Test de gebruiksvriendelijkheid van je website

Niets zo vervelend als een trage of onduidelijke website. Daarmee jaag je onnodig veel klanten weg. Tips om te controleren of je website gebruiksvriendelijk is.
De site voldoet aan jouw wensen en eisen en kan alles wat het moet doen. Maar is dat goed genoeg? Werkt het ook voor de bezoeker van jouw website? Die moet uiteindelijk snel kunnen vinden wat hij nodig heeft. Want een site die niet binnen vier seconden laadt, is al genoeg reden om weg te klikken. Evenals iets niet binnen drie muisklikken gevonden wordt. Neem deze tips ter harte om online nog meer klanten binnen te halen.

Test de site in alle vormen

Een zzp'er heeft een prachtige site gemaakt. Hij is dan ook zeer tevreden over het resultaat. Toch ontvangt hij van alle kanten klachten en opmerkingen. Als hij er zelf nog eens naar kijkt, ziet hij niets van die problemen terug. Hoe kan dat? Simpel, door de verschillende computers, schermgroottes, browsers en mobiele apps die in omloop zijn. Wil je zeker weten dat je site goed uit de verf komt, test deze dan op alle mogelijke manieren. Denk hierbij aan een aantal zaken, te weten:
De meest gebruikte browsers (bij voorkeur minimaal de laatste drie versies):
  • Firefox
  • Google Chrome
  • Internet Explorer
  • Safari
De meest gebruikte apparaten om websites op te bekijken (het aanbod is hier zo divers, dat het haast onmogelijk is om op alle types en merken te testen):
  • Windows desktop computer en/of laptop (bij voorkeur met verschillende schermgroottes)
  • Apple desktop computer en/of laptop (bij voorkeur met verschillende schermgroottes)
  • Netbook
  • iPad en/of andere tabs
  • iPhone en/of smartphone

Vraag gericht om feedback

De makkelijkste manier om te controleren of je site gebruiksvriendelijk is, is door potentiële bezoekers te vragen of ze je site willen beoordelen. Dat kunnen vrienden en familie zijn, zolang ze eerlijk feedback geven. Laten klanten hun gegevens bij je achter? Dan kun je ze als after-sales vragen wat ze wel en niet fijn vonden aan het traject. Zo kom je ook meer te weten. Of maak een digitale enquête die mensen kunnen invullen. Houd er wel rekening mee dat de ontevreden mensen die snel weggaan omdat de site traag laadt of ze niet kunnen vinden wat ze zoeken, vaak niet de moeite nemen om de enquête in te vullen.

Check de cijfers op Google Analytics

Op welke pagina stappen veel klanten uit? En op welke pagina besteden ze veel tijd? Duik in de bezoekcijfers en bekijk wat er anders kan. Als veel bezoek binnenkomt op je contactpagina en niet verder kijkt, hoeft dat niet slecht te zijn. Ze nemen immers op een andere wijze contact met je op. Maar als veel klanten afhaken halverwege de offerteaanvraag, gaat er iets niet goed.

Houd de menubalk overzichtelijk

Less is more. Hoe meer keuzes je bezoekers aanbiedt, hoe harder ze moeten zoeken om te vinden wat ze nodig hebben. Maak liever een basisverdeling, waaronder je de keuzes steeds verder opsplitst. Komen bijvoorbeeld zowel leveranciers als klanten op je site? Dan zit daar de eerste keuzemogelijkheid, ook als een deel van de informatie voor beide groepen geschikt is.

Leesbaarheid teksten

Zorg dat de teksten goed leesbaar zijn. Dat betekent korte alinea’s, niet te brede kolommen, een goed contrast tussen tekst- en achtergrondkleur en een lettertype dat door alle browsers wordt ondersteund. Dat laatste vormt vooral een probleem als je een niet-standaard lettertype hebt uitgezocht. Op het moment dat het systeem van de sitebezoeker het lettertype niet ondersteunt, zal die een ander vergelijkend lettertype tonen. Dat kan ten koste gaan van de leesbaarheid. Onderschat ook het kleurgebruik niet. Standaard hebben websites een witte achtergrond met zwarte letters. Kies jij voor een andere kleurencombinatie, houd dan allereerst rekening met de kleurenblinden. De kleuren moeten contrasterend blijven, wil een kleurenblinde de tekst kunnen lezen. Daarnaast verschilt het per computer hoe de kleur van de website eruit ziet. Alleen al vanwege het feit dat veel mensen de kleureninstelling van hun scherm hebben aangepast. Wijk je af van de reguliere kleuren? Controleer de uitkomst dan op verschillende computers en mobieltjes.

Snelle laadtijd van de website

Niets zo irritant als een site die beetje bij beetje op je scherm verschijnt. Controleer daarom of je site snel laadt. Is dat niet het geval, verklein en beperk dan de zware afbeeldingen op de pagina’s en beperk het aantal javascript- en Flashbestanden. Een grote no go zijn filmpjes op de homepage die automatisch beginnen af te spelen. Laadt de site na deze acties nog niet sneller? Schakel dan externe hulp in.

Zie onze website voor meer informatie