Gratis publiciteit: kom met je verhaal in de media

Adverteren helpt om je bekendheid te vergroten. Gratis media-aandacht is helemaal mooi meegenomen. Het is echter niet makkelijk om de media voor je te winnen. De checklist om gratis publiciteit te genereren.
Veel media krijgen dagelijks honderden persberichten en persuitnodigingen. De helft wordt niet wordt gelezen. Een nog groter deel ontvangt nooit een reactie. Hoe zorg je dat je opvalt tussen die enorme berg post én dat ze met jouw onderwerp en bedrijf of product aan de slag gaan? De tips.
  1. Onderzoek de doelgroep van de media
  2. Zoek de juiste invalshoek
  3. Redactionele jaarplanning
  4. Vind de juiste contactpersoon
  5. Voorwaarden persbericht versturen
  6. Kom met onderzoeksresultaten
  7. Bied exclusiviteit
  8. Kies de juiste timing
  9. Bellen naar de redactie
  10. De media benaderen jou
  11. Kanttekening van free publicity

Onderzoek de doelgroep van de media

De hoeveelheid niet-relevante persberichten die we bij MT MediaGroep dagelijks binnenkrijgen, zijn niet te tellen. Daar doen we uiteraard helemaal niets mee, tot grote frustratie van sommige afzenders. Onderzoek eerst welke bladen en sites zich tot jouw doelgroep richten. Neem daarbij ook de vraag mee of het medium niet te breed is voor jouw bedrijf. Zo heeft iedere Telegraaflezer van tijd tot tijd een loodgieter nodig. Maar de kans dat al die lezers een loodgieter uit Lutjebroek willen hebben, is klein. Je kunt je dan beter richten tot de lokale krant.

Zoek de juiste invalshoek

Je hebt in beeld welke media mogelijk interesse hebben in jouw bedrijf. Maar wat weet je eigenlijk van die krant, dat tijdschrift of bijvoorbeeld het radiostation? Verdiep je in hetgeen ze schrijven en hoe ze er aandacht aan besteden. Zijn er vaste rubrieken waar jouw nieuwtje of expertise in past? Of hebben ze columnisten en zou jij een goede aanvulling op de al beschreven onderwerpen kunnen zijn? Bekijk de mogelijkheden die je de redactie kunt bieden, zodat je met een concreet voorstel kunt komen. Spreekt voor zich dat een algemene mail naar verschillende redacties niet de voorkeur heeft. Een marketingtijdschrift heeft namelijk heel andere interesses dan de ochtendkrant. Stuur de voor jou relevante media dus aparte mails met daarin voor elk voor hun interessante voorstellen.

Redactionele jaarplanning

De meeste media werken met een jaarplanning. Hierop staat een overzicht van de verschijningsdata en de thema's die in de loop van het jaar worden behandeld. Zodoende kun je passende voorstellen bedenken en versturen. De kans dat het opgepakt wordt, is dan groter.

Vind de juiste contactpersoon

Iedere medium heeft een algemene redactiemailbox. Deze wordt wel doorgebladerd, maar je maakt meer kans als je een direct contactpersoon kent. Is dat niet het geval, ga dan zelf op zoek naar de juiste persoon. Bij rubrieken zie je vaak de naam van de auteur staan. Het mailadres is meestal te vinden op de bijbehorende website van het medium. Gaat dat allemaal niet op, stuur dan een duidelijke mail naar de algemene redactie. Extra belangrijk is het om dan de tips voor een goed persbericht in acht te nemen.

Voorwaarden persbericht versturen

Beste redactie, Hierbij ontvangt u bijgevoegd persbericht. Vriendelijke groet'. Ruim de helft van de ontvangen mails is van deze strekking. De kans dat een verslaggever het bijgevoegde word- of pdf-bestand opent, is nihil. En dan gaan we er al vanuit dat de verslaggever de moeite heeft genomen om de mail te openen na het lezen van de zeer inspirerende en pakkende titel van de mail: persbericht bedrijf XYZ. Wil je dat jouw persbericht op zijn minst gelezen wordt? Kies dan een pakkende en duidelijke onderwerpregel en vermeld het belangrijkste nieuws bovenaan in de mail. Een bijlage mag meegestuurd worden, maar zorg dat alles wat de journalist moet weten te lezen is zonder de bijlage te hoeven openen.

Kom met onderzoeksresultaten

Journalisten houden van feiten en cijfers. Ze doen zelf onderzoek, laten het uitvoeren of berichten over resultaten van anderen. Je maakt dus veel meer kans met een goed, leuk en/of interessant onderzoek. Grote kans dat je bericht opgepakt wordt in de media. Daarvoor hoef je lang niet altijd moeilijk te doen. Houd een onderzoek onder je klanten, stel wat vragen op je drukbezochte website of analyseer je interessante bedrijfsresultaten.

Bied exclusiviteit

Media houden van exclusiviteit. Heb je een nieuwtje dat zich voor meerdere media leent? Probeer het dan exclusief aan één partij te slijten. Als het inderdaad interessant genoeg is, neemt het medium het vaak groter mee dan wanneer meerdere media hetzelfde bericht hebben. Je hoeft niet bang te zijn dat het nieuws zich vervolgens niet verder spreidt, want exclusief nieuws wordt ook door andere media overgenomen en eventueel verder uitgewerkt.

Kies de juiste timing

Weinig journalisten reageren enthousiast als je ze uitnodigt voor een event dat de volgende dag plaatsheeft. Maar de uitnodiging vier maanden van tevoren versturen, helpt vaak ook niet. Lastig dus. Wanneer is het ideale moment? Kijk goed naar de onderwerpen die in het medium voorbij komen. Hoe actueel zijn ze? Daar kun je al vaak uithalen hoever van tevoren hun deadline ligt. Des te verder weg een deadline ligt, des te eerder je het onderwerp moet versturen. Een deadline van een dag, betekent dat je jouw onderwerp of uitnodiging het beste een week van tevoren kunt versturen. Bij deadlines van twee a drie weken, kun je beter een maand voor de deadline aankloppen. Dit geldt natuurlijk niet voor actuele onderwerpen; die verstuur je direct.

Bellen naar de redactie

Natuurlijk ben je nieuwsgierig of jouw persbericht of artikelsuggestie in goede orde is ontvangen. Nog benieuwder ben je of ze er wat mee gaan doen. Maar stel je voor dat dagelijks driehonderd man bellen om te informeren naar hun persbericht. Dan wordt er geen artikel meer geschreven. In de regel heeft er achteraan bellen dan ook geen enkele zin. Als de journalist jouw mail interessant genoeg vindt, neemt hij echt wel contact met je op. Bel dus alleen als je honderd procent zeker weet dat een bericht relevant is voor de journalist in kwestie.

De media benaderen jou

De optie dat de media jou benaderen is er ook nog. Als jij de expert bent van een bepaald onderwerp, is de kans groot dat de redactie jou benadert om mee te werken aan een artikel of item. Zorg dus dat jij je kennis niet onder stoelen of banken steekt. Begin een blog, schrijf whitepapers of verzin andere manieren om onder de aandacht te komen.

Kanttekening van free publicity

In tegenstelling tot bij een advertorial of advertentie heb je bij free publicity niet het laatste woord. Als het niet helemaal naar wens is wat de journalist heeft geschreven, kun je in discussie gaan. De vraag is echter of dit enig effect heeft. Realiseer je dit voordat je aan het hele project begint. Meer lezen over het verkrijgen van gratis media-aandacht?

Zie onze website voor meer informatie