Debiteurenbeheer

Niets vervelender dan een klant die niet betaalt voor de door jouw bedrijf geleverde producten of diensten. Hoe voorkom je dat een klant niet betaalt en hoe zorg je ervoor dat die wanbetaler alsnog zo snel mogelijk de rekening voldoet? Tips om debiteuren binnen de perken te houden.

Debiteurenbeheer

Je loopt altijd een risico dat een klant niet kan of wil betalen. Er zijn verschillende oplossingen om deze risico’s te minimaliseren. Zo kun je het debiteurenbeheer geheel uitbesteden middels factoring, of een kredietverzekering afsluiten. Minder rigoureus is het stellen van zekerheden. Tips om de risico’s bij wanbetalers te verkleinen.

Wanbetalers kunnen je bedrijf duur komen te staan. Want als klanten niet (op tijd) betalen, heb jij te weinig cash flow om de rekeningen van het bedrijf te voldoen. Daarom is het slim om grote risico’s te vermijden en kordaat op te treden tegen klanten die te laat betalen. De tips hiervoor vind je in dit dossier wanbetalers voorkomen en oplossen.

Heb je problemen met niet-betalende klanten? Dan kun je hiervoor een incassobureau inschakelen. Zij kunnen wat druk op de ketel zetten en de administratieve rompslomp van je overnemen. Tips waar je aan moet denken en op moet letten bij het inhuren van een incassobureau.

Blijft de klant met smoezen komen, zonder de rekening te voldoen? Dan komt er een moment dat je weet dat je het geld niet krijgt. In dat geval kan een klant failliet laten verklaren de oplossing zijn. Hoe handel je als de klant failliet is (verklaard)? Tips.