amerikaan zeggen. En de beste stuurlui aan wal vroegen zich af: Waarom hadden ze de problemen in hun branche en bedrijf niet zien aankomen…?

De succesformule?

We leven in een maatschappij waarin iedere ondernemer een hero moet zijn, en wanneer je niet aan dat beeld voldoet ben je een zero. Je kunt kasten vullen met boeken waarin goeroes succesformules voor ondernemers beschrijven, en waarin aan managementmodellen en hun auteurs goddelijke gaven worden toegedicht.

We lezen gretig alle succesverhalen over ondernemers die na een snelle groei hun onderneming voor veel geld hebben verkocht. Echter, succesformules bestaan niet, tenzij je in sprookjes gelooft.

Shit happens

Wist je dat maar liefst één op de vijf ondernemingen te maken heeft met financiële problemen? Heb je er ooit bij stilgestaan dat in Nederland op elk moment duizenden bedrijven in zwaar weer verkeren? Dat veel ondernemingen niet langer dan een paar jaar bestaan? Hopelijk niet, want ik wens je namelijk alle voorspoed toe.

De realiteit is helaas dat veel ondernemers dagelijks met financiële tegenslagen worden geconfronteerd. Kortom, laat je niet gek maken door de succesverhalen en kom in actie als je in financiële problemen zit!

Erik in ’t Groen is voormalig Bijzonder Beheerbankier en nu consultant bij Kruger. Hij schreef samen met hoogleraar turnaroundmanagement Jan Adriaanse het boek ‘Zwaar weer ondernemen - De overlevingsgids voor bedrijven in Bijzonder Beheer’. Daarvoor ontwierpen zij ook een test om de gezondheid van jouw onderneming te meten.