Stappenplan voor contentmarketing

Met contentmarketing verleid je klanten jouw product te kopen of dienst af te nemen. Hoe start je een goede contentmarketingcampagne? Het stappenplan met tips voor contentmarketing.
  1. Definieer je doelgroep
  2. Kies het thema en onderwerp voor de campagne
  3. Vertaal dit thema naar een INSIGHT
  4. Bepaal de communicatiemethode
  5. Bepaal de inzet op basis van budget en doelstellingen
  6. Breng de voorbereiding ten uitvoer
  7. Spread the word
  8. Blijf meten en evalueren

1. Definieer je doelgroep

Met contentmarketing bied je informatie of een oplossing aan voor een bepaalde groep mensen die daar behoefte aan heeft. Begin daarom met het definiëren van de doelgroep. Beantwoord daarvoor de volgende vragen:
  • Wie wil je bereiken?
  • Met welke problemen en vraagstukken heeft deze groep mensen te maken?
  • Welke behoeften hebben deze klanten?
  • Welke rol kun jij hierin vervullen/waar kan jouw bedrijf bij helpen?

2. Kies het thema en onderwerp voor de campagne

Welke informatie kunnen jouw (toekomstige) klanten echt gebruiken? Aan de hand van de eerder gestelde vragen kies je een thema voor de campagne uit dat past bij de doelgroep én bij het bedrijf. Let hierbij op dat je niet de meest gemaakte fout bij contentmarketing maakt. Kies de onderwerpen vanuit de behoefte van de klant, niet vanuit de informatie die sales graag naar buiten wil brengen. Ga vervolgens op onderzoek uit:
  • Wat wordt er nu al over dit onderwerp geschreven en hoe is de kwaliteit daarvan?
  • Waar zoeken mensen naar?
  • Wat doen je directe en indirecte concurrenten op dit vlak?
  • Wat is het sentiment rondom dit thema?
Bepaal naar aanleiding van de antwoorden op de vragen waar jouw kansen liggen. Waar is weinig of slechte informatie over en hoe kun jij dat beter in de markt zetten?

3. Vertaal dit thema naar een INSIGHT

Je weet nu wie de doelgroep is en aan welk soort informatie ze behoefte hebben. Aan de hand van deze gegevens stel je een plan op. Kies voor één duidelijk thema dat je goed kunt claimen. Te veel losse onderwerpen of een groot algemeen thema zorgt ervoor dat het voor de klant niet duidelijk is waar het bedrijf hen mee verder kan helpen. Door een specifiek onderwerp uit te kiezen, kun je laten zien waar jij de expert in bent.

4. Bepaal de communicatiemethode

Je kunt de meest fantastische content hebben, als niemand het leest heb je er niets aan. Daarom is een goed communicatieplan onontbeerlijk. Bedenk in welke vorm je de informatie wilt en kunt gieten. Je hebt - afhankelijk van waar de doelgroep zich begeeft - de keus uit verschillende communicatievormen. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Een eigen boekje of tijdschrift uitgeven
  • Een speciale website of weblog starten
  • Online dossier: onderdeel van een al bestaande site
  • Videoblog op Youtube of op een site
  • Whitepapers maken en verspreiden
  • Rubriek of column voor een blad of site schrijven
  • Advertorials inkopen in blad of krant
  • Onderzoek onder de doelgroep doen (en deze in de media verspreiden)
  • Wedstrijd organiseren
  • Netwerkactiviteit organiseren
  • Evenement /cursus/training organiseren of als spreker deelnemen
  • Als deskundige spreker naar voren treden bij tv-programma’s, evenementen etc.

5. Bepaal de inzet op basis van budget en doelstellingen

Een contentmarketingcampagne kun je zo groots opzetten als je zelf wilt. Van hopen op zoveel mogelijk free publicity tot het inzetten van een groots advertentiebudget. Waar gratis publiciteit een grote tijdsinspanning vraagt, kost adverteren je voornamelijk (veel) geld. Afhankelijk van je doelstelling, wensen, budget en beschikbare tijd kies je welke communicatiemethodes voor jou geschikt en haalbaar zijn. Onderstaande vragen helpen je daarbij:
  • Welk resultaat wil ik behalen?
  • Welk budget kan en wil ik daarvoor maximaal beschikbaar stellen?
  • Welke inzet kan ik daarmee realiseren?
Formuleer op basis van het antwoord op deze vragen concrete doelstellingen.

6. Breng de voorbereiding ten uitvoer

Nu is het een kwestie van de producten maken en publiceren. Afhankelijk van de gekozen communicatiemethode(s) ga ja aan de slag. Heb je bijvoorbeeld besloten om whitepapers te maken of een weblog bij te houden? Dan pak je het toetsenbord erbij en ga je artikelen schrijven. Dat kun je zelf doen eventueel met behulp van een ghostwriter of uitbesteden aan een communicatiebureau of journalist. Waak er in ieder geval voor dat de informatie objectief is en niet te commercieel geschreven is. Dat is vereiste om contentmarketing te laten slagen.

7. Spread the word

De voorbereiding zit erop. Nu is het moment aangebroken om het plan voor de contentmarketing daadwerkelijk uit te voeren. Maak nog een paar laatste strategische keuzes om de kans op succes te vergroten. Bijvoorbeeld door de relevante content aan één specifiek mediabedrijf beschikbaar te stellen. Door exclusiviteit te bieden, zijn media eerder bereid goede content ook daadwerkelijk te gebruiken. Daarnaast kun je bijvoorbeeld met advertenties en commercials aan jouw publiek kenbaar maken waar voor hen interessante informatie te vinden is.

8. Blijf meten en evalueren

Zeker met online activiteiten is heel goed te achterhalen wat scoort en wat niet. Maar ook bij offline campagnes kun je de toename in het aantal leads of verkopen volgen. Let er echter op dat contentmarketing een marketingmethode is met een lange adem. Verwacht dus niet dat de verkoop explosief toeneemt bij de eerste campagneweek. Desondanks is het goed om te blijven meten. Niet alleen aan het eind van het traject, maar ook tussendoor. Wat scoort en wat niet? Moet je op meer of andere media inzetten? Schort er iets aan de manier van communiceren of zijn er nog andere factoren waar aan gesleuteld kan en moet worden? Alleen zo haal je het maximale uit jouw contentmarketingcampagne.

Zie onze website voor meer informatie