Zet bloggers in voor je marketing

Als ondernemer hoort online in je marketingmix. Denk naast je vindbaarheid, Adwords en social media ook eens aan het inzetten van bloggers, tipt Sprout-expert Ralph Wolbrink. 'Er zijn veel bloggers met een gigantisch bereik'.

Foto: Negin Mirsalehi

Als je het online landschap bekijkt, hebben bloggers een enorm belangrijk aandeel in het geheel. Toch worden ze regelmatig overgeslagen als ondernemers hun online marketingmix bepalen. Natuurlijk is de keuze voor Google AdWords logisch en goed te behappen, maar de inzet van bloggers voor marketingdoeleinden kan veel opleveren, als is het wat moeilijker voor elkaar te krijgen.

Bereik en invloed van bloggers

Onderzoek van Technorati liet zien dat van alle online kanalen blogs de derde plek bezetten als het gaat om invloed op het aankoopgedrag van consumenten. Dat is dus nog voor Facebook en Twitter! Het bereik van blogs is daarnaast een van de meest onderschatte zaken: er zijn veel bloggers met een gigantisch bereik. Neem MissLippgloss.nl, waar dagelijks maar liefst 50.000 unieke bezoekers content lezen over tal van beauty-onderwerpen.

Maar hoe zet je blogs in in je online marketing mix? Hieronder behandel ik enkele voorbeelden van mogelijke samenwerkingen met bloggers.

Adverteren

De meest voor de hand liggende mogelijkheid om de lezers van blogs te bereiken is simpelweg adverteren. Vrijwel alle bloggers bieden de mogelijkheid om te adverteren op hun website middels een advertorial of banners. Maar ook hebben veel bloggers een groot bereik met hun eigen nieuwsbrief of een grote achterban op social media.

Proeven, proberen en testen

Als je wilt dat bloggers over jouw product of dienst gaan schrijven, is het zeker de moeite waard om te overwegen hen gratis gebruik te laten maken van je product of dienst. Het is niet ongebruikelijk dat fashion- en beautybloggers de nieuwste kleding of make-up toegestuurd krijgen. Maar ook in de reisbranche wordt deze strategie steeds meer gehanteerd. Een mooi voorbeeld vind ik hoe de hotelketen Eric Vökel bloggers benadert voor samenwerkingen op deze pagina en hen uitnodigt om eens een nachtje te komen logeren in Madrid.

Relaties opbouwen

Je zou bloggers als een eenmalige investering kunnen zien, maar wellicht nog interessanter is het om een relatie op te bouwen met een selectie bloggers. Maak van hen ambassadeurs van je merk. Dat gebeurt natuurlijk niet van de ene dag op de andere en zoals elke relatie is hier ook tijd en aandacht voor nodig. Nodig deze bloggers uit en geef hen een rondleiding door je bedrijf. Of geef hen een mooie primeur en houdt hen op de hoogte met persberichten.

Stel: je verhuurt fietsen in Barcelona, dan wil je dat bijvoorbeeld een blog als HolaBarcelona.nl je ambassadeur wordt. Met enkel een persbericht sturen ben je waarschijnlijk niet de enige en win je niet het hart van de blogger. Denk een stapje verder en voor je het weet wordt je actief aangeraden en in de gaten gehouden. Zo zorg je dat nieuwe toeristen ook weer de weg naar jouw fietsenwinkel aan de Ramblas vinden.

Een kwalitatieve bijdrage

Wat is een blog zonder goede inhoud? Dit feit kun je natuurlijk ook benutten door het aanbieden van een kwalitatieve bijdrage aan het blog. Hierbij kun je denken aan het schrijven van een bijdrage of het aandragen van handige feiten, cijfers of materiaal om het leven van de blogger gemakkelijker te maken. Pas hierbij wel op dat je echt een meerwaarde biedt en geen overmatige commerciële insteek hanteert. Hier prikken lezers van een blog doorheen.

Wat heb jij te bieden

Heb je zelf ook iets te bieden wat interessant kan zijn voor bloggers? Bijvoorbeeld een platform waarop ze hun eigen expertise kunnen laten zien. Heb jezelf een bedrijfsblog, dan wil je dit misschien ook wel eens beschikbaar stellen voor een bekende blogger. Of doe zoals Ikea en bouw een nieuw platform ter inspiratie en zet hierop bloggers in het zonnetje. Dikke kans dat de plaatsing ook wordt gedeeld door de blogger via zijn of haar uitgebreide sociale netwerk.