Wat is e-mailmarketing?

Wat is e-mailmarketing? Wat zijn de voordelen en nadelen van deze vorm van marketing en wanneer zet je e-mailmarketing in? Antwoord op deze vragen.
Als ondernemer heb je ongetwijfeld al kennis gemaakt met e-mailmarketing. Maar wat is dit precies? E-mailmarketing is een krachtig en effectief marketingmiddel om jouw doelgroep te bereiken. Of het nu gaat om het versterken van bestaande relaties, aangaan van nieuwe contacten of het verbeteren van jouw (bedrijfs)imago.

Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?

Het versturen van mailings en nieuwsbrieven heeft in de loop der jaren een toevlucht genomen ten koste van het versturen van marketingmail per post. Communicatie per e-mail kent dan ook vele voordelen ten opzichte van offline communicatie. Zo liggen de kosten een stuk lager en is de respons van een e-mail nauwkeurig meetbaar. E-mail maakt het ook makkelijker om verworven klantgegevens automatisch op te slaan in een centrale klantendatabase. De voordelen van e-mailmarketing op een rij: Het is een goedkoop kanaal E-mailmarketing vraagt relatief lage kosten van de marketeer gezien je geen rekening hoeft te houden met verzendkosten, verwerkings – of productiekosten. Hierdoor biedt e-mailmarketing de kans meer marketingcampagnes op te zetten voor hetzelfde budget. Het is een direct kanaal E-mailcampagnes zijn snel en gemakkelijk op te stellen en te versturen. Daarnaast is de responstijd van e-mail erg kort. Door middel van opvolgacties kun je vervolgens weer snel inspelen op deze respons. Het is een grafisch kanaal Tegenwoordig kan bijna iedereen e-mails ontvangen in HTML. Dit houdt in dat je de e-mails veel beter kunt opmaken aan de hand van de huisstijl van het bedrijf. Een e-mailcampagne met goede HTML-opmaak kent meer respons dan een campagne zonder opmaak. Het is een meetbaar kanaal De respons van e-mailcampagnes is nauwkeurig te meten. Zo kun je gemakkelijk terugzien hoeveel mensen de e-mail goed hebben ontvangen, hoeveel keer jouw e-mail is geopend, hoeveel foutmeldingen (bijvoorbeeld niet-bestaande adressen) je hebt en nog veel meer. Beschik je over geavanceerde marketingsoftware? Dan kun je met behulp van uitgebreide statistieken jouw toekomstige e-mailcampagnes optimaliseren door in te spelen op de resultaten. Het is een persoonlijk kanaal Je verhoogt heel gemakkelijk de respons van een online campagne door gebruik te maken van persoonlijke elementen. Zo blijkt in de praktijk de respons op een e-mailing met wel 50 procent toe te nemen wanneer deze gepersonaliseerd is. Het is een massamedium op maat Of je nu een kleine of een grote doelgroep wenst te benaderen, met behulp van segmentatie en personalisatie zijn de e-mailcampagnes op maat inzetbaar richting elke doelgroep. Het is een laagdrempelig kanaal Websitebezoekers zijn vaak bereid hun e-mailadres te geven wanneer zij interesse hebben in jouw product. Dit voordeel heb je wel zelf in de hand. Houd de drempel laag door enkele naar het e-mailadres te vragen. Een inschrijfformulier waarbij de geïnteresseerde direct zijn hele cv moet invullen, schrikt af.

Wat zijn de nadelen van e-mailmarketing?

E-mailmarketing kent in zijn geheel slechts één echt groot nadeel. Het kanaal wordt vaak in verband gebracht met het versturen van ongevraagde berichten. Indien je het hebt over e-mail, denk je al snel aan spam. Meer dan 80 procent van al het e-mailverkeer wereldwijd is spam. Vandaar dat je als e-mailmarketeer ook te maken hebt met een strenge regelgeving en diverse richtlijnen. Zo heb je altijd toestemming nodig van de klant om e-mail te verzenden en ben je verplicht om in iedere mailing een afmeldmogelijkheid op te nemen. Een ander nadeel is dat je absoluut niet de enige bent die e-mails naar jouw klant verzendt. Daarom is het voor een e-mailmarketeer een uitdaging op zoek te gaan naar de juiste vormgeving en content die een ontvanger overtuigt te reageren op jouw e-mail of nieuwsbrief.

Wanneer zet je e-mailmarketing in?

Zoals net al kort aangehaald is e-mailmarketing een effectief marketingmiddel om direct in contact te komen met de doelgroep. Let wel op dat je in alle gevallen toestemming van de klant nodig hebt om hem een e-mailcampagne of nieuwsbrief te sturen. Dit is verplicht volgens de Nederlandse wetgeving. Je kunt het kanaal onder andere inzetten voor het verzenden van:
  • Generieke nieuwsbrieven: Hiermee houd je bijvoorbeeld klanten op de hoogte van wat er speelt in en rondom jouw organisatie.
  • Eenmalige acties: Wanneer je een uitverkoop hebt, of een speciale actie wenst te communiceren.
  • Transactionele e-mails: Dit zijn e-mails die je verzendt om een aankoop/aanmelding/registratie te faciliteren of te bevestigen. Bijvoorbeeld de status van verzending of aankoopbevestiging.
  • Event-driven e-mails: Dit zijn e-mails die verzonden worden als gevolg van een speciale gebeurtenis in de relatie met jouw klant. Bijvoorbeeld een welkomstmail, verjaardagsmail of e-mail om aan te geven dat het online verkoopproces niet volledig is afgerond.
De laatste twee redenen om een mail te zenden naar de klant - transactionele en event-driven – kun je met behulp van marketingsoftware opzetten. Zodoende kun je dergelijke trajecten automatiseren zodat in geval van een verjaardag een klant automatisch een e-mail ontvangt. Of indien de garantie van een product bijna verloopt, de klant automatisch een e-mail krijgt met de vraag zijn garantie te verlengen. De eerste twee redenen – generieke nieuwsbrieven en eenmalige acties – vergen iets meer werk. Meer daarover lees je verderop in dit dossier.
Met medewerking van Michael Linthorst, managing partner bij Copernica, leverancier van marketingsoftware.

Zie onze website voor meer informatie