Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bas Prass (22), Sezan Keers (23), Rens Netten (21), Whoopaa

Wat wereldwijd online sociaal platform waarop je je sociale netwerken kunt integreren en in één timeline je updates kunt beheren Start 2010 Medewerkers 7 Omzet ‘is er op dit moment nog niet’, wel een informele investering van 500.000 dollar

 

Bas Prass (22) en Sezan Keers (23) zitten altijd vol ideeën, te veel misschien wel. Op de Team Academie in Haarlem, waar ze elkaar leerden kennen, bedachten ze elke week iets nieuws. Zo hebben ze een merk in zelfontworpen Zwitserse horloges in de markt gezet en een blog opgezet. Keers had daarvoor al een aardige track record, hij stond vanaf zijn twaalfde op de markt en woonde een jaar in Egypte om luxe appartementen aan de Rode Zee te verkopen.

De laatste creatie van het duo is Whoopaa, een sociaal netwerk waarop je al je social media accounts kunt integreren en privéberichten en zakelijke berichten kunt scheiden. Nu alleen nog voor consumenten, maar vanaf september ook in een b2b-variant. Bedrijven kunnen daarin centraal hun communicatie regelen. “Je kunt dan berichten intern houden of publiek maken”, legt Prass uit. “Daarmee hou je overzicht en kun je één boodschap naar buiten uitdragen. Dat is een serieus probleem; van de Rabobank zijn bijvoorbeeld 25 Hyvespagina’s. Wat is dan echt?”

Ook komen er nieuwe features in Whoopaa als het taggen van berichten, zodat je alleen updates te zien krijgt over topics die je interessant vindt, en kun je onderscheid maken tussen echte vrienden (met wie je alles deelt) en weak ties (met wie je niet alles wilt delen maar wel een lijntje wilt houden). Keers: “De ontvanger bepaalt wat hij wil lezen in de overload aan informatie. Dan krijg je een relevante, interessante timeline.” Sinds de lancering in februari – met media-aandacht van onder andere RTL, Nu.nl en DutchCowboys – hengelde Whoopaa zo’n 10.000 gebruikers binnen, waarvan een paar honderd actieve gebruikers. Dat aantal moet flink omhoog met de nieuwe versie.

Het hbo-diploma moeten Prass en Keers nog halen; niet makkelijk als je tachtig uur per week in je bedrijf steekt. Keers. “We maken zoveel mee. Wat het met je doet om een eigen bedrijf te hebben en personeel aan te sturen, dat is bijna niet uit te leggen aan vrienden.” Prass: “Dat is wel even iets anders dan praten over vrouwen.”

Keers en Prass willen andere jonge mensen stimuleren om ook te gaan ondernemen. “We zijn heel open in wat we doen; houden bijvoorbeeld een blog bij waarop we vertellen waar we tegenaan lopen. Zo hebben we geschreven over de kosten van een startup als Whoopaa. En we willen graag een netwerk van startups oprichten. Uiteindelijk moet de next big thing uit Nederland komen, niet de VS of Londen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.