Harmen van Sprang, ShareNL

Harmen van Sprang en Pieter van de Glind zijn de oprichters van ShareNL, de organisatie die de de Nederlandse deeleconomie verder helpt.  Ze zien een stijgende belangstelling voor die ‘sharing economy’. Tijdens dit event maken ze duidelijk waar de kansen voor ondernemers liggen.

Een wereld waarin burgers niet langer alles zelf kopen, maar regelmatig gebruik maken van diensten waarmee ze onderling zaken kunnen uitwisselen, soms tegen geld en soms voor een tegenprestatie. Zoals bijvoorbeeld auto’s, autoritten, vakantiehuizen, maaltijden en gereedschap. Volgens Van Sprang en Van de Glind staan we nog maar aan het begin: “Ik dat we nu in een kantelperiode zitten”. De wereld waarin we leven gaat veranderen. Nu al geeft 80% van de  Duitsers onder 35 aan meer prijs te stellen op een goede mobiele telefoon dan een eigen auto. Tijd dus om de zaken serieus op de kaart te zetten.

“Het is voor veel mensen eng”

Terug naar ShareNL. Het overkoepelende platform werd eerder dit jaar door Snappcar, Peerby, Toogethr, Thuisafgehaald, FLOOW2 en Konnektid opgericht. De organisatie richt zich op drie doelgroepen: consumenten, politiek en bedrijven. De doelen lopen uiteen van vertrouwen winnen, werken aan bekendheid tot meedenken met wetgeving en adviseren van bedrijven. “Het is een recente ontwikkeling en we denken dat dit enorm potentieel heeft. Dus daar zullen steeds meer consumenten vragen over hebben. En daarnaast willen we ook het bedrijfsleven en de politiek erbij betrekken en informeren. Dus die drie potentiële doelgroepen willen wij als ShareNL bedienen.”

In eerste instantie valt er ook nog veel angst te overwinnen. “Het is voor veel mensen natuurlijk hartstikke eng, want die kennen hun buren helemaal niet en denken: ik bel wel vrienden wanneer ik samen wil eten. Het is zo nieuw dat het nodig is om vanuit een organisatie als ShareNL  mensen daarmee vertrouwd te maken. En daarmee kom je ook gelijk op een belangrijk thema binnen die deel-economie: zonder vertrouwen ga je geen transacties aan.”