Finance

Uiteindelijk wil iedere ondernemer geld verdienen. Daartoe is de afdeling finance binnen het bedrijf cruciaal. Alle inkomsten en uitgaven, kostenposten en bezuinigingsmogelijkheden gaan langs deze afdeling. Op dit onderdeel van de site vind je alles wat voor jou als ondernemer en je bedrijf relevant kan zijn met betrekking tot de financiën van je onderneming.

Finance

Als ondernemer ben je verplicht een administratie bij te houden. Maar niet iedere onderneming moet dezelfde papieren administreren. In dit dossier vind je een overzicht van alle zaken die in een administratie thuishoren. Bepaal welke administratiezaken voor jou relevant zijn en bekijk in het desbetreffende dossier hoe je die tak van de administratie opzet en bijhoudt.

Niets vervelender dan een klant die niet betaalt voor de door jouw bedrijf geleverde producten of diensten. Hoe voorkom je dat een klant niet betaalt en hoe zorg je ervoor dat die wanbetaler alsnog zo snel mogelijk de rekening voldoet? Tips om debiteuren binnen de perken te houden.

Je bent wettelijk verplicht om facturen te versturen en bewaren voor je werk. Hoe stel je een goede factuur op, aan welke wettelijke voorwaarden moet het voldoen en wanneer stuur je een factuur? Alles wat je moet weten over het opstellen en versturen van een factuur, vind je in dit dossier.

Blijven openstaande rekeningen steeds langer liggen? En wil je de openstaande facturen wel betalen, maar weet je niet hoe? Je kop in het zand steken is in ieder geval niet de oplossing. Hoe sneller je in actie komt, hoe meer je de schade beperkt en grote betalingsproblemen en zelfs een faillissement voorkomt.

Als ondernemer betaal je belasting over de winst die je maakt. Om ondernemen in Nederland aantrekkelijker te maken, zijn er verschillende regelingen, belastingvoordelen en aftrekposten in het leven geroepen. Van welke regelingen en aftrekposten kun je als ondernemer gebruikmaken? Hoe maak je aanspraak op deze meevallers en hoeveel voordeel levert je het op? Een overzicht.

Bezuinigingen in een onderneming zijn broodnodig. De ene keer red je het met een verbeterde cashmanagement en wat kleine bezuinigingen, terwijl je de andere keer meer drastisch aan de slag moet; tot aan het ontslaan van personeel toe. Waar kun je allemaal op bezuinigen en wat moet je vooral niet doen? De checklist bezuinigingen.