Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze startup daagt Booking.com uit door met goede doelen samen te werken

Hotelplatform en Booking.com-uitdager Goodwings wil niet minder dan de complete footprint van de reiswereld verkleinen. De Deense startup vond een slimme manier om zonder marketingbudget tóch een groot bereik te krijgen, vertelt oprichter Christian Møller-Holst dinsdag tijdens de B Corp Summit in Amsterdam.

Goodwings richt zich op zakenreizigers die hotels boeken en die het niet erg vinden dat een deel van de opbrengst wordt gedoneerd aan goede doelen, terwijl hun reis ook nog eens CO2-technisch wordt gecompenseerd. Oprichter Christian Møller-Holst deelde zijn verhaal dinsdag tijdens de B Corp Summit, die dit jaar plaatsvindt in Amsterdam.

Goodwings koopt hotelnachten in bulk in, en zegt die weer te verkopen met een korting van gemiddeld 20 procent. De 4 jaar oude startup (25 medewerkers) haalde tot nu toe 5 miljoen dollar aan groeigeld op. Tot nu maakten 2.000 bedrijven minimaal één keer gebruik van het platform.

Win-win

Het samenwerken met goede doelen blijkt een regelrechte win-win. De 140 non-profit-organisaties waar Goodwings nu mee samenwerkt, vormen in feite de marketingafdedling van het platform. Møller-Holst: “Zij bouwen ons merk en brengen bedrijven aan (die overnachtingen boeken, red.).”

Zo hoeft de startup niet te concurreren met de 50 miljard dollar die hotelplatforms zoals Booking, Trivago en Hotels.com ieder jaar over de balk smijten aan advertentie-uitgaven. Het geld dat Goodwings zo bespaart gaat grotendeels naar nonprofits, waarmee de cirkel weer rond is.

B Corp

Møller-Holst koos bewust voor een B Corp-keurmerk. “Veel klanten denken dat we zelf ook een non-profit zijn. Maar we zijn een for-profit, en for-purpose bedrijf. Het B Corp-certificaat toont aan dat we een nieuw type bedrijf zijn, dat er niet alleen voor de aandeelhouders is, maar voor vele stakeholders.” Bijkomend voordeel van het B Corp-predicaat: onder de 2.000 klanten van Goodwings zitten 400 B Corp’s. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Of het een dilemma is om mensen – indirect – te laten vliegen? “We moeten dit pragmatisch aanpakken”, zegt de Deense ondernemer. “De middenklasse groeit wereldwijd, en die willen dezelfde reiservaring hebben als wij. En mensen moeten nu eenmaal reizen, dus we moeten manieren vinden om dit bewuster te doen.”

Lees ook: B Corp-bedenker Jay Coen Gilbert: ‘Nederland kan na de VOC opnieuw het kapitalisme helpen uitvinden’