Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een innovatie manier van marketing voeren. Hoe werkt het en wat kun je ermee? Antwoord op de meest gestelde vragen over contentmarketing.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing draait om verleiden in plaats van verstoren. Het uitgangspunt is dat klanten behoefte aan informatie hebben bij de besluitvorming van een aankoop. Contentmarketing zorgt ervoor dat ze jouw informatie daarvoor gebruiken. Ze gaan zelfstandig op zoek naar informatie en komen uit bij jouw site, boek, columns of andere dingen die jij inzet om jouw content te verspreiden. Het is een nieuwe manier van adverteren. De kunst van contentmarketing is om precies te begrijpen wat klanten willen weten en ze de antwoorden op een relevant en aantrekkelijke en overtuigende wijze te presenteren. Je moet dus niet 'inbreken' op het informatietraject, maar dit traject juist ondersteunen.

Wat is het voordeel van contentmarketing?

Doordat jij goede content maakt en verspreidt, bied je relevante info aan jouw doelgroep. Je helpt de lezer verder op weg bij het te nemen besluit of om de oplossing voor zijn probleem te vinden. Als de lezer denkt echt baat te hebben bij de informatie die jij geeft, is de kans groot dat hij ook eerder jouw product koopt of gebruik gaat maken van je diensten. Daarnaast is het een groot voordeel dat je via contentmarketing de meest waardevolle leads verzamelt. Wanneer je het goed aanpakt, weet je immers precies waar de potentiële klanten behoefte aan hebben. Plaats je bijvoorbeeld op je site informatieve whitepapers die na het invullen van NAW-gegevens te downloaden zijn, dan weet je precies wat deze klant wil weten. Daar kun je vervolgens gericht actie op ondernemen. Tot slot is een bijkomend gevolg dat je met goede contentmarketing een expertise ontwikkelt, waardoor mensen jouw ook als deskundige gaan zien.

Waar draait contentmarketing om?

Kernwoorden bij contentmarketing zijn relevantie, aandacht en vertrouwen:
  • Relevantie: Zorg dat alle content die je maakt en naar buiten brengt, relevant is voor jouw doelgroep.
  • Aandacht: Aandacht van de consument krijg je door relevant, aantrekkelijk en geloofwaardig te zijn.
  • Vertrouwen: Vertrouwen van de lezer krijg je door relevant, informatief, open en transparant, sympathiek en authentiek te zijn.

Waarom moet je inzetten op contentmarketing?

Informatie is veel toegankelijker geworden voor consumenten. Voor de aanschaf van een product wordt eerst informatie opgezocht op internet. Vergelijkingssites, reviews en consumentenervaringen van product én bedrijf worden grondig bekeken en gelezen. Daarnaast is de mening van vrienden en ‘gelijken’ een belangrijk aspect bij de keuze voor een bepaald product of bedrijf. Niet alleen de positieve of slechte consumentenverhalen op verjaardagen spelen een rol, ook een oproep op Twitter bepaalt waar de consument welk product koopt. Met contentmarketing speel je in op de honger naar informatie. Door goede relevante content aan te bieden, toon je aan dat de consument bij jouw bedrijf aan het juiste adres is. Het (toenemende) belang van contentmarketing blijkt ook uit Amerikaans onderzoek. Zo ontvangt 80 procent van de beslissers bij voorkeur informatie over een bedrijf via een reeks verhalen. Daarnaast versterkt contentmarketing de band met de afzender (70 procent) en helpt het om een betere aankoopbeslissing te kunnen maken (60 procent).

Contentmarketing versus ‘ouderwets’ adverteren

Waar ouderwets adverteren staat voor interruption marketing, staat contentmarketing voor invitation marketing. Bij de reguliere manier van adverteren breek je als het ware in bij de consument. Hij is een interessant programma aan het kijken dat wordt onderbroken door reclames of bekijkt een website waar plots een hele advertentie overheen verschijnt. De klant kan weliswaar niet om jouw commercial heen, maar je hebt niet echt zijn aandacht te pakken. Met contentmarketing speel je in op de behoefte van de klant. Wat wil de consument? Welke informatie heeft de klant nodig? Door die behoeften in kaart te brengen en vervolgens de benodigde informatie aan te bieden, krijg je wel echte aandacht van de klant. De kans dat de lezer van jouw content over een tijdje nog weet wie jij bent en wat jouw specialisme is, is daardoor vele malen groter dan bij een ‘gewone’ advertentie.

Wanneer gebruik je contentmarketing?

Contentmarketing zet je in wanneer je iets te vertellen hebt. En niet zomaar iets: informatie waar de klant op zit te wachten. Je wilt in een behoefte van de klant voorzien en een lange termijnrelatie opbouwen. Contentmarketing levert je niet van vandaag op morgen veel nieuwe klanten op, het is een vorm van marketing waar je de tijd voor moet nemen. Maar de leads die je hiermee krijgt, zijn wel de meest waardevolle. Downloaden ze bijvoorbeeld één van je whitepapers (na hun gegevens te hebben achtergelaten), dan weet je precies in welke informatie ze geïnteresseerd zijn en kun je daar gericht een aanbieding op afvuren.

Wat is de grootste valkuil van contentmarketing?

Contentmarketing moet voorzien in een behoefte van de klant, niet in die van de salesafdeling van het bedrijf. Nog te vaak wordt deze manier van marketing ingezet om de informatie naar buiten te brengen die de salesafdeling graag wil vertellen. Er wordt daarbij niet gecontroleerd of de klant op deze informatie zit te wachten. Als dat laatste niet het geval is, zal een campagne gegarandeerd falen. Let daarnaast ook op dat de informatie niet boordevol reclame zit. Informatie van jouw bedrijf waaruit overduidelijk blijkt dat je zoveel mogelijk consumenten over de streep probeert te trekken, werkt niet. Contentmarketing draait juist om het geven van betrouwbare (en voor zover mogelijk) onafhankelijke informatie. Lezers weten je vervolgens vanzelf te vinden als ze er meer mee willen.

Hoe zet je contentmarketing goed in?

Contentmarketing gebruik je op de juiste wijze door relevante en aansprekende content te creëren. Dat betekent dat de content is:
  • gemaakt op redactionele basis
  • gedreven door marketingdoelstellingen
  • gericht op een specifieke doelgroep
  • gericht op gedrag
  • te gebruiken op meerdere platforms

Zie onze website voor meer informatie