Goed afmeldproces: voorkom afmeldingen van nieuwsbrief

Je bent wettelijk verplicht het afmeldproces in de nieuwsbrief op te nemen. Door de afmeldprocedure goed in te richten, kun je veel afmeldingen voorkomen. Tips voor een optimaal afmeldproces.
Het liefst wil je alle nieuwsbriefabonnees behouden. Wat is er makkelijker dan simpelweg geen afmeldoptie aan te bieden? Helaas is dat wettelijk verboden. Je bent verplicht om in iedere nieuwsbrief die je verstuurt, het afmeldproces op te nemen. Maar als je het afmeldproces goed inricht, kan het je flink wat afmeldingen schelen. In basis komt het erop neer dat je het proces vooral niet moet frustreren of ingewikkelder maken dan nodig is. Een paar tips voor een goede afmeldprocedure van de nieuwsbrief:
  1. Afmeldlink boven of onder in nieuwsbrief
  2. Op het juiste niveau afmelden
  3. Afmeldlink naar slimme overzichtspagina
  4. Don’t: verplicht inloggen
  5. Reden van afmelden vragen
  6. Afmeldbevestiging sturen en/of afmeldpagina
  7. Analyseer het afmeldpercentage
  8. Actief vragen om uit te schrijven

Afmeldlink boven of onder in nieuwsbrief

Je wilt de afmeldlink bij voorkeur niet al te opzichtig plaatsen. Bovendien verwachten de meeste lezers een afmeldlink onderaan in de nieuwsbrief. Dus lijkt het logisch om de link enkel onderaan te plaatsen. En dat is op zich prima. Sterker nog, ongeacht waar je de afmeldlink overal wilt plaatsen, is het klantvriendelijk om de link ook altijd onderaan de nieuwsbrief te plaatsen. Wil je toch net dat beetje extra klantvriendelijkheid tonen, dan plaats je de link ook bovenaan de nieuwsbrief. Over het algemeen leidt dat niet tot meer afmeldingen, maar wel tot meer tevreden ex-abonnees en minder klachten. Immers, het afmeldproces is daarmee nog makkelijker te vinden voor de abonnee en jij suggereert met zo’n simpel linkje bovendien eerlijk te werk te gaan en de abonnee het vooral niet te moeilijk te maken.

Op het juiste niveau afmelden

Sinds 2012 moeten nieuwsbriefverzenders voldoen aan de nieuwe Code E-mail. Daarin staat onder andere beschreven dat het afmeldniveau hetzelfde moet zijn als het aanmeldniveau. Dat houdt in dat wanneer een abonnee zich heeft ingeschreven op uitgeversniveau, hij zich ook op dat niveau moet kunnen uitschrijven. Oftewel, als de lezer zich ooit met één klik op de knop voor vijf verschillende titels heeft aangemeld, moet hij zich ook weer via één klik voor dezelfde vijf titels kunnen afmelden.

Afmeldlink naar slimme overzichtspagina

Het is niet slim om de abonnee met één druk op de knop direct af te melden. Het lijkt misschien klantvriendelijk, maar er zijn ook genoeg mensen die per ongeluk op de afmeldlink klikken en vervolgens geen zin meer hebben om zich opnieuw te moeten registreren. Bovendien kun je met een goede landingspagina de abonnee toch nog vasthouden. Dat doe je door naast een duidelijke afmeldbutton (die echt niet te missen is voor de bezoeker die echt geen informatie van je wilt ontvangen), alternatieven aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Lagere verzendfrequentie
  • Andere categorieën of onderwerpen
  • Tijdelijke nieuwsbriefstop (bijvoorbeeld gedurende de vakantie of sabbatical)
  • E-mailadres wijzigen

Don’t: verplicht inloggen

Het is echt nergens voor nodig om de abonnee te laten inloggen om zich af te kunnen melden voor de nieuwsbrief. Vaak is hij zijn inlogcode of wachtwoord kwijt, waardoor dit vooral een frustrerend proces is, wat de klantvriendelijkheid niet ten goede komt. De kans dat de lezer zich ooit nog opnieuw aanmeldt, is daarmee ook verkeken. Om diezelfde reden is het ook niet wenselijk om de abonnee te vragen zijn mailadres in te voeren om het afmeldproces af te ronden. Zeker zakelijke abonnees hebben vaak meerdere mailadressen op één account, waardoor ze geen idee hebben met welk e-mailadres ze bij jou staan geregistreerd. Ook dat maakt afmelden voor hun een tijdrovende bezigheid, terwijl jij de gegevens al hebt door een persoonlijke afmeldlink in de nieuwsbrief op te nemen.

Reden van afmelden vragen

De reden waarom een nieuwsbriefabonnee zich wil afmelden, kan waardevolle informatie voor je bedrijf zijn. Bovendien geeft het de abonnee het gevoel dat zijn mening gehoord wordt. Maak er echter geen lange en verplichte vragenlijst van, dat wekt namelijk enkel irritatie op. Eén of twee optionele vragen is meer dan voldoende. Voorwaarde is wel dat je ook daadwerkelijk met de serieus verkregen feedback aan de slag gaat.

Afmeldbevestiging sturen en/of afmeldpagina

Laat de kersverse ex-abonnee weten dat de afmelding in goede orde is aangekomen en verwerkt. Het is echt onnodig en puur frustrerend om het afmeldproces over meerdere dagen te trekken. Immers, het afmelden is makkelijk te automatiseren en daardoor direct uit te voeren. Wel kun je in deze laatste communicatie laten weten hoe de lezer zich opnieuw kan aanmelden voor de nieuwsbrief, mocht hij van gedachten veranderd zijn. En wil je hem toch nog een beetje behouden, dan kun je hem uiteraard uitnodigen jouw bedrijf via social media te blijven volgen.

Analyseer het afmeldpercentage

Bekijk geregeld de status van het aantal afmeldingen op je nieuwsbrief. Kun je een bepaalde trend ontdekken? Ontvang je bijvoorbeeld veel afmeldingen als je over een bepaald onderwerp schrijft? Of is er bij de dagelijkse verzending een trend te ontdekken in een bepaalde dag of tijdstip waarop mensen zich vaker uitschrijven dan anders? Als je hierin duidelijke trends ontdekt, kun je daar handig op inspelen.

Actief vragen om uit te schrijven

Heb je klantvriendelijkheid hoog in het vaandel? En heb je liever dat een abonnee zich afmeldt, dan dat de klant zich continu ergert als hij jouw nieuwsbrief ontvangt, maar te lui is om actie te ondernemen? Dan kun je abonnees ook actief benaderen om zich af te melden. Dat gaat uiteraard ver, maar creëert wel meer betrokkenheid en tevreden abonnees als je het goed doet. Selecteer - afhankelijk van de verzendfrequentie - de abonnees die de laatste maand of kwartaal geen van je verzonden nieuwsbrieven geopend hebben. Deze selectie stuur je vervolgens een aparte e-mail waarin je ze motiveert om hun voorkeursinstellingen of ontvangstfrequentie aan te passen. De kans bestaat dat ze zich helemaal afmelden van je nieuwsbrief. Maar het kan ook zomaar zijn dat ze weer geïnteresseerd raken en daadwerkelijk je nieuwsbrieven weer gaan lezen. Dat levert je weer meer actieve lezers op, en is dat niet de reden waarom je de nieuwsbrief uiteindelijk verstuurt? Meer lezen? 

Zie onze website voor meer informatie