Een whitepaper of artikel schrijven

Je expertise kun je op verschillende manieren tonen. Bijvoorbeeld door het schrijven van whitepapers of artikelen. Hoe zorg je dat het goed gelezen wordt? De checklist een whitepaper of artikel schrijven.
Nieuwe klanten trek je onder andere aan door je expertise te tonen. Door te laten zien dat jij deskundige bent in de branche waarin je opereert, denken klanten sneller aan jou als degene die betrouwbaar en goed is. Je expertise toon je onder andere door regelmatig een whitepaper of artikel te schrijven. Zorg wel dat het ook interessant en relevant is om te lezen. Tips om een goed gelezen whitepaper of artikel te maken.

De doelgroep

Aan wie wil je jouw verhaal richten? Zijn het deskundigen uit een bepaald vakgebied, de doorsnee consument of een zeer gedetailleerde doelgroep. Probeer je doelgroep vooraf zo goed mogelijk te definiëren en zoek uit wat hen interesseert.

Het onderwerp

Een artikel begint met het bedenken van het onderwerp. Zorg dat het onderwerp aansluit bij je expertise én interessant is voor de doelgroep. Uiteindelijk moet het de lezer boeien en interesseren. Het mooiste is als je weet in te haken op de actualiteit of zelf nieuws kunt brengen. Bijvoorbeeld door uitkomsten van een eigen onderzoek te verspreiden. Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Zo brengt Hoffmann Bedrijfsrecherche één keer per jaar een overzicht van het soort werknemers dat de meeste fraude en diefstallen binnen een bedrijf pleegt. Gewoon aan de hand van het aantal zaken dat ze hebben afgerond.

Gebruik van vakjargon

Je hebt een onderwerp uitgekozen waar je veel vanaf weet en je kent de doelgroep waar je voor wilt schrijven. Nu is het zaak een aantal basisregels te bepalen. Als je voor mensen schrijft die jarenlang hebben gestudeerd binnen jouw branche, dan wordt vakjargon op prijs gesteld. Richt jij je echter tot de doorsnee consument, kies dan voor meer Jip-en-janneketaal zodat iedereen het kan volgen.

Aansprekend schrijven

Zorg dat het artikel triggert en constant motiveert om door te lezen. Een aantal zaken waar je op moet letten om hiervoor te zorgen zijn:
  • Actief schrijven: Woorden als zullen en kunnen horen niet in thuis in een tekst. Actief schrijven betekent dat je veel korte en heldere zinnen maakt.
  • Geen details: Verzand niet in details. Hoewel je met dit artikel wilt laten zien hoeveel expertise je in huis hebt, moet je niet koste wat kost al je kennis tentoonstellen. Teveel details in een verhaal zorgt ervoor dat lezers de essentie missen. En dan is je doel mislukt.
  • Voorbeelden: Als het onderwerp zich ervoor leent, helpen aansprekende voorbeelden vaak om het verhaal levendig te maken. Lezers begrijpen eerder wat je bedoeld en een goed voorbeeld blijft vaak hangen en wordt sneller doorverteld. Dat levert weer mooie mond tot mond reclame op.
  • Kill your darlings: Een veelgehoorde uitspraak in de journalistiek. Vaak zijn die prachtige zinnen of anekdotes in je verhaal, het meest onlogisch. Begin dus met het beoordelen en schrappen van die mooie volzinnen die het stuk niet rijker maken.

Houd het kort

Schrijven is schrappen. Vrijwel niemand heeft de tijd en de zin om zich door een lang verhaal heen te worstelen, houd het dus kort. Maar wat is kort? Voor een artikel is één a anderhalf A-4 genoeg. Een whitepaper mag iets langer zijn, afhankelijk van het onderwerp zo´n drie tot vijftien pagina's. Is het veel langer en kun je het absoluut niet inkorten? Knip het dan in stukken en maak er twee of drie documenten van. Zorg er wel voor dat de documenten in beginsel ook los van elkaar te lezen zijn.

De kop en tussenkoppen

Een goed artikel met een slechte kop wordt niet gelezen. Verzin een aansprekende en pakkende titel waarbij de nieuwsgierigheid van de lezer wordt gewekt. Let wel op dat de kop niet teveel vragen of onduidelijkheid oproept. Geen inspiratie? Een kop beginnend met de woorden ´How to´ of ´Zo´ wekken al snel de interesse van de lezer. Voor tussenkoppen geldt vrijwel hetzelfde. Ze moeten aansprekend zijn en de nieuwsgierigheid wekken, maar tegelijkertijd ook duidelijkheid verschaffen. Het doel van de tussenkoppen is dat mensen die een deel van de tekst niet interessant vinden, worden verleid om verderop het artikel weer op te pakken. Houd dat in je achterhoofd bij het verzinnen van tussenkoppen.

Schrijven is een vak

Goed schrijven is een vak. Het moet de interesse van de klant wekken. Doet het dat niet, dan wekt het eerder ergernis op en levert het zeker geen positieve publiciteit op. Je kunt er dan voor kiezen om een communicatiebureau of tekstschrijver in te huren die jouw verhaal omzet in een mooi artikel. Heb je het gevoel dat je het wel in de vingers hebt, maar het er niet goed uitkomt? Dan kan een schrijfcursus al voldoende zijn.

Whitepaper publiceren

Nu je een prachtig artikel of whitepaper hebt geschreven, wil je natuurlijk zoveel mogelijk lezers hebben. Hoe doe je dat? Het stuk op je eigen website zetten is al een eerste stap, maar veel potentiële klanten zul je zo niet bereiken. Tijd dus om wat ruchtbaarheid eraan te geven. Dat kan op een aantal manieren:
  • Publiceren op je eigen website
  • Aanbieden aan media die zich richten op jouw doelgroep
  • In een nieuwsbrief versturen aan je eigen adressenbestand
  • Via social media verspreiden (Twitter, Facebook, LinkedIn)
  • Aanbieden aan andere relevante websites of blogs
  • Bij actualiteit aanbieden als column/ reactie/ blog bij krant of tijdschrift
  • Zelf plaatsen op websites waar dat mag
Meer lezen over het schrijven van whitepapers?

Zie onze website voor meer informatie