Streven naar snel resultaat is link

Rust en analyse zijn minstens zo belangrijk als snelheid en daadkracht om op de lange termijn succesvol te zijn als ondernemer. Sprout-expert Marcel Burger legt uit waarom.

Onlangs confronteerde ik een van mijn klanten met het feit dat hij alle kenmerken van een verslaafde toonde. Hij was tot voor kort manager in een grote onderneming maar tot de conclusie gekomen dat hij zijn baan niet meer zo leuk vond. Daarom had hij zijn baan opgezegd en nu was hij op zoek naar nieuw werk. Hij oogde gejaagd, onrustig. Hij voelde zich duidelijk ongemakkelijk. Vreemd, want zijn huidige situatie gaf eigenlijk geen echte aanleiding om zo gejaagd te zijn. Zijn financiële situatie en zijn trackrecord als manager lieten het goed toe om met de nodige rust een nieuwe uitdaging te vinden.

Dopamine

Maar toen ik hem vroeg naar zijn oude werk werd mij als snel duidelijk wat er aan de hand was. Hij schetste een beeld waar snelle resultaten het ultieme doel waren. En als dat lukte gaf dat hem iedere keer weer een kick. Niet zo gek, want in ons brein komt op dat soort momenten dopamine vrij. De werking van dopamine is als die van cocaïne en, als je er gevoelig voor bent, net zo verslavend. Dopamine zorgde er ooit voor dat wij in de oertijd steeds weer op jacht gingen en niet gingen wachten tot er een gebraden haantje voorbij kwam.

Dopamine is dus een nuttig goedje en is ook in onze tijd nog steeds een belangrijke bron van motivatie op de werkvloer. Maar wie niet oppast en zich niet bewust is van zijn eigen gevoeligheid voor deze drug loopt een groot risico zichzelf op te branden. En ja, zo bleek, hij had al eens met een burn-out thuis gezeten. Daar had hij wel van geleerd. Hij had nu zijn baan mede opgezegd omdat hij een volgende burn-out voelde aankomen.

Verslaafd aan snelheid

Met dit inzicht in ons achterhoofd zijn we gaan onderzoeken hoe hij in de toekomst gemotiveerd (dopamine) zijn werk kan doen, maar niet weer als een hamster in de tredmolen achter ieder korte termijn resultaat aan gaat rennen. Eén van de inzichten die ik hem mee heb kunnen geven die hem zullen gaan helpen is dat snelheid slechts één van factoren is die ons succes bepalen.

Met dank aan aandeelhouders die verslaafd zijn aan de waardestijging van hun aandelen op korte termijn, is de dominante bedrijfscultuur in veel organisaties er op dit moment een waarin snelheid en daadkracht het meest gewaardeerd worden. Dit leidt als vanzelf tot een toename van de adrenaline en dopamineniveaus van de mensen die in die organisaties werken. Gejaagde, gestreste en verslaafde medewerkers zijn het gevolg.

Ontspannen

Maar de complexe vraagstukken waar organisaties mee geconfronteerd worden zijn vaak meer gebaat bij rust, vertrouwen, gedegen informatie verzamelen en analyse. Stress als gevolg van het najagen van snelle resultaten maakt dat vaak een stuk moeilijker. Het rationele, analytische deel van ons brein, de prefrontale cortex, die goed is in plannen, redeneren, beoordelen en controle houdt over onze impulsen, werkt namelijk het beste als die van voldoende zuurstof wordt voorzien. En onder invloed van stress wordt bloed van onze hersenen onttrokken en gepompt naar onze ledematen.

Wie antwoord zoekt op de vraag wat de beste strategie is om met een beperkt budget zoveel mogelijk klanten voor langere tijd aan je te binden, doet er goed aan eerst eens even grondig te ontspannen. Wat daarbij kan helpen is het ontwikkelen van een groter bewustzijn van je langetermijndoelstellingen. Wie zich realiseert dat niet iedere wedstrijd gewonnen hoeft te worden om er aan het eind van de competitie met de beker vandoor te gaan, gaat meer ontspannen het veld op, zonder overigens minder gedreven te zijn. Sterker nog: het lang termijn doel raakt vaak aan een grotere innerlijke gedrevenheid dan het snelle resultaat.

Dirk van den Broek

Succesvolle familiebedrijven hebben vaak als vanzelf zo’n ruimer bewustzijn als het gaat om de lange termijn. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik nog steeds de houding van supermarktketen Dirk van den Broek als het gaat om het inrichten van een online bezorgdienst zoals die van concurrent Albert Heijn. Heel welbewust heeft Dirk een afwachtende houding aangenomen ten opzichte van deze ontwikkeling. Eerst maar eens kijken hoe die markt zich zal ontwikkelen. Geen garantie voor succes uiteraard, maar wel een garantie voor een gedegen besluitvorming en de mogelijkheid om te leren van de fouten van anderen.

En mijn klant? Die heeft inmiddels een nieuwe baan waarin hij bouwt aan een team dat in staat is om op de lange termijn duurzame toegevoegde waarde te leveren aan het bedrijf waar hij werkt.