Hoe verzamel ik e-mailadressen / digitaal klantenbestand?

Voor e-mailmarketing heb je e-mailadressen van (potentiële) klanten nodig. Tips om een digitaal klantenbestand te verkrijgen.
E-mailmarketing is nog steeds een van de best renderende marketingkanalen. E-mail is een effectief kanaal dat vaak tijd- en kostenbesparend is. Het marketinginstrument is in te zetten voor allerlei verschillende doelen gaande van generieke nieuwsbrieven tot gepersonaliseerde e-mails op maat. Maar om deze e-mailings te versturen heb je natuurlijk wel e-mailadressen nodig. Hierbij enkele tips om te komen tot een kwalitatief digitaal klantenbestand:

1. Koop geen adressenbestand aan

Het klinkt aanlokkelijk: een derde partij biedt jou een kant-en-klaar adressenbestand aan. Pas hier mee op. Ga hier alleen op in als je absoluut zeker bent dat het om een betrouwbare bron gaat en de doelgroep van deze partij aansluit bij jouw eigen doelgroep. In alle andere gevallen is het sterke advies om geen extern adressenbestand over te nemen. Dergelijke lijsten kunnen namelijk spamtraps bevatten. Dit zijn onbestaande e-mailadressen die spamfilters gebruiken om spam te traceren. Dergelijke adressen zijn slecht voor de kwaliteit van jouw klantenbestand en voor jouw reputatie als verzender. Een andere reden om geen adressenbestand aan te kopen, is omdat je absoluut zeker moet zijn dat de derde partij toestemming heeft e-mails te versturen aan ieder adres. En ook al is dat het geval dan moet de ontvanger er ook van op de hoogte te zijn dat zijn adres door derden gebruikt wordt. Dit is allemaal opgenomen in de nieuwe code e-mail.

2. Benut elk contactmoment

Je komt vaker in contact met klanten en prospects dan je zelf denkt. Telefoongesprekken zijn bijvoorbeeld een goede bron voor het verzamelen van contactgegevens. Vraag standaard aan het einde van het telefoongesprek met de (nieuwe) klant of je hem op de hoogte mag houden over het bedrijf en de aanbiedingen middels een digitale nieuwsbrief. Ook e-mailhandtekeningen kunnen zorgen voor nieuwe abonnees op de nieuwsbrief. Laat alle medewerkers binnen het bedrijf een link naar het inschrijfformulier van de nieuwsbrief opnemen in de handtekening onderaan hun e-mail.

3. Beurzen

Staat jouw organisatie wel eens op een beurs? Dan spreek je daar ook veel klanten en prospects. Gebruik een inschrijfformulier of een ‘visitekaartjesbak’ waar mensen hun gegevens kunnen achterlaten voor meer informatie. Zorg er dan wel voor dat het duidelijk is voor deze mensen dat zij zich hiermee inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Zo voorkom je eventuele irritaties achteraf.

4. Website

Het ligt zo voor de hand, dat veel ondernemers het over het hoofd zien. Bied op de bedrijfssite een duidelijke optie voor bezoekers op zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Is dat al het geval? Controleer dan of de klant makkelijk bij het inschrijfformulier komt. Je kunt een klant zich al laten inschrijven voor een nieuwsbrief door een kort inschrijfformulier op de homepagina te plaatsen. Let daarbij wel op de laatste wetgeving omtrent het verzamelen van e-mailadressen.

5. Direct mail

Heb je wel al postadressen van klanten en prospects, maar nog geen mailadres? Verwijs dan in de folders en brochures die je verstuurt naar jouw website en de mogelijkheid om de nieuwsbrief aan te vragen. Een speciale actie via direct mail kan ook de nodige e-mailadressen opleveren. Zorg er hierbij wel voor dat je geen ingewikkelde en lange URL gebruikt, hou het kort en simpel, bijvoorbeeld: www.bedrijf.nl/inschrijven

6. Social media

Ben je actief op social media? Nee, dan is nu het moment om je aan te melden. Via social mediasites kun je namelijk ook e-mailadressen verzamelen. Voeg bijvoorbeeld op de bedrijfsFacebook-pagina een extra tab toe waar fans zich kunnen inschrijven op de nieuwsbrief. Ook via Twitter kun je berichten of Direct Messages versturen ter promotie van de nieuwsbrief. Verder kun je oproepjes op LinkedIn en Google+ plaatsen om mensen op de hoogte te stellen van het bestaan van jouw digitale nieuwsbrief.

Het inschrijfformulier

Als een klant of prospect op het inschrijfformulier heeft geklikt, ben je er nog niet. Hij moet nog zijn gegevens invullen. Daarom is het belangrijk deze drempel zo laag mogelijk te houden. Te veel gegevens in één keer vragen resulteert vaak in het afhaken van de klant. Denk eraan dat je op een later tijdstip nog kan vragen om meer gegevens. Bij het aanleggen van een database of inschrijven voor een nieuwsbrief heb je vaak al genoeg aan een naam en e-mailadres.

Database bijhouden

Wanneer je eenmaal e-mailadressen hebt verzameld in de centrale database, is het belangrijk deze te onderhouden. Mensen veranderen nu eenmaal van werk, (mail)adres of verliezen misschien interesse in jouw nieuwsbrieven. Verwijder daarom altijd e-mailadressen die niet meer werken en ga correct met afmeldingen om.
Met medewerking van Michael Linthorst, managing partner bij Copernica, leverancier van marketingsoftware.

Zie onze website voor meer informatie