Buzz marketing: hype creëren

Een buzz creëren lijkt op mond tot mond reclame, met als enig verschil dat je als bedrijf zelf de initiator bent. Als je dat goed doet, creëer je een hype rond jouw product. Tips om een goede buzz te creëren.
Een buzz is feitelijk een hype die je creëert rondom een merk of product. Apple is een goed voorbeeld van een bedrijf dat van iedere nieuwe productlancering weer een buzz weet te maken. Het enige nadeel van buzz marketing is dat je - net als bij mond tot mond reclame - niet in de hand hebt hoe het uitpakt. Het kan een rage worden, maar ook een gigantische flop. Daarom de checklist om de kansen van succes te verhogen.

Duidelijke boodschap

Bedenk eerst welke boodschap je wilt uitdragen. Niet ieder onderwerp leent zich voor een goede buzz. Je moet een duidelijke en aanlokkelijke boodschap hebben. De doelgroep moet zich er ook mee willen identificeren, anders heeft het bij voorbaat geen kans van slagen.

Geen gedetailleerd marketingplan

Een buzz kun je niet tot in de puntjes plannen. Vaak heeft een bedrijf vooraf een doelgroep vastgesteld en even vaak werd het product een succes bij een totaal andere doelgroep. Als je de touwtjes te strak in handen wilt houden door de doelgroep af te bakenen en de boodschap zorgvuldig uit te kiezen, verklein je bij een buzz de kans van slagen. Zet een bepaald doel op, kijk hoe de buzz zich ontwikkelt en speel daar zo snel mogelijk op in. Alleen met deze flexibele vorm van marketing is er een slagingskans.

Paai de trendsetter

Een buzz initieert bij een kleine groep mensen. Belangrijk is dat dit kleine clubje mensen tot de trendsetters behoort. Als je die namelijk voor je weet te winnen, volgt de grote menigte vanzelf. Wie de trendsetters zijn en waar ze zitten is vooraf moeilijk te bepalen. Ze melden zich meestal vanzelf als ze interesse hebben in jouw product of dienst. Belangrijke kanttekening is wel dat wanneer de trendsetters niets in je product zien en het afkraken, de kans op succes grotendeels verkeken is. Wees dus heel voorzichtig met het bewust paaien van trendsetters.

Creëer schaarste

Een goede manier om een kleine groep mensen te benaderen is door schaarste te creëren. Zorg dat je product op slechts enkele plekken verkrijgbaar is of deel het uit onder een select groepje mensen. Wil je een nieuw drankje promoten, start dan enkel in die ene populaire bar. Is het hot en loopt de verkoop daar goed? Grote kans dat er minstens een paar trendsetters tussen zitten die het product nu verder promoten. Begin daarna pas met het afzetgebied uit te breiden.

Lek bewust informatie

Door nog voor de productlancering 'stiekem' informatie te lekken, kun je een buzz creëren. Apple is hier kampioen in. Het bedrijf houdt voor de officiële persconferentie zijn mond dicht. Toch staan consumenten al daags voor de lancering rijendik voor de winkel in de hoop het nieuwe product te bemachtigen. Hoe het bedrijf dat doet? Apple-werknemers mogen op straffe van ontslag geen woord over innovaties zeggen, maar ondertussen komt de geruchtenstroom toch op gang. Het bedrijf lekt bewust aan journalisten, bloggers en trendsetters. Zodoende ontstaat er een hype van iets waarvan niemand echt weet wat het is en degene die het weten houden hun kaken stijf op elkaar.

Gebruik sociale media

Niet ieder bedrijf geniet dezelfde bekendheid als Apple. Toch kun je ook als relatief onbekend bedrijf bewust informatie lekken onder je doelgroep. Zorg dat je actief bent op sociale media als Twitter, Facebook en houd bijvoorbeeld een blog bij. Daarin geef je updates en kleine stukjes informatie prijs over waar je mee bezig bent. Zodoende wek je steeds meer de nieuwsgierigheid en interesse van je doelgroep en vergroot je de kans dat het product bij lancering een bestseller wordt. Dat genereert weer meer publiciteit en hogere verkoop, immers de kans dat trendsetters meelezen is groot.

Houd fans betrokken

Fans van je bedrijf of product zijn je grootste vrienden. Probeer hun zoveel mogelijk te betrekken bij het gehele proces. Bijvoorbeeld door hun de keuze te geven te stemmen op een bepaald element van het te ontwerpen product. Dat kan al zo simpel zijn van de vraag of het blauw of rood moet worden. Daarmee wek je de nieuwsgierigheid van de trouwe klant, geeft hem het gevoel dat hij heeft meegeholpen met het ontwerp en lok je nieuwe klanten. Immers, fans vragen hun vrienden om ook te stemmen op hun voorkeur.

Consument als verkoper

Maak je gebruikers ambassadeur. Dat gebeurt al deels door de positieve mond tot mondreclame. Maar soms kun je het ook een handje helpen. Bijvoorbeeld door het product of de dienst alleen beschikbaar te stellen op uitnodiging. Of door consumenten de mogelijkheid te bieden dat ze een beperkt aantal vrienden korting mogen aanbieden. Zo heeft Google Gmail destijds geïntroduceerd onder een selecte groep mensen. Iedere gebruiker mocht vervolgens maximaal twintig vrienden uitnodigen om ook een account aan te maken. Ook die vrienden mochten weer vrienden uitnodigen. Zo creëerde men een hype. Pas na drie jaar werd Gmail voor iedereen toegankelijk gesteld. Meer lezen over buzz marketing?

Zie onze website voor meer informatie