Hoe en waar vind ik een goede sitebouwer?

Wil je een site voor je bedrijf laten maken? Dan moet je op zoek naar een goede sitebouwer of webdesigner. Waar en hoe vind je die? Tips om de sitebouwer te vinden die bij jou en je bedrijf past.
Wanneer je een site wilt laten maken, heb je een sitebouwer nodig. Een voor jou geschikte sitebouwer vinden kan een aardige klus zijn. Er is een enorm aanbod in specialistische websitebouwers, webdesigners en communicatiebureaus. Vind dan maar net degene waar het mee klikt en die begrijpt wat je wilt. Een paar tips om een goede sitebouwer te vinden.

Websitebouwer, webdesigner of communicatiebureau

Zowel een sitebouwer, een webdesigner als een communicatiebureau bouwen websites. Toch maakt het een verschil welke van de drie je inhuurt. Het is vooral afhankelijk van je wensen welke bouwer jouw voorkeur geniet. Sitebouwer Een sitebouwer richt zich in eerste instantie meer op het programmeren van de site en het bouwen van de applicaties. Hij houdt zich in mindere mate bezig met het design, of schakelt daar een webdesigner voor in. Een sitebouwer is vooral fijn als je veel ingewikkelde applicaties en functionaliteiten in je site wilt implementeren. Webdesigner Er zijn veel webdesigners die ook zelf sites bouwen. Zij richten zich meer op hoe de voorzijde eruit ziet en dat de site klantvriendelijk is, en werken de achterkant vaak minder doordacht uit. Dat is geen probleem als het om een simpele site gaat met een slechts een paar pagina’s. Wil je iets complexers voor de bedrijfssite, dan is het wel verstandig om (ook) een programmeur bij de bouw te betrekken. Communicatiebureau Een communicatiebureau bedenkt het completer verhaal rondom de website.Welke boodschap wil je overbrengen en hoe maak je daar een doordacht verhaal van met een duidelijk bijpassende website. In de meeste gevallen is een communicatiebureau de duurste optie om in te schakelen, maar neemt die je tegelijkertijd ook het meeste werk uit handen. Daarbij is het dus wel extra belangrijk dat het ‘gevoel’ goed is bij het bureau dat je inhuurt.

Criteria websitebouwer vinden:

Met deze tips vind je een goede webitebouwer:

Indeling van site helder

Wat is het doel van je bedrijfssite? Welke look en feel moet de website krijgen? Wat moet erop te vinden zijn en wat wil je allemaal op de site kunnen plaatsen (denk ook aan functionaliteiten voor de nabije toekomst, zodat de sitebouwer daar bij de basis al rekening mee kan houden)? Maak een zo concreet mogelijk overzicht en laat ook voorbeelden zien van sites die functionaliteiten hebben die jij ook wilt. Met deze gegevens in de hand is het veel makkelijker om het oriënterend gesprek in te gaan. Je hebt sneller door of de sitebouwer begrijpt wat je wil en aan jouw wensen kan voldoen. Hoe concreter de bouwer doorvraagt om jouw wensen te begrijpen, hoe groter de kans dat hij precies aan je wensen voldoet. Met deze informatie kan de bouwer ook aangeven welke wensen moeilijk haalbaar of te duur zijn en daarvoor alternatieven aanbieden. Je weet dan of hij in hetzelfde straatje denkt of niet.

Het cms-systeem

Hoe werkt het cms-systeem waar de websitebouwer mee werkt? Deze vraag is cruciaal om straks zelf de bedrijfssite te vullen en bijhouden. Hoe makkelijk plaats je berichten, pas je gegevens aan en upload je nieuwe foto’s en video’s? Vraag ook werknemers die straks de website moeten bijhouden mee te kijken naar de gebruiksvriendelijkheid van het systeem.

SEO-vriendelijk

Hoeveel weet de sitebouwer van SEO? SEO is belangrijk om hoog boven te komen in Google. Een goed cms-systeem kent allerlei optimalisatiepunten die het voor Google handiger maakt om je pagina goed te indexeren. Denk aan het gebruik van trefwoorden, metatag-description, HTML in plaats van Java en Flash en bijvoorbeeld een goede url-structuur. Maar let op, overoptimalisatie kan ertoe leiden dat je op de blacklist bij Google komt en je site dus helemaal niet gevonden wordt.

Kostenplaatje website bouwen

Geen onbelangrijke vraag: wat kost het om de site te laten bouwen? Vraag een gespecificeerde offerte, waarbij de kosten per siteonderdeel zijn gesplitst. Zo zie je of alles wat je wilt te verantwoorden is tegen de kosten en of het geld scheelt als je bepaalde onderdelen niet of pas later laat bouwen. Vraag of het genoemde bedrag inclusief ‘correctierondes’ is en zo ja, hoeveel wijzigingen je mag laten doorvoeren wanneer iets niet naar wens is, voordat de teller opnieuw gaat lopen. Aansluitende vraag is wat het uurtarief is voor de aanpassingen die achteraf moeten worden gedaan.

Termijn website bouwen

Wanneer wil jij de website live hebben? En hoelang denkt de websitebouwer nodig te hebben om jouw wensen te kunnen vervullen? Dat zijn twee belangrijke vragen die je voor het akkoord moet stellen. Want als die twee niet matchen, heb je een probleem. Kijk of de door jouw gestelde deadline wel haalbaar is als je bepaalde niet cruciale elementen van de site op een later moment laat bouwen. En wat als de geplande deadline ondanks alles toch niet gehaald wordt? Welke garanties worden geboden en wat zijn de consequenties als de site niet op tijd klaar is?

Onderhoud en onderhoudskosten

Vaak houdt het niet op bij het leveren van de website. Een site moet namelijk ook onderhouden worden. Naast het geregeld installeren van (veiligheids)updates, moet de server draaiende gehouden worden. Breng je de hosting bij de webbouwer onder, informeer dan over de voorwaarden zoals de hoeveelheid ruimte en de uptime. Sommige webbouwers bieden in het onderhoudspakket ook maandelijkse informatie aan over het aantal en soort bezoekers op je site. Je kunt ook vragen om een (gratis) Google Analyticscode te laten implementeren, zodat je dat zelf kunt bijhouden.

Eigendom en gebruiksrechten

Zorg dat je ook duidelijk in het contract hebt staan bij wie het intellectueel eigendom van de website ligt en hoe het geregeld is met de gebruiksrechten van het CMS. Zeker wanneer het geen open source-cms betreft. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je het onderhoud en nieuwe aanpassingen bij een andere websitebouwer onderbrengt? En welke opzegtermijn heb je?

Werkwijze websitebouwer

Hoe gaat de websitebouwer te werk? Kortom, wat is zijn gangbare manier om een project aan te pakken? Hierbij is het voor jou als klant vooral belangrijk om te weten dat er voldoende contactmomenten zijn en voldoende momenten waarop je feedback kunt geven, voordat het eindresultaat is afgeleverd. Die tussentijdse feedbackmomenten kunnen veel problemen voorkomen. Als iets eenmaal gebouwd is, het vaak moeilijk en duur is om het helemaal aan te passen.

Portfolio websitebouwer

Welke ervaring heeft de websitebouwer waar je mee om de tafel zit? Passen de eerder door hem gebouwde websites bij jouw wensen? Iedere website is natuurlijk anders en iedereen heeft andere wensen, maar de eerdere projecten geven wel een beeld van de algemene uitstraling die de bouwer creëert. Als je speciale functionaliteiten wilt, kijk dan zeker of hij daar al eerder aan gewerkt heeft en of dat werkt zoals jij wilt. Meer lezen?

Zie onze website voor meer informatie