Tips om te bezuinigen zonder te snijden

Als je tijdig ingrijpt, kun je keiharde bezuinigingen en ontslagrondes voorkomen. Bespaar meer dan je denkt door kortingen tegen het licht te houden, de ideeënbus te herintroduceren en a-merkartikelen te schrappen.

Kortingen onder de loep nemen

Hoeveel korting geef je weg aan klanten en zakelijke relaties? Zit die korting tegenwoordig standaard bij de prijs inbegrepen of wordt daar nog iedere keer flink over onderhandeld. Zeker in mindere tijden zijn veel ondernemers geneigd om hoge kortingen te geven om zo toch de opdracht binnen te hengelen. Waak er echter voor dat je het zo goedkoop maakt dat je er (bijna) niets aan overhoudt of er zelfs bij inschiet. Het terugdringen van kortingen kan daarom een lucratieve manier zijn om meer geld te creëren zonder te bezuinigen.

Interne ideeënbus

Hoe goed je als ondernemer ook bent, het kan geen kwaad om je personeel te laten meedenken over de bezuinigingen. Werknemers weten vaak als geen ander waar het meeste geld wordt verspild en hoe het economisch voordeliger kan. Naast dat je er wellicht meer uithaalt, creëer je ook meer draagvlak voor de bezuinigingen. De medewerkers hebben het immers zelf voorgesteld. Herstel daarom de (anonieme) ideeënbus in ere. Je hoeft daar tegenwoordig echter geen fysieke brievenbus meer voor op te hangen, de virtuele brievenbus of creatieve versie werkt ook prima.

Externe ideeënbus

Vraag aan je klant wat hij graag anders ziet binnen jouw bedrijf. Zit je klant bijvoorbeeld wel te wachten op alle tijdrovende en dure extra services die je aanbiedt? Grote kans dat er een aantal kostenposten uitkomen waar je op kunt bezuinigen of zelfs helemaal kunt wegstrepen, omdat de klant er geen behoefte aan heeft of blijer is met een voor jou goedkopere oplossing. Bijvoorbeeld door drie keer per week te leveren in plaats van standaard binnen 24 uur.

Win externe partijen voor je bedrijf

Sommige dingen heb je niet in de hand. Dat wil niet zeggen dat je er niets aan kunt doen. Denk hierbij vooral aan wetten en regelgeving die door de overheid worden veranderd. Door hier tijdig op in te spelen, kun je veel schade voorkomen. Laat zien dat je meedenkt met de politici. Als jouw bedrijf en de branche waarin je opereert voldoende eigen initiatief toont heb je kans dat het wetsvoorstel niet wordt aangenomen. Wanneer je ziet aankomen dat die nieuwe - voor jou nadelige - wet er echt gaat komen, speel daar dan tijdig op in. De kans dat er iets verandert als ondernemers zich ertegen verzetten is heel klein, het zorgt er eerder voor dat je achter de feiten aanloopt en daardoor klanten en zakenrelaties verliest.

Vervang dure softwareprogramma's

Heb je het hele Microsoft Officepakket voor al je medewerkers? Dat kan aardig in de papieren lopen. Tegenwoordig zijn er tal van goedkopere alternatieven. Kijk eens goed rond voor je weer de nieuwste Microsoftupdate koopt. Zo is er bijvoorbeeld het gratis Open Office of de zakelijke variant Star Office (waar je betaalt voor extra service). Ook zijn online applicaties in opkomst waarmee je in combinatie met cloud computing veel geld kunt besparen.

Kantoorartikelen

Je hebt nu eenmaal pen en papier nodig om te schrijven. En ook de nietjes kun je niet wegbezuinigen. Maar het kan allemaal wel efficiënter. Nu denk je misschien dat één nietje niet het verschil maakt, maar op het moment dat 100 man zuiniger te werk gaan en meer b-merken gebruiken, kan het jaarlijks toch al snel een paar honderd euro schelen. Daarom een aantal tips om te bezuinigen op kantoorartikelen:
  • Merkloos: Koop in het vervolg merkloze kantoorartikelen (denk aan pennen, papier, nietjes, paperclips, schriften, enveloppen etc.)
  • Dubbelzijdig printen instellen: Stel op iedere computer in dat er automatisch dubbelzijdig wordt geprint. Werknemers verzoeken om dubbelzijdig te printen, zijn ze al snel weer vergeten
  • Kleurenprinter afsluiten: Zet de kleurenprinter achter een (digitaal) slot en geef enkel medewerkers toegang die het daadwerkelijk nodig hebben voor hun werkzaamheden
  • Prijzen vergelijken: Maak een prijsvergelijking van zaken die je uitbesteedt, zoals schoonmaak- of koeriersdiensten. Houd een inkoopboekje bij, zodat je de prijzen altijd bij de hand hebt
  • Minder vaak meer bestellen: Plaats minder vaak kleine bestellingen bij leveranciers. Zo bespaar je op de verzendkosten en de interne facturenstroom

Zie onze website voor meer informatie