Veelgestelde vragen over website bouwen

Iedereen verwacht dat bedrijven ook online vindbaar zijn. Wat levert een bedrijfssite op en hoeveel kost een website? Antwoord op veelgestelde vragen over een eigen site.

Waarom een website voor het bedrijf?

Iedere ondernemer hoort tegenwoordig een eigen website te hebben. Klanten kijken nu eenmaal eerst op internet, alvorens ze contact met je opnemen. Sommige consumenten kijken alleen om de contactgegevens op te zoeken, anderen doen een laatste check op betrouwbaarheid en weer anderen willen precies weten wat je doet en wat je in het verleden gedaan hebt. In alle gevallen kan een goede, doch simpele, website deze klanten over de streep trekken.

Wat kost het bouwen van een website?

Het bouwen van een website hoeft niet duur te zijn, voor een paar tientjes flans je zo je eigen site in elkaar. Jaarlijks betaal je hetzelfde bedrag voor de domeinnaam en hosting van de site. Wil je net iets meer, maar ben je niet zo technisch onderlegd, dan kom je met een paar honderd euro al ver met hulp van een websitebouwer. Wil je echter een op maat gemaakte website voor je bedrijf? Dan moet je dieper in de buidel tasten en eerder denken aan duizenden euro’s, exclusief de maandelijkse en/of jaarlijkse onderhoudskosten om het op maat gemaakte systeem up-to-date te houden. Het spreekt voor zich dat dit alleen zinvol is als je dat geld ook weer terugverdient, bijvoorbeeld omdat het een webshop betreft.

Wat levert een bedrijfssite op?

Een website voor je bedrijf kan je helemaal niets opleveren. Maar de meeste ondernemers doen er wel degelijk hun voordeel mee. Hoeveel een site het bedrijf oplevert, hangt af van het soort bedrijf. Een winkel realiseert bijvoorbeeld online meer verkopen doordat het afzetgebied groter is dan bij een fysieke winkel. Maar ook als je geen (online) producten verkoopt, kun je met een bedrijfssite nieuwe klanten trekken. Doordat je site boven komt drijven in Google bijvoorbeeld. Of doordat je twijfelende klanten over de streep weet te trekken met de juiste verhalen en beelden op je site.

Hoe weet ik hoe goed mijn website het doet?

Een meetsysteem op je website is onontbeerlijk. Google Analytics is een veelgebruikt gratis systeem om te zien hoeveel bezoekers op je site komen en welke pagina’s specifiek veel bezocht worden. Je kunt zelfs zien via welke (externe) bronnen en zoektermen de meeste bezoekers binnenkomen. Daarnaast is het ook goed om de ‘andere’ kant in de gaten te houden. Hoe goed word je gevonden op de voor jou belangrijkste zoekwoorden? Dat kun je onder andere zien bij Google Webmasters. Tik af en toe ook zelf eens relevante zoekwoorden in Google in en kijk hoe hoog je boven komt. Let daarbij wel op dat je uitgelogd bent bij Google (dat zie je rechtsboven in je scherm), anders krijg je vertekende zoekresultaten.

Waaraan voldoet een goede website?

Een goede website sluit aan bij de wensen van je (toekomstige) klant. Dat klinkt heel breed en dat is het ook. Informeer bij je (digitale) klanten wat ze verwachten te vinden op jouw site. Houd een tijdje bij wat de meest gestelde vragen per mail en telefoon zijn. Heb je al een site? Check op welke zoekwoorden mensen vooral binnenkomen en op welke woorden wordt gezocht binnen jouw site. Dat kun je makkelijk achterhalen als je Google Analytics hebt geïnstalleerd op je site. Aan de hand van deze informatie bepaal je wat de belangrijkste elementen op jouw site worden. Zo bouw je een goede website die voldoet aan de wensen van de klant en daardoor nieuwe klandizie oplevert.

Zie onze website voor meer informatie