Goede mond tot mond reclame genereren

Mond tot mondreclame is de goedkoopste marketingtool die er is. Tegelijkertijd is dit de lastigste manier van reclamemaken. Je hebt immers niet zelf in de hand hoe er over jouw bedrijf wordt gesproken. Tips voor positieve mond tot mond reclame.
Veelgemaakte fout Mond tot mond reclame is niet hetzelfde als mond op mond reclame. Mond op mond gebeurt enkel tussen geliefden en reanimatie. Terwijl het bij mond tot mond erom gaat dat de een iets aan de ander vertelt. Deze laatste versie is natuurlijk waar het in de marketingwereld om draait.
Mond tot mondreclame is de beste reclame die een bedrijf kan hebben. Het is goedkoop (gratis) en klanten bestempelen het als uiterst betrouwbaar. Je gelooft immers eerder een vriend die het product zelf gebruikt, dan een model dat het product aanprijst in een advertentie. Helaas kun je in beginsel weinig invloed uitoefenen op wat klanten over jouw bedrijf vertellen, maar er zijn trucjes om de kans op positieve verhalen te vergroten. Nadeel is dat wanneer jouw onderneming eenmaal gespreksonderwerp is, het lastig is nog enige invloed uit te oefenen over de inhoud ervan. Zorg dus dat vanaf het begin de ervaringen van de klant positief zijn.

Duidelijk beeld van business

Een consument kan pas zijn ervaringen delen, als hij snapt waar hij over praat. Zeker wanneer je een dienst levert, moet een klant makkelijk kunnen overbrengen wat de voordelen ervan zijn en waarom het voor de ander ook interessant is. Dat begint bij je eigen communicatie. Onderzoek of alle voordelen van jouw product of dienst echt helder en makkelijk over te brengen zijn.

Zorg voor tevreden klanten

Ontevreden klanten uiten graag hun onvrede tegen iedereen die het maar horen wil. Andersom vertellen tevreden klanten ook graag over hoe goed het product of de service van een bedrijf is. De manier waarop je een klant behandelt, is dus cruciaal voor een goede mond tot mond reclame. Zorg dat klantvriendelijk hoog in het vaandel staat bij je bedrijf. En dat geldt ook voor je werknemers: van de receptioniste tot aan de ceo. Waar je aan kunt denken om de klant tevreden te krijgen is:
  • Lever altijd goede kwaliteit
  • Bied een goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Zorg voor een uitstekende service
  • Wees vriendelijk in communicatie
  • Win het vertrouwen van de klant

Positieve recensies

Het klinkt als jezelf op de borst kloppen, maar het werkt vaak wel. Bied consumenten een mogelijkheid om (positieve) recensies achter te laten. Via een formulier of bijvoorbeeld op de bedrijfssite. Klanten moeten daardoor bewust nadenken waarom ze zo blij zijn mijn jouw bedrijf of product. Hierdoor kunnen ze vervolgens weer beter verwoorden waarom een vriend, kennis of collega toch ook echt bij jouw bedrijf moet zijn.

Onderhoud klantcontact

Onvrede beklijft langer dan tevredenheid. Zorg dus dat tevreden klanten regelmatig op een positieve manier aan jouw onderneming worden herinnerd. Via een nieuwsbrief, evenementen, blogs, sociale media, acties of andere creatieve manieren onderhoud je contact met de klant. Zo ben je nog af en toe top of mind bij de consument en verhoog je de kans op positieve mond tot mondreclame.

Redactionele aandacht

Een andere manier om te zorgen dat klanten weer eens aan je denken - en daardoor sneller over je praten - is door in de media te komen. Er zijn vele manieren om redactionele aandacht te genereren. Het is in ieder geval belangrijk dat je werkt aan het ontwikkelen van je expertise. Zodoende laat je zien dat je deskundig bent op een bepaald vlak, wat de geloofwaardigheid en mond tot mond reclame enkel ten goede komt.

Wees vindbaar

'Ik weet nog wel een goed bedrijf voor je, maar hoe heet het ook alweer.' Zonde als ze vervolgens niet meer op je naam komen en om die reden de gratis positieve reclame aan je neus voorbijgaat. Een simpele en makkelijk te onthouden bedrijfsnaam is dus een must. Of geef zelf een ezelsbruggetje mee om het te onthouden. Probeer ook op de meest logische zoektermen hoog in Google boven te komen en zorg dat zoveel mogelijk mensen jouw visitekaartje bezitten.

Buzz creëren

Een buzz is een hype die je rond je product of bedrijf creëert. Het lijkt op mond tot mond reclame, met als enig verschil dat het bedrijf zelf de initiator is. Je lekt bijvoorbeeld doelbewust schaarse informatie over een binnenkort te lanceren product om zo de geruchtenstroom op gang te brengen. Als het de juiste mensen bereikt en enthousiasmeert, heeft voor je het weet iedereen het over de onderneming of het product.

Betaal voor mond tot mond reclame

Tot slot kun je proberen positieve mond tot mond reclame te genereren over je bedrijf door ervoor te betalen. Shilling (trendsetters betalen om positief over het product te praten) en stealth marketing (stiekem marketeers inzetten voor een actie) zijn de meest voorkomende geheime betaalde mond tot mond reclames. Deze methodes zijn wel riskant. Als je niet kunt waarmaken wat er over je wordt verteld of mensen komen erachter dat het stiekem betaalde publiciteit is, keert het zich tegen je en krijg je vooral negatieve publiciteit. En dat omdraaien tot positieve publiciteit is zeer lastig. Meer informatie over mond tot mond reclame

Zie onze website voor meer informatie