Deskundige zijn: expertise uiten en exploiteren

Weet je genoeg over het gekozen expertiseonderwerp? Hoog tijd om jezelf tot deskundige te bombarderen en jouw expertise te exploiteren. Hoe doe je dat? Tips om jezelf als deskundige neer te zetten.
Deskundigen hebben geen beschermde titel. Iedereen kan zich deskundige of expert noemen. Om het geloofwaardig te maken, moet je wel voldoende weten over het betreffende onderwerp. Het is on-Nederlands om jezelf tot deskundige te bombarderen, maar dat is wel wat we adviseren. Zeker als mensen regelmatig naar je toekomen voor advies, mag je jezelf wel tot expert op dat vlak uitroepen. Nu kun je aan de slag om al die verzamelde informatie en inzichten om te zetten in aandacht, geld en nieuwe opdrachten. Bij iedere suggestie geldt: niets moet. Geef geen cursussen als je podiumvrees hebt. En als je niet kunt schrijven, is het juist wel beter om jezelf als openbaar spreker neer te zetten.

Toon je deskundigheid

'Levert al 25 jaar goede kwaliteit en service'. Een bedrijf met deze leus straalt meer betrouwbaarheid uit dan de concurrent die net aan de slag is gegaan. Hetzelfde geldt voor experts. Waarom ben jij deskundige op dit vlak? Zet alle relevante ervaring en opgedane kennis in je Curriculum Vitae (CV). Zorg ook dat je CV voor iedereen toegankelijk is.

Licht je omgeving in

Mond tot mond reclame is de beste manier om een product te verkopen. Ook je eigen expertise en deskundigheid breng je zo goed aan de man. Zorg dus dat familie, vrienden en kennissen op de hoogte zijn van jouw bezigheden. Praat er regelmatig over, voorzie ze, indien nodig, van advies en vraag of ze een duidelijk beeld hebben van jouw expertise. Zo zullen ze je eerder aanraden bij vrienden en wordt je afzetgebied steeds groter.

Publiceer je kennis

Beginnende experts zijn vaak bang om hun opgedane kennis gratis weg te geven. Ze denk dat (potentiële) klanten dan geen reden meer hebben om naar hun toe te komen. Dat is echter niet waar. Je laat zien dat jij je er echt in hebt verdiept en er alles van weet. De meeste mensen hebben daar geen tijd voor en komen dus al snel bij jou uit als ze iets moeten weten of nodig hebben. Dat is weer goed voor jouw business. Schroom dus niet om je kennis (deels) weg te geven via bijvoorbeeld:

Geef cursussen

Onderzoek of er onder je doelgroep interesse is voor een cursus, training of bijvoorbeeld teleseminar. Organiseer bijvoorbeeld een training onder je vaste of potentiële klanten. Gratis of tegen een kleine vergoeding. Zo zien klanten meer van je kennis en kunde en denk ze nog eerder aan jou als ze iemand nodig hebben.

Schrijf een boek

Non-fictie schrijvers worden over het onderwerp dat ze behandelen al snel als deskundige gezien. Kijk daarom of je een goede invalshoek kunt vinden voor het schrijven van een boek. Heb je zelf uitgebreid onderzoek gedaan, dan bieden deze uitkomsten en verworven inzichten vaak een goede basis voor het schrijven van een boek.

Krijg redactionele aandacht

Interviews geven is een goede manier om bekender te worden. Helaas kun je redactionele aandacht niet afdwingen. Er zijn wel trucs om de kans te verhogen op deze vorm van gratis publiciteit. Denk er bij het benaderen van media in ieder geval wel aan dat ze de voor jou juiste doelgroep hebben. Door bijvoorbeeld als marketeer in een marketingmagazine komen, profileer je je enkel onder je concullega's. De vraag is of je dat wilt.

Bied jezelf aan als spreker

Er zijn vele congressen, evenementen, beurzen en andere openbare events waarbij sprekers gezocht worden. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een event voor. Spring daar op in door je aan te bieden als professioneel spreker. Dat kan via een bureau dat bemiddelt tussen sprekers en events of door direct de organisaties te benaderen met de vraag of ze nog een goede spreker zoeken.

Lever kwaliteit

Voor alle bovenstaande adviezen geldt deze tip: lever altijd goede kwaliteit. Reclame maak je door je kennis tentoon te stellen, niet door je bedrijfsnaam tien keer te noemen in een tekst. Die bedrijfsnaam staat bij bijvoorbeeld een artikel enkel onderaan de tekst. Mensen weten je echt wel te vinden als ze hetgeen ze lezen of horen interessant en relevant genoeg vinden. Meer lezen over deskundige worden?

Zie onze website voor meer informatie