Deurwaarder en incassobureau afhandelen

Je hebt meer schulden dan je kunt betalen. De kans zit er dus dik in dat er binnenkort een deurwaarder of incassobureau aanklopt bij je bedrijf. Hoe ga je hier het beste mee om?
Schuldeisers die te lang op hun geld moeten wachten, schakelen op een gegeven moment (externe) hulp in. Logisch, zou jij ook doen als je in hun schoenen stond. Als je slim bent, probeer je het echter een stap voor te zijn, door de schuldeisers op de hoogte te brengen van de financiële problemen in je bedrijf - voor zover mogelijk. Wanneer dat niets oplevert, moet je zien te dealen met de deurwaarder of het incassobureau.

Aanmaningen niet negeren

Voordat een incassobureau jouw bedrijf benadert, heb je al meerdere aanmaningen ontvangen voor de openstaande factuur. Ook al kun je niet aan je betalingsverplichting voldoen, dan nog is het heel dom om de aanmaningen te negeren. Neem zo snel mogelijk actie om grotere problemen (met extra kosten) te vermijden. Treed in overleg met de schuldeiser en geef aan dat je op dit moment niet kunt betalen. Bied ook reële oplossingen aan - die je ook daadwerkelijk kunt nakomen. Bijvoorbeeld in termijnen betalen, gehele uitstel van betaling vragen of een tegenprestatie leveren.

Incassobureau afhandelen

Zodra een incassobureau contact met je opneemt, kun je in principe geen zaken meer doen met de schuldeiser. Die heeft de openstaande factuur immers uit handen gegeven aan het incassobureau en is daarmee van zijn 'probleem' af. Alleen wanneer de factuur onterecht als niet betaald is gekenmerkt en je het incassobureau hier niet van overtuigd krijgt, heeft het zin om rechtstreeks contact op te nemen met de schuldeiser. Is de openstaande rekening wel degelijk correct? Neem dan zo snel mogelijk contact op met het incassobureau. Deze bureaus krijgen dagelijks te maken met mensen en bedrijven die niet aan hun betalingsverplichting kunnen voldoen. Het is dus ook niet raar dat je met hen een afbetalingsregeling probeert overeen te komen. Let er wel op dat je de overeengekomen regeling ook daadwerkelijk nakomt, anders staat er alsnog een deurwaarder bij je op de stoep.

Deurwaarder op de stoep

Staat er een deurwaarder voor je bedrijf? Dan heb je de rekening echt lang laten liggen en alle betalingsverzoeken genegeerd. Daarmee heb je ook je problemen vergroot, want een deurwaarder kan beslag laten leggen op je loon of op goederen. De kans is groot dat je een dagvaarding ontvangt als de deurwaarder met de openstaande factuur aan de slag gaat. Maar ook nu nog kun je proberen een betalingsregeling overeen te komen met de deurwaarder. Wil je dat, neem dan zo snel mogelijk contact op met de deurwaarder. Ben je het nog steeds niet eens met de vordering die - inmiddels - bij de deurwaarder ligt? Dan kun je na ontvangst van de dagvaarding een verweer indienen bij de rechter. Deze beoordeelt vervolgens of de openstaande eis wel of niet terecht is.

Hoogte incassokosten

Zodra een incassobureau wordt ingeschakeld, worden er incassokosten gerekend bovenop het openstaande factuurbedrag. Voor bedrijven onderling gelden er geen minimum- en maximumbedragen voor de incassokosten. Die kunnen dus zelf - door de eisende partij - worden bepaald. Dit in tegenstelling tot wanneer de wanbetaler een consument is. Dan geldt per 1 juli 2012 een minimumbedrag van 40 euro en een maximumbedrag van 6.775 euro. Wordt jouw bedrijf absurd hogere incassokosten opgelegd, dan kun je het altijd proberen aan te vechten.

Zie onze website voor meer informatie